Liviu Costică: La sfârșitul zilei, leadershipul este despre a împărtăși, de a da mai departe ce ai învățat
Autoritate și notorietate, putere și influență, dar și reversul medaliei, responsabilități multiple și decizii dificile. Să ocupi cea mai înaltă funcție într-o companie e o aspirație pe care mulți tineri o strecoară printre bagajele cu care pornesc în provocatoarea călătorie profesională. Pe măsură însă ce drumul spre vârful ierarhiei se îngustează, competiția devine tot mai acerbă, competențele necesare tot mai ridicate, cerințele tot mai complexe.
Să fii lider, spun cei mai mulți dintre cei care au atins deja culmile succesului, nu este un job, un statut. Este, mai degrabă, o vocație. Pentru că, să fii lider nu se rezumă la a fi cel mai bun într-un domeniu, ci, mai ales, să depășești mult granițele profesionale și să dobândești excelente abilități de conducere, organizare, comunicare, să ai viziune și pasiune, ambiție, perseverență și curaj.
Teoretic, orice bun profesionist poate ajunge lider. Practic însă, puțini sunt suficient de ambițioși, puternici și determinați ca să și ocupe o funcție atât de înaltă.
Despre sinuosul drum spre vârful ierarhiei, despre cum trebuie redimensionat bagajul după fiecare etapă, despre mentalitatea orientată spre succes, despre efort, motivații și așteptări împlinite sau nu, despre utilitatea obținerii unei diplome EMBA/MBA, precum și despre cunoștințele și experiențele valoroase care le-au ușurat parcursul vorbim în rubrica JURNAL DE LIDER cu Liviu Costică, COO KRUK România.
„Fiecare pas a fost un moment în care a trebuit să o iau de la capăt”
Profesionist, certificat MBA, orientat spre obiective, cu peste 11 ani de excelență dovedită în construirea de medii de valorificare și echipe de succes, Liviu reprezintă, spun reprezentanții companiei, oamenii KRUK România, precum și cei peste două milioane de clienți care își doresc obținerea independenței financiare.
Experiența sa variază de la eficacitatea resurselor și controlul costurilor la procese operaționale, economia comportamentală și direcția strategică a businessului. Este recunoscut pentru perseverența cu care ia decizii și pentru abilitățile sale analitice și critice. Iar acestea sunt doar câteva dintre calitățile care, la doar 37 de ani, i-au asigurat și consolidat o carieră de succes.
N-a fost însă ușor. Cu un debut undeva la sub 20 de ani și determinat de dorința independenței, mai ales financiare, cu reorientari profesionale motivate de contextul crizei economice din 2008, dar și cu un an sabatic investit în reechilibrare și educație, pentru Liviu, drumul profesional a fost destul de sinuos.
Primul job, de vânzări într-o companie americană, s-a finalizat cu o experiență de cinci ani în negociere, management al resurselor și psihologia vânzărilor. La 23 de ani, a cunoscut concepte precum motivarea și monitorizarea echipei, coachingul dar și managementul performanței.
La începutul anului 2010, subsidiara KRUK Group se găsea într-o expansiune puternică pe piața locală, fiind un start-up cu câteva zeci de angajați și cu o abordare inovativă pentru sectorul de management al creanțelor. Acela a fost momentul în care Liviu s-a alăturat echipei KRUK și s-a avântat într-o nouă ascensiune profesională. În 2016, la doar 30 de ani, a preluat managementul întregii echipe de colectare amiabilă, cu responsabilitatea a mai mult de 200 de oameni și aproape 50% din veniturile KRUK. ”Fiecare pas a fost un moment în care a trebuit să o iau de la capăt, să învăț un nou business de la zero, să integrez echipe și să construiesc culturi bazate pe standarde înalte de performanță. Însă, tot acel training american de reziliență în mindset, coroborat cu perseverență nativă și cu o echipă foarte deschisă, m-au făcut să reușesc”, își amintește Liviu.
În 2020, odată cu începerea studiilor de Executive MBA, a preluat funcția de COO, și, ca până atunci, ”a trebuit să o iau iar de la zero: o echipă de peste 600 de colegi, managementul zonei de operațiuni și strategie a leadershipului de piață în România, cu peste 80 de proiecte importante și cu ambiții mari de a ne păstra inovativi în industria de management al creanțelor”.
Liviu, etapă cu etapă, fiecare lider adună în propriul bagaj cele necesare ascensiunii: studii, abilități, caracter, comportamente etc. Ce ai pus tu în bagajul tău? Ce te-a ajutat, ce ți-a îngreunat urcușul?
Din educația primită, am învățat să fiu curios, să vreau sa înțeleg „de ce-ul?” și „cum-ul?” fiecărei situații. A vrea să înțelegi structural situația de fapt precum și forțele care ne ghidează poate fi un challenge pentru status quo, iar acest demers nu poate aduce decât progres, atât în discuții cu oamenii din prima linie, cât și în momentul în care stabilim strategia companiei. La atitudinea aceasta a ajutat și focusul KRUK România pe o cultură LEAN, o cultură de îmbunătățire continuă, care are ca scop înțelegerea rădăcinii fiecărei probleme de care ne lovim, precum și o rezolvare metodologică. Adițional, deducția logică și zona de numerical reasoning au fost cele mai importante lucruri care m-au ajutat să înțeleg cum și când să intervin în business, dar tot ele m-au învățat că cifrele au limitari și a te duce în business, alături de oameni, pentru a înțelege problema de la sursă, e câteodată mai important decât orice altceva. În final, un manager este suma performanței echipei sale, așadar, poate mai mult decât diagrame strategice, dashboard-uri și tablouri Hoshin Kanri, echipa pe care am construit-o a fost cea care m-a propulsat și mi-a oferit motivația de a continua să fac ceea ce fac.
În afară de oamenii tăi, ce altceva te-a mai motivat, ce altceva te-a susținut pe tot acest parcurs?
Din adolescență, mi-am dorit o profesie care să mă ajute să am un impact în viața celor din jurul meu. După mulți ani și o facultate de științe politice, motivația de a avea un impact s-a materializat printr-o echipă extraordinară cu ajutorul căreia construiesc strategii de business valoroase. și prin aportul pe care îl am în misiunea de a educa financiar români, misiune pe care KRUK și-a însușit-o și la care contribuie activ an de an. Dorința de a fi mai bun mâine decât astăzi m-a făcut să fiu proactiv în dezvoltarea mea sau a echipelor din care am făcut parte. Că vorbim despre un MBA, despre ședințe de dezbateri sau momente în care ne recunoaștem deschis greșelile, cred că este important pentru un lider să investească nelimitat în dezvoltarea sa, pentru ca mai apoi să dea ce a învățat mai departe. La sfârșitul zilei, leadershipul este despre a împărtăși.
Ce așteptări ai avut de la viața ta profesională? Odată ajuns sus, ți-au fost împlinite așteptările?
Am avut norocul încă din ziua unu în KRUK sa fiu înconjurat de modele de oameni care să mă învețe, care să mă țină ancorat în realitate și care să mă inspire spre mai mult. Am învățat să îmi calibrez așteptările ca să pot spune astăzi că, da, așteptarea de a avea un loc important la masa decizională, de a avea un impact în societate prin programele pe care le gândim, a fost îndeplinită.
Cum ți-ai construit și reconstruit mentalitatea pentru succes? De fapt, ce înseamnă în opinia ta să fii lider de succes?
Cred că prima situație în care am fost nevoit sa îmi construiesc mentalitatea pentru succes a fost la începutul crizei financiare din 2008, an care a înfrânat total avântul carierei mele de la acel moment. A trebuit să învăț să lucrez cu ambiguitatea, să mă provoc să văd toate opțiunile și să iau o decizie radicală de a investi energie într-un domeniu total necunoscut. Cu aspirații corecte și un set de valori, nu exista eșec și fiecare dintre noi poate porni de la zero pentru a deveni lider de succes. Ce înseamnă lider de succes? Aș lua puțin din teoria lui Drucker despre leadership, care subliniază nevoia de standard al performanței și o setare corectă a direcției și obiectivelor, totul coroborat cu îmbunătățirea continuă prin inovație, însă, aș adăuga ceea ce Maxwell menționa și anume că: un lider trebuie să construiască relații puternice cu echipa sa pentru a-i inspira pe aceștia înspre atingerea obiectivelor.
Cât de importante au fost și sunt cunoștințele, relațiile, experiențele dobândite prin programul MBA? A fost MBA un efort meritat?
Ca într-un veritabil murphysm, programul de doi ani de MBA pe care l-am parcurs (n.r. – este absolvent al programului Sheffield MBA, actualul Pan European MBA York Strasbourg), nu putea să vină într-un moment mai provocator și anume să se suprapună cu o promovare majoră. Căci efortul se dublează și nevoia de echilibru la fel. Că vorbim despre perspectiva academică pe care profesorii te învață să o aplici asupra fiecărui context de business sau despre materii care te scot radical din zona de confort, cum a fost strategia de marketing sau metode de cercetare aplicată, a finaliza un MBA reprezintă o experiență transformatoare. Adițional zonelor pe care fiecare școală le promovează (networking, poate un salariu mai bun după finalizare, comunicare și altele), cred că parcurgerea unui program de MBA te ajută să fii mai riguros ca manager, să încerci să înglobezi mai multe păreri, să arunci o privire critică asupra informațiilor care-ți sunt prezentate, să știi care sunt punctele cele mai importante într-un business și cum poți să le influențezi pentru a-ți atinge obiectivele. Relațiile pe care le dezvolții într-un context ca acesta sunt de multe ori experiențe care leagă profesioniștii pe viață.
În încheiere, te rog, oferă câteva sfaturi pentru mai tinerii colegi care cochetează cu ideea de a urma programul unei școli de afaceri.
Rolul nostru ca lideri este să ghidăm în direcția corectă pentru a forma viitori lideri. Cred că, analizând trendurile din Vestul Europei și America, școlile de afaceri ar trebui sa fie poate cel mai important pas pe care tinerii antreprenori sau intraprenori ar trebui sa îl facă, fie la finalizarea facultății, fie după ce au acumulat câțiva ani într-o poziție de management, printr-un program de Executive MBA.
O altă zonă relevantă în orice program de MBA este cea de interacțiune umană: e important ca fiecare dintre cei care sunt parte dintr-un program de MBA să încerce să cunoască colegii, să interacționeze cu ei și să nu îi subestimeze. Colegii sunt, după profesori, cea mai importantă parte din program, așadar e important să fiți un membru contributor în echipă, ajutați-vă între voi!
Și poate, cea mai importantă perspectivă este că e OK să nu finalizați programul summa cum laude vs magna cum laude, e OK să nu vă placă tot ceea ce studiați sau sa fiți cei mai buni la fiecare materie. Important e ca la sfârșitul unui program de acest gen să acumulați experiențele și cunoștințele de care aveți nevoie pentru a progresa. Sau, poate chiar mai bine, să știți de unde puteți accesa rapid și eficient informații de calitate, astfel încât să aveți un impact rapid în business.
Acest material a fost preluat din Ghid MBA 2023.
Pentru a vizualiza un prieview al Ghidului MBA 2023, click aici.
Pentru a achiziționa varianta print, click aici.