„Chiar și într-o pandemie alegerea începerii unui EMBA este logică”
Dan Alexandru Zirina, Divisional Reporting Manager EMEA & APAC în cadrul companiei Molson Coors, este absolvent al programului Executive MBA în cadrul CITY College, Campusul European al Universității York. Deși a început programul de business în 2018, când nimeni nu se gândea că o pandemie ar putea fi posibilă, l-a încheiat prin cursuri online și studiu de acasă. Absolventul spune că dacă ar fi fost să înceapă un MBA în plină pandemie, s-ar fi gândit mai mult la această alegere, dar că, până la urmă, și în timpul unei crize un astfel de program își are rostul.
Cred că pentru a avea succes în orice domeniu trebuie să ai o minte deschisă și să studiezi toate aspectele unui business, astfel încât să înțelegi că nicio funcțiune nu operează în vid, ci toate sunt de fapt un tot unitar în căutarea succesului. Rostul unui EMBA este să te ghideze în a înțelege acest fapt.
Când ați început EMBA-ul? Care au fost principalele motivații pentru a vă înscrie la o școală de business?
Am început MBA-ul în octombrie 2018, deși înscrierea a fost mult mai devreme, în luna mai a aceluiași an, deci mult înainte de începutul pandemiei. Motivele pentru care am ales o școală de business au avut la bază în primul rând ideea de a-mi accelera dezvoltarea profesională și cariera în cadrul companiei în care activez din 2015 și a-mi crea acces la roluri mai complexe și cu mai multă responsabilitate.
Un alt motiv important este accesul la oameni, aici făcând referire atât la profesori, cu un trackrecord de invidiat în mediul academic și în cel corporate, cât și la colegi, cei mai mulți cu o experiență profesională mai bogată decât a mea, activând în industrii extrem de diferite, de la automotive la banking. Știam de la început că un EMBA presupune foarte multă muncă și dedicare, însă cred că beneficiile enumerate mai sus depășesc cu mult efortul depus.
Cred că, pentru a avea succes în orice domeniu, trebuie să ai o minte deschisă și să studiezi toate aspectele unui business, astfel încât să înțelegi că nicio funcțiune nu operează în vid, ci toate sunt de fapt un tot unitar în căutarea succesului. Rostul unui EMBA este să te ghideze în a înțelege acest fapt.
Dacă ar fi trebuit totuși să optez pentru un program EMBA în timpul pandemiei, cu siguranță aș fi avut niște dubii în alegerea începerii acestuia, întrucât consider că o parte importantă a experienței o constituie networkingul, iar învățarea online duce parțial la pierderea oportunităților de conectare face to face cu profesorii și colegii.
În ce măsură pandemia v-a impulsionat sau, dimpotrivă, v-a făcut să aveți dubii în alegerea unui EMBA?
Așa cum am precizat mai sus, atunci când am început studiul, pandemiile erau doar riscuri teoretice. Inclusiv atunci când China a început să ia primele măsuri antipandemice, părerea majorității era că va fi ceva tranzitoriu și de scurtă durată. În realitate, pandemia încă există și după doi ani de la debutul ei. Dacă ar fi trebuit totuși să optez pentru un program EMBA în timpul pandemiei, cu siguranță aș fi avut niște dubii în alegerea începerii acestuia, întrucât consider că o parte importantă a experienței o constituie networkingul, iar învățarea online duce parțial la pierderea oportunităților de conectare face to face cu profesorii și colegii, în special în 2020, înaintea punerii pe piață a vaccinurilor, când restricțiile erau destul de dure. Totuși, consider educația ca o etapă extrem de importantă în formarea viitorilor lideri și cred că aceasta pune în valoare potențialul deja existent. De aceea, chiar și într-o pandemie, alegerea începerii unui EMBA este logică, întrucât istoria a arătat că pandemiile sunt, din fericire, tranzitorii.
Cum ați gestionat studiul online, de acasă?
Întrucât dintr-un total de 14 module două s-au desfășurat online pot considera că am fost printre norocoșii care au avut oportunitatea să parcurgă majoritatea programului EMBA offline, așa cum a fost gândit inițial. Prin urmare, pandemia nu a avut un impact considerabil asupra calității programului. Școala de business s-a adaptat foarte repede la noul context pandemic și a reușit să mute online cursurile prin intermediul platformelor de tipul Webex. Studiul online este destul de dificil, din perspectiva faptului că, deși sunt pauze, este destul de greu să rămâi concentrat în fața unui ecran timp de 8 ore.
De asemenea, întrucât a fost chiar la începutul pandemiei, nici studenții și nici profesorii nu se simțeau extrem de confortabil cu noua paradigmă. Totuși, calitatea predării nu a avut foarte mult de suferit și, din spusele colegilor mai mici, aceasta s-a îmbunătățit de-a lungul timpului. Pe de altă parte, avantajul major al predării online este faptul că lecțiile pot fi înregistrate. Pentru mine, personal, acest lucru a fost de mare ajutor, întrucât una din materii, Managementul Riscului, cu o componentă majoritară de econometrie, a putut fi înțeleasă pe deplin doar revăzând anumite părți din curs, mai complexe. Prin urmare, deși consider că interacțiunea face to face este extrem de importantă, atât la școală, cât și în business, studiul online este gestionabil pentru cineva motivat. Ceea ce se pierde însă în online este networkingul. Deși modulele făcute online au demonstrat că interactivitatea cu profesorii și colegii poate fi menținută și în acest format de predare, cred cu tărie că online-ul nu va fi niciodată un substitut pentru interacțiunile față în față.
Instalarea pandemiei a dus la o schimbare de 180 de grade a modului de a lucra, a modului de a învăța și a celui de a socializa. Cei care au fost deschiși încă de la început și au înțeles că noua stare de fapt nu este de scurtă durată, în mod clar, au reușit să depășească cu bine șocul inițial și să aibă o mai bună experiență academică.
Care este lecția cea mai importantă învățată de dv. la EMBA?
Cred că cea mai importantă lecție învățată este deschiderea la nou și adaptabilitatea. Instalarea pandemiei a dus la o schimbare de 180 de grade a modului de a lucra, a modului de a învăța și a celui de a socializa. Cei care au fost deschiși încă de la început și au înțeles că noua stare de fapt nu este de scurtă durată, în mod clar, au reușit să depășească cu bine șocul inițial și să aibă o mai bună experiență academică. Alte lecții, la fel de importante, sunt legate de nevoia de a balansa cu succes viața personală/profesională și studiul, asta însemnând o prioritizare a activităților esențiale și un mai bun management al timpului.
În loc de CV
Dan Alexandru Zirina este Divisional Reporting Manager EMEA & APAC în cadrul companiei Molson Coors și are o experiență de peste 12 ani în departamentele financiare ale unor companii multinaționale.
Pe parcursul carierei, Dan a activat atât în poziții naționale, cât și în poziții regionale cu responsabilități în zona de evaluare a performanței financiare și gestionarea costurilor de producție și logistică.
A absolvit Academia de Studii Economice, Facultatea Contabilitate și Informatică de Gestiune și este absolvent al programului Executive MBA în cadrul CITY College, Campusul European al Universității York.
Molson Coors a fost creată în 2005 prin fuziunea Molson din Canada și Coors din SUA. În 2012, Molson Coors a achiziționat StarBev și și-a consolidat poziția în Europa prin înglobarea tuturor operațiunilor în Molson Coors Europe, companie din care face parte și Bergenbier S.A.
GHID MBA 2022
Aici puteți accesa preview-ul Ghidului MBA 2022.
Pentru abonare, click aici.