Cristian Stoleru: EMBA mi-a dat smerenia de care aveam nevoie și încrederea să continui drumul, mi-a rafinat viziunea și mi-a adus claritate
A intrat în antreprenoriat de timpuriu, la 24 de ani, cu un debut asemănător cu al unui celebru om de afaceri, care și-a început business-ul în garajul casei. În 2001, deschidea un mic atelier de producție de tâmplărie cu geam termopan, iar în 2004, odată cu asocierea cu Gabriel Stoian, a adăugat producției și distribuția de profile PVC. Aproape 20 de ani mai târziu, compania fondată de cei doi s-a dezvoltat într-un grup de companii cu afaceri de peste 75 de milioane euro și peste 500 de angajați, fiind astăzi în top 3 companii de profil.
Numele lui este Cristian Stoleru și este co-fondator și acționar al Dynamic Selling Group SA, cel mai mare producător de profile PVC pentru tâmplăria cu geam termopan din România.
De ce a ales să urmeze cursurile unei școli de afaceri, ce așteptări a avut, dar și ce beneficii, ce schimbări importante au urmat absolvirii, aflăm de la Cristian Stoleru în interviul de mai jos.
Cristian, erai deja antreprenor, cu multă experiență în spate. De ce ai decis să urmezi cursurile unei școli de business?
Am decis că vreau să urmez un EMBA cu mult timp înainte să mă înscriu. Știam că performanța și dezvoltarea sănătoasă a unei companii, peste un anumit nivel, se ating doar cu o bază solidă de cunoștințe din sfera managementului profesionist, academic.
Știam că doar prin studiu aprofundat voi putea să evoluez și, mai ales, să ghidez, să inspir și să motivez echipa pe termen lung, spre obiective mai înalte. Se putea și mai devreme și mai târziu, am așteptat doar momentul potrivit, pentru că un astfel de program nu poate fi urmat în orice context sau în orice etapă de dezvoltare a unui business. Trebuie să fii într-un anume punct care să-ți permită să te dedici studiului intens, să ai focus și să asimilezi programul, în toată complexitatea lui. Am ales acest program pentru că nu am vrut să aleg calea ușoară. Iar un astfel de EMBA te ajută să ai încredere în tine, încredere că poți mult mai mult, că poți atinge un prag mai înalt decât ți-ar permite abilitățile tale și experiența dobândită practic.
Ce impact a avut EMBA-ul în modul în care iei acum deciziile sau evaluezi opțiunile strategice în firmă?
Pentru mine, acest program a fost revelator, a reprezentat definitivarea pregătirii formale, fiind un vis mai vechi al meu. Mi-a rafinat viziunea, mi-a adus claritate, mi-a confirmat anumite convingeri și le-a reașezat pe altele. Mi-a dat smerenia de care aveam nevoie și încrederea să continui drumul în dezvoltarea echipei.
Momentul oportun pentru acest program a venit când am avut cea mai mare nevoie, ajuns în fața unei provocări majore, marcată de achiziții și fuziuni cheie în dezvoltarea companiei pe care o conduc, Dynamic Selling Group. EMBA-ul m-a ajutat să integrez 3 companii diferite și să le construiesc ca pe un întreg, să ghidez transformarea culturilor organizaționale. Nu în ultimul rând, acest EMBA mi-a dat inspirația pentru unul dintre cele mai importante proiecte la care am lucrat în ultimii 2 ani și care reprezintă viitorul și evoluția firească a business-ului nostru. De asemenea, programul m-a ajutat să fiu un lider mai bun pentru echipă, să anticipez situații și să distribui mai bine atenția între ce se întâmplă azi în business și ce fac în paralel pentru a ne adapta la viitor, astfel încât să păstrăm evoluția pozitivă.
Ca să sumarizez, înainte de EMBA, știam multe principii și teorii, dar abia după am și crezut în ele și am depus efort să le aplic. A fost un sacrificiu necesar, poate chiar obligatoriu pentru ce îmi doream să devin ca profesionist.
Acum, privind în urmă, care a fost marele beneficiu?
Cel mai util a fost schimbul de experiență cu alți colegi, prin prisma diversității modelelor de business. Am avut șansa, alături de colegii de grupă, să construim studiul de caz pe baza business-ului fondat de mine, alături de partenerul meu. A fost excelent să aplic ce am învățat în afacerea proprie, aproape în timp real. M-am inspirat și am înțeles că următorul pas este să mă asigur că oamenii cheie din echipă vor urma și ei cursuri avansate de management.
Ai exemple de situații sau decizii luate în trecut pe care acum le-ai fi gândit în mod diferit? Ai proiecte noi pe care le analizezi diferit prin prisma cunoștințelor dobândite în EMBA?
Aceste cărămizi suplimentare m-au desăvârșit ca profesionist. Îmi este greu să mă judec pe mine, cel de acum 5 ani. Nu știu dacă cel de acum 5 ani ar fi făcut sau decis complet altfel, dar cu siguranță l-ar fi ajutat mult.
Sunt câteva schimbări importante făcute în ultimul timp, pe care aș fi vrut să le fac cu ceva vreme în urmă, ca de exemplu organizarea unui board executiv pentru Dynamic Selling Group, tradus prin întâlniri periodice într-un calendar stabilit. Principiul din spatele acestui board executiv a fost să nu mai gândim silozat, să ne aliniem, și să înțelegem despre fiecare în parte, care îi este rolul și cu ce îl poate ajuta pe celălalt. O altă decizie luată după EMBA a fost schimbarea direcției strategice, mult mai participativă și contributivă la nivel de management, astfel încât fiecare manager de funcționalități să judece prin filtrul propriu, să aducă aport din direcția sa de expertiza.
Din punctul tău de vedere, ce crezi că nu ar trebui să lipsească, sub nicio formă, din programa unei școli MBA?
Cred că nu ar trebui să lipsească partea practică, cu tot ce aduce la pachet expunerea la diferite modele de business, la situații diverse care te împing spre decizii rapide. De asemenea, este esențial să existe și o arie dedicată strategiei de transformare digitală, precum și identificării celor mai bune soluții pentru a le crea angajaților un mediu propice de lucru, care să le asigure echilibru mental. Totodată, este esențial să existe modele și invitați din economia românească, companii care pot demonstra mai practic că modelele învățate sunt perfect aplicabile și în contextul economiei locale.
Ce anume din experiența internațională te-a inspirat pentru business-ul pe care îl conduci?
În primul rând, m-a făcut să înțeleg importanța managerului de HR și să înțeleg care este structura de succes a unei companii. M-a inspirat și conceptul de leading & happiness, cu tot ce ar trebui să transmită un lider celor pe care îi conduce – credibilitate, compasiune, stabilitate și speranță. Experiența internațională m-a conectat mai bine la oameni, la piață și la consumatori. Am mai înțeles cât de importantă este alinierea imaginii în interiorul companiei, precum și promovarea acesteia pe toate palierele.
Acest material a fost preluat din Ghid MBA 2023.
Pentru a vizualiza un preview al Ghidului MBA 2023, click aici.
Pentru a achiziționa varianta print, click aici.