Learning hybrid – 2 ani mai târziu…
Work from home, remote, hybrid… În ultimii doi ani, vocabularul nostru a integrat noi termeni, care desemnează, de fapt, noi modalități de a munci și de a învăța, în încercarea de a ne adapta unei noi normalități, pandemice și post-pandemice. Această „nouă normalitate” s-a transformat, însă, rapid în „normalitate”.
T estând diferite formule – la început din rațiuni de siguranță a sănătății, mai apoi din motive de eficiență, majoritatea profesioniștilor înclină spre hybrid learning. Învățarea hibridă combină, într-o experiență coerentă, învățarea sincronă și predarea online. Înainte de a argumenta în favoarea modelului hibrid și de a arăta oportunitățile pe care le deschide, e necesar să îl distingem de un alt model mixt – blended learning, cu care este adesea confundat. Diferența dintre cele două este că învățarea mixtă funcționează prin combinarea cursurilor tradiționale cu videoclipuri preînregistrate sau module de învățare online, care sunt finalizate asincron; în ceea ce privește învățarea hibridă, ea funcționează permițând participanților să aleagă participarea online sau offline. Modelul hibrid a câștigat repede popularitate, datorită numeroaselor sale avantaje.
- Eficiența costurilor
Cursurile online sunt dovedit mai rentabile decât cele tradiționale. De asemenea, elementele hibride de învățare, precum suportul digital de curs, sunt o soluție mai eficientă din punctul de al vedere costurilor. - Siguranță
99% dintre cei implicați în procesul de învățare sunt de părere că siguranța și sănătatea sunt prioritare. Învățarea hibridă oferă opțiunea de a rămâne acasă, în caz de boală. - Creșterea performanței
Studiile privind învățarea hibridă indică o creștere substanțială a implicării și performanței, precum și îmbunătățirea calității dialogului între participanții la procesul de învățare. - Accesibilitate și flexibilitate
Învățarea hibridă oferă accesibilitate la nivel local și global, cursurile putând fi accesate indiferent de capacitatea fizică sau de locație. Cursanții se bucură de flexibilitatea de a învăța în propriul ritm sau conform propriului program, precum și de o varietate de metode de învățare. - Oportunități de educație specializată și tutorat
Modelul hibrid creează noi oportunități de îndrumare personalizată a învățării și de colaborare bidirecțională, crescând gradul de motivare și implicare personală a cursanților.
Caracteristicile acestui model hibrid îl fac într-atât de benefic pentru toate părțile implicate, încât putem vorbi chiar de o regândire a însăși ideii de învățare și o reformare a întregului proces. Fără a abandona prea brutal trecutul tradițional, ne îndreptăm, totuși, într-un mod evident, către un viitor reformat al învățării. Acest viitor este unul modern, personalizat pe capacitățile și nevoile omului modern.
Învățarea modernă, colaborativă și mobilitatea devin, astfel, noul standard. Dar dincolo de teoretizarea modelului hibrid, e necesară căutarea unei soluții practice de aplicare a principiilor sale. Platformele virtuale dedicate acestui tip de învățare sunt construite, în general, pe nevoile de bază, pe care le-am amintit deja – mobilitate, colaborare, flexibilitate etc. Dar când trebuie să alegem între miile de software-uri, e recomandat să ne informăm de la cele mai de încredere surse din industria învățării – TrainingIndustry, G2 sau eLearningIndustry.
Acestea, precum și numeroase companii de training de talie internațională, poziționează inclusiv companii din România în top 10, recomandându-le drept unele din cele mai performante platforme de învățare din lume. Important este ca aceste instrumente să poată fi personalizate pentru orice nevoie de învățare, indiferent de domeniu (educațional sau corporativ) sau de sectorul de activitate (FMCG, banking, automotive etc.), să fie scalabile și ușor de implementat pe orice dispozitiv.
Un plus valoros îl poate constitui integrarea microlearning-ului în învățarea hibrid. Acest lucru face ca învățarea să nu mai fie un proces obositor și plictisitor, ci devine o experiență captivantă, trăită ca o călătorie, în care informația este livrată în porții ușor de digerat.
Totodată, învățarea este integrată în fluxul vieții cursanților, permițându-le acestora să-și gestioneze propriul timp alocat formării. Esențial, însă, este că utilizarea unor astfel de platforme, bazate pe microlearning, face posibilă modelarea comportamentului, virându-l de la o reacție în general adversativă cu privire la învățare, către o reacție pozitivă și de la o înmagazinare pasivă de informație, la punerea activă în practică a celor învățate.
Cu alte cuvinte, transformi „a ști” în „a face”, learning into doing, iar acest lucru se reflectă în performanța obținută în timp real. Cu siguranță, viitorul învățării și al formării este hibrid, dacă nu cumva chiar digital.
Mai mult, în viitorul apropiat, inteligența artificială (AI și machine learning) va fi încorporată și ea și pusă în slujba inteligenței naturale. Este ceea ce și-a propus să realizeze Code of Talent, care va lansa în curând un astfel de modul, aducând încă o schimbare majoră paradigmei în care învățăm și eficientizând la maximum transformarea digitală a învățării și formării.
***
Acest material a fost publicat în GHIDul MBA 2022.
Aici puteți accesa preview-ul Ghidului MBA 2022.
Pentru abonare, click aici