De ce să faci un Executive MBA la BISM?
Alchemy de Rory Sutherland este o carte despre cum putem aplica noile cercetări de behavioral economics dacă lucrăm în marketing sau comunicare. Rory Sutherland, Vice Chairman la Ogilvy, a scris cartea cu mult umor britanic, eu o tot recomand la curs. Una din tezele lui Sutherland este că businessurile nu știu de fapt de ce clienții lor le cumpără produsul sau serviciul și, ca un prim pas, recomandă o metodă care se numește Ask stupid questions.
Dacă patronul unui restaurant se întreabă pe sine sau pune unui grup de clienți întrebarea (doar aparent) stupidă De ce merg oamenii la restaurant? și dacă trece de răspunsul stupid Ca să mănânce, o să afle o grămadă de alte motivații. O să afle că oamenii își doresc experiențe noi și memorabile, prilej de socializare, vor să se laude, să se răsplătească, să se răsfețe, să se sărbătorească. Iar apoi, echipat cu aceste noi perspective, patronul de restaurant va face și altceva în afară de porții mari, bune și ieftine: va crea povești despre rețetele și bucătarii săi, va angaja un mood manager (serios, există!), va pune la loc de cinste o oglindă funky pentru selfies, va face mâncarea instagramabilă.
Ca să continuăm analogia, De ce vin oamenii la BISM să facă un Executive MBA?
Avem deja, la Bucharest International School of Management, o istorie de 20 de ani, 20 de cohorte de Executive MBA – 6 cu CEU Business School și 14 cu Maastricht School of Management, acum parte din Maastricht University. Și colegele mele au vorbit, unu la unu, cu sutele de studenți, ca să afle motivația individuală a fiecăruia. De asemenea, am făcut, mulți dintre cei care lucrăm la BISM, un program la noi la școală, așa că avem și propria perspectivă. Și nu ne-am oprit aici, avem un demers continuu de cercetare calitativă structurată, centrat pe aceeași research question.
Ce am putea afla, deci, dintr-un exercițiu Ask stupid questions care întreabă De ce vin oamenii să facă un Executive MBA la BISM? după ce trecem de răspunsul imediat (și deloc stupid) Ca să obțină o perspectivă holistică asupra businessului, managementului și leadershipului? O să detaliez aici trei răspunsuri mai puțin intuitive.
Oamenii aleg să facă EMBA la BISM ca să navigheze în timp real printr-o răscruce majoră din carieră sau din viață. Vin, spre exemplu, 42 ca să facă un pas dificil: să treacă dintr-o carieră în alta, sau de la specialist la lider, sau din corporație în antreprenoriat, fără să fie munciți de sindromul impostorului.
Vin ca să învețe cum să închidă capitole profesionale sau personale care trebuiau închise de mult sau ca să dea sens unui eșec prin care au trecut și pe care nu l-au înțeles pe deplin. Pentru astfel de răscruci competiția noastră nu este Wirtschaftsuniversität din Viena, celălalt program acreditat triple crown din România, ci El Camino. Și facem o treabă foarte bună, am zeci de exemple.
Oamenii mai vin la programul nostru de Executive MBA ca să iasă, programatic (pun intended), din zona de confort. Din bulă. Ca să experimenteze simultan 30 de perspective complet diferite (a profului și, mai ales, ale colegilor) despre probleme imediate (Ce fac cu specialistul bun care strică atmosfera din echipă?), strategice (Cum catalizez inovația fără să stric ceea ce merge bine?), sau filosofice (Care e rolul meu, de fapt?). Și suntem foarte buni în a genera aha! moments pe temele astea. Și la curs, și la mastermind-uri, și la grătar în Maastricht, și la alergările de grup.
În fine, adesea oamenii vin la EMBA la BISM ca să își dea seama ce vor să facă cu viața lor. Scopul înalt. Deși știm cu toții project management și am trecut adesea la serviciu prin exerciții de misiune, viziune și valori, ne trebuie cadrul și anturajul potrivit ca să ne dăm seama cum să facem project management cu noi înșine și cum să ne definim cu adevărat misiune, viziune și valori pe persoană fizică. Și la BISM am creat acest cadru și acest anturaj potrivit.
Am uitat să zic, în afară de astea trei și altele la fel, facem foarte bine și Finance, și Marketing, și Accounting, și Leadership, și Change Management și, în general, toate temele de bază din MBA.
Foto: freepik.com