Andrei Pupăză: Pandemia mi-a dat timpul necesar să mă aplec asupra unui MBA
Când ați început EMBA-ul? Care au fost principalele motivații pentru a vă înscrie la o școală de business?
Am aplicat pentru programul de Executive MBA de la WU în primăvara anului 2020, odată cu debutul pandemiei. Am avut apoi interviul de admitere cu prof. Phillip Nell, decanul WU Executive Academy, și cu alți doi candidați în luna iunie, iar apoi, în luna noiembrie a aceluiași an, am început cursurile. Am fost, așadar, parte a cohortei 2020-2022.
Ca motivație, aceasta este un cumul de motive mai mici, bine întemeiate. Dar dacă ar fi să îi dau o formă, aș spune că motivația principală a fost extinderea perspectivei și înțelegerii mele de business cât mai aproape de 360 de grade. Probabil încă nu am obținut-o, pentru că o văd ca pe o călătorie de explorare continuă, dar cu siguranță sunt cu câțiva pași mai aproape decât eram acum 2 ani.
În ce măsură pandemia v-a impulsionat sau, dimpotrivă, v-a făcut să aveți dubii în alegerea unui EMBA?
Pandemia a avut un impact direct și, contrar tuturor așteptărilor, unul pozitiv în această privință. Eram de câțiva ani cu gândul la un astfel de program, însă nu am reușit să găsesc timpul necesar pentru a studia programele existente la nivel european, pentru a vedea diferențele dintre ele și pentru a lua o decizie cu adevărat informată. Iar aceasta era o decizie importantă pentru viața mea profesională, și atunci îmi doream să fie una cât mai educată.
Pandemia mi-a dat timpul necesar să mă aplec asupra acestui subiect. După cum vă aduceți aminte, în primele două luni aproape totul era înghețat, nu aveam niciunul dintre noi mare lucru de făcut (cu excepția medicilor, cărora trebuie să le mulțumim) și eram forțați să stăm în casă. Dacă la asta adăugăm și două minivacanțe ratate din cauza imposibilității de a călători, rezultă neobișnuit de mult timp liber rămas pe care am ales să-l investesc în a studia.
Și am început cu research-ul programului potrivit. De asemenea, am participat la câteva workshopuri, bineînțeles online (ceea ce înainte părea dintr-o altă galaxie), ale diferitelor universități pentru a-mi face o idee mai clară.
Programul de EMBA al WU Executive Academy mi s-a părut cel mai potrivit ca structură, durată și raport dintre rankingul universității la nivel global și preț („Financial Times” face un raport anual al tuturor programelor de MBA la nivel global, iar cel al WU s-a clasat în acel an pe locul 32, înaintea unor universități chiar mai prestigioase).
În concluzie, n-am avut niciun fel de dubii create de pandemie, ba chiar dimpotrivă, am fost impulsionat. Uitându-mă în urmă, recunosc că probabil a fost și dintr-o oarecare naivitate, fiind atunci într-un moment în care nu puteam să intuiesc magnitudinea evenimentelor pe care le trăiam.
Care sunt avantajele și/sau dezavantajele unui EMBA în timpul pandemiei?
Se spune că o mare parte dintr-un program de EMBA este networkingul și că destul de multe lucruri le înveți în pauzele de la cursuri. Cohorta noastră a făcut cam 40% din module în format fizic și 60% în format online, ceea ce ne-a tăiat considerabil din numărul de pauze ce ar fi putut fi fructificate. Ei bine, deși la prima vedere ai zice că e un dezavantaj, acest lucru vine și cu un avantaj major – atenția canalizată pe cursuri și pe ceea ce predau profesorii, lipsind pauzele face to face.
Da, evident, cu toții ne-am fi dorit să facem toate cursurile face to face, la data stabilită, fără cele câteva amânări și fără reprogramări. Dar, din păcate, acest lucru nu este controlabil, iar varianta online a fost de cele mai multe ori la un nivel de calitate foarte bun. În plus, faptul că ne-am văzut mai rar față în față ne-a învățat să ne bucurăm și mai intens de aceste momente și să legăm prietenii strânse.
Cum ați gestionat studiul online/ de acasă?
La momentul primului modul, în noiembrie 2020, deja fiecare dintre noi era obișnuit cu lucrul online, învățaserăm cu toții să deschidem camera și să apăsăm „unmute” când vrem să vorbim, fără a mai întreba de fiecare dată dacă suntem auziți. Pentru mine, lucrul online nu a fost ceva nou, întrucât conduc o companie de IT – ITSDONE România, iar lucrul de acasă și înainte de pandemie nu era o noutate pentru noi.
Eu, personal, lucrez mai bine din birou decât de acasă, așadar și modulele de EMBA le-am ținut online de la birou. Ba chiar, mai mult, la unele dintre modulele online i-am avut alături și pe alți câțiva colegi din cohortă, astfel încât am putut crea o miniatmosferă de EMBA.
Ce soluții a găsit școala de business aleasă pentru a face programul de EMBA cât mai accesibil și cât mai util în actualul nou context economic? (să vă facă să spuneți că nu ați irosit banii)
Deși costul este o componentă întotdeauna importantă, cred că primul punct pe care un program de EMBA trebuie să-l bifeze este curricula. Candidatul trebuie să fie convins că efortul său de timp și de bani este investit într-un program de calitate, care răspunde necesităților sale și care vine să-i completeze sau să-i confirme cunoștințele deja acumulate. Odată îndeplinit acest criteriu, urmează partea financiară. Aici, universitatea la care eu am absolvit – WU Executive Academy, împreună cu un ziar de business din România, oferă anual, pe baza unui concurs, 7 burse ce acoperă o parte importantă din costul programului.
În ceea ce privește contextul actual, fie că vorbim de pandemie sau de situația nefericită din Ucraina, cred că la fiecare modul măcar unul dintre noi a ridicat acest subiect și a fost foarte util și interesant să vedem cum profesorii veneau, de obicei, cu o perspectivă total nouă asupra lucrurilor, bazată pe experiențe proprii.
Care este lecția cea mai importantă învățată de dv. la EMBA în pandemie?
Cred că lecția cea mai importantă pe care am învățat-o este că în orice situație, oricât de neagră ar fi ea (așa cum este pandemia), există și o parte bună. Cred că dacă n-ar fi fost pandemia, erau șanse mari să mai fi amânat cu un an, din lipsă de timp, decizia mea de a mă înscrie la un Executive MBA. Este poate incorect să aleg o lecție anume, pentru că aceasta vine de la un singur profesor, ceea ce ar însemna că îi las deoparte pe ceilalți care cu siguranță ne-au învățat extrem de multe lucruri interesante. Mi-a rămas însă în minte enunțul profesorului Miquel Llado, care spunea că „valoarea constă în a avea timp, nu în a fi mereu ocupat”.
Ce ar trebui să știe un manager care vrea să se înscrie într-un program de Executive MBA?
Dacă este manager și se gândește la un program de EMBA, deja primii pași sunt făcuți și, cel mai probabil, setul de reguli care l-a determinat să ajungă până aici prin deciziile luate îl va ghida și de această dată. Trebuie însă să fie conștient că volumul de muncă este unul mare și intensiv. În programul de la WU, modulele erau de joi până duminică, o dată pe lună, însă aceste 4 zile generau muncă pentru aproape toată luna. Pentru fiecare modul sunt multe cărți, articole, studii de caz de citit, apoi trebuie pregătit un pre-module assignment, iar după modul, un post-module assignment. Asta face ca volumul de muncă să fie unul susținut, dar cu un rezultat pe măsură.
În loc de CV
Andrei Pupăză, Managing Director ITSDONE România, se definește, în primul rând, ca un om căruia îi place viața și să zâmbească, și mai apoi ca profesionist.
A absolvit Dreptul, la Universitatea din București, deci este la bază avocat, însă nu a profesat niciodată. A început încă din anul I să își deschidă drumul în lumea IT. A dezvoltat o companie de IT consulting, din care, după 8 ani, a făcut exit, iar de câțiva ani a creat o altă companie, în aceeași zonă de business. Conduce o echipă de 50 de oameni în două birouri din România și unul foarte la început din Mexic – fac parte din portofoliul unui fond de investiții german.
Personal, îi plac foarte tare ieșirile cu prietenii și familia, iubește animalele, fotbalul și snowboardingul.
GHID MBA 2022
Aici puteți accesa preview-ul Ghidului MBA 2022.
Pentru abonare, click aici.