Prestigiu, excelență în afaceri, inovație. 30 de ani de EMBA/MBA în România
Programele de Masterat în afaceri, Executive Master of Business Administration (EMBA) și Master of Business Administration (MBA) cum sunt ele cunoscute, au apărut în sistemul nostru de învățământ în primii ani de după 1990, când s-a identificat nevoia ca cei aflați în poziții de management sau cei care-și începuseră propriile afaceri să aibă un limbaj economic comun cu partenerii din afara țării, respectiv să înțeleagă fenomenele și principiile de funcționare ale economiei de piață în care urmau să-și desfășoare activitatea.
Mediul economic, la acel moment, era plin de oportunități dar și de necunoscut, din perspectiva mecanismelor care urmau să-l guverneze.
Entuziasmul acelor ani de început al noii etape de dezvoltare economică a societății românești, a favorizat și a determinat, în același timp, apariția în 1991/1993 a primelor programe postuniversitare din România, care să permită înțelegerea noilor mecanisme de funcționare a pieței și folosirea acestora în noul context care se crea în timp real.
Astfel, perioada 1991 – 1993 marchează apariția unui program de Executive Master of Business Administration și a două programe de Masterat de Administrare a Afacerilor (MBAs) :
- Programul de Executive MBA, primul din Europa Centrală și de Est, la acel moment, ASEBUSS – Școala Postuniversitară de Afaceri Româno-Americană, o colaborare între Academia de Studii Economice și Universitatea Washington, din Seattle
- Programul MBA Româno-Francez, INDE de dezvoltare Economică a Afacerilor, o colaborare între Academia de Studii Economice și Conservatorul Național de Arte și Meserii din Paris (CNAM)
- Programul de MBA Româno-Canadian, o colaborare între Academia de Studii Economice și Universitatea din Quebec, Canada
Diferențele între aceste programe se regăseau cu precădere în structura curriculară și în profilul candidaților cărora acestea se adresau.
Executive MBA-ul se adresa celor care ocupau deja poziții de conducere și/sau aveau propriile afaceri și care-și doreau să afle cum să conducă operațiunile în care erau implicați în noile condiții schimbătoare ale mediului de afaceri, atât din România cât și la nivel internațional. Curriculumul era structurat în a acoperi elementele definitorii ale afacerii la nivel intern (în primul an) și interacțiunea cu mediul economic extern (în cel de-al doilea). Gradul de aplicabilitate a celor dezbătute pe parcursul interacțiunilor din clasă și din afara acesteia era maxim, urmărind intensificarea schimbului de experiență reală între multiplele segmente ale economiei, multiplicând astfel valoarea obținută de către toți participanții.
MBA-urile reprezentau o oportunitate pentru tinerii absolvenți de universități, să ia contact cu economia de piață și să înțeleagă noul context economic, ale cărui baze se puneau în acel moment. Colaborarea cu cele două Universități din Franța și Canada a adus un «know-how» foarte valoros în contextul acelor ani. Curriculumul era structurat pe module cu acoperire generală, în primul an și cu focus pe două specializări, de regulă, în cel de-al doilea.
După anii 2000, o serie de alte programe postuniversitare au intrat pe piața din România, în colaborare cu universități de prestigiu din diverse țări cu tradiție, contribuind la diversificarea ofertei pe care oamenii de afaceri din România o aveau și continuă să o aibă la dispoziție.
În acest context, discuția despre management și leadership capătă noi direcții. Să încercăm să privim câteva aspecte specifice acestora, precum și întrepătrunderea dintre ele.
Leader – Manager -ul sau “Idealistul pragmatic”
Ar trebui să nu uităm că managementul și leadershipul sunt activități complementare și care, nu rareori, chiar se suprapun. O primă diferență ar fi că managementul implică gestionarea complexității, iar leadershipul urmărește gestionarea schimbării.
În același timp, managementul necesită abilități de leadership și leadershipul necesită abilități de management, ceea ce le face interdependente; nevoie care se resimte tot mai mult în ultimii ani.
Abilitățile de management vor fi întotdeauna esențiale, dar în a răspunde și a se adapta realităților socio-economice de astăzi, managerii, chiar și cei de nivel mediu, sunt încurajați tot mai mult să devină și lideri.
Când vorbim de abilități de management ne referim cu precădere la planificare și bugetare, la organizare și coordonarea personalului, la control și rezolvare de probleme.
Leadershipul are în vedere abilitățile de a seta o direcție, de a-i motiva pe oameni și a le oferi exemplul personal care să-i inspire și să-i aducă împreună în îndeplinirea viziunii comune.
De aceea putem spune că Management fără Leadership devine o capcană a activităților – multă mișcare, agitație, puțină inspirație, insuficientă direcție, lipsa de coerență uneori. Iar Leadershipul fără Management este o fantezie, multe vise dar puțină performanță.
Ar fi încă multe de spus pe această temă, dar vom concluziona, ca și o bună parte a celor care studiază îndeaproape aceste subiecte, că avem nevoie, nu numai de viziune, ci și de transpunerea ei în realitate, respectiv o combinată între leadership și management.
Kotter și William Hitt vorbesc despre ideea de ”Leader – Manager”, folosind chiar într-una dintre cărțile lor aceste două dimensiuni : viziunea și abilitatea de a o implementa, pentru a construi un model care să ilustreze diferitele tipuri de manageri/conducători (patru astfel de tipologii):
- Victima – se plânge în mod constant că organizația îl persecută
- Visătorul – are viziune dar nu și calități de implementare a ei
- Executantul – bun în implementare dar fără prea multă viziune
- Leader – Manager -ul (“Idealistul pragmatic”) – care are viziune dar și abilitățile de a o transpune în practică
Aceste abilități sunt cele care pot fi dezvoltate prin participarea la cursurile postuniversitare de afaceri, respectiv la programele de MBA și Executive MBA, cu mențiunea că alegerea acestora trebuie făcută în funcție de momentul în care te afli în parcursul evoluției tale profesionale. Gradul de senioritate și responsabilitatea funcției pe care o ocupi la un moment dat este un factor determinant în efectuarea unei alegeri potrivite. Motivul ? Dacă funcția pe care o ocupi nu-ți permite să aplici cele învățate/discutate în clasă, nu vei putea folosi/beneficia la justă valoare investiția de timp și bani pe care trebuie să o faci, fie personal, fie cu sprijinul organizației în care lucrezi.
Ceea ce trebuie știut este că aceste programe de studii postuniversitare în afaceri (MBA, EMBA) sunt solicitante, atât prin volumul mare de informații care trebuie parcurs și acumulat, cât și prin faptul că presupun, o seriozitate deosebită în aplicarea acestora în activitatea profesională de fiecare zi. Asta ajută la învățarea și folosirea unui limbaj economic internațional, limbaj care devine comun tuturor participanților, ceea ce oferă un avantaj competitiv față de alți factori de conducere, care nu-l dețin/cunosc.
Un beneficiu incomensurabil
O altă valoare deosebită este adunarea la un loc a unui număr foarte mare de ani de experiență profesională, cât însumează participanții la discuțiile/clasele respective. Fiecare învață din experiența celorlalți. Este un beneficiu incomensurabil, din care cu toții au de câștigat.
Foarte mulți dintre absolvenții acestor programe sunt printre oamenii de afaceri de succes din economia românească, indiferent că ne referim la multinaționale sau la zona antreprenorială.
Spre exemplu, între cei din primele promoții ale programului de Executive MBA, regăsim CEO la nivel local, poziții de conducere la nivel regional și internațional în cadrul unor companii multinaționale, antreprenori care și-au dezvoltat afacerile și le-au vândut ulterior unor multinaționale, în domenii precum: advertising, FMCG, producție, IT, farmaceutice și nu numai. Câțiva au fost implicați și și-au adus contribuția în cadrul unor organizații economice internaționale din zona financiar bancară, la nivel național și internațional.
Altfel spus, ca urmare a celor acumulate pe parcursul anilor în cadrul interacțiunilor formale și informale facilitate de aceste programe, cei care le-au trecut pragul, prin implicarea lor în schimbarea paradigmei de învățare, prin rezultatele concrete pe care le-au obținut în și cu companiile în care au lucrat, precum și prin contribuția lor la extinderea acestui cadru de a promova excelența în afaceri, de a încuraja inovația și continuarea deschiderii către nou, au reușit să aducă o contribuție deosebită și palpabilă, la îmbunătățirea mediului economico-social românesc.
Și nu în ultimul rând, se construiesc parteneriate de afaceri care se bazează pe profesionalism, pe o bună cunoaștere reciprocă a calităților observate pe parcursul acestor ani de studiu, pe folosirea unui limbaj comun în afaceri și pe dorința de a contribui la schimbarea și influențarea pozitivă a mediului economic românesc. Când spun asta mă refer la aducerea în viața organizațiilor și totodată a societății, a acelor valori și principii economice, a acelor comportamente manageriale și de leadership pe care cu toții ne dorim să le regăsim în modul de a interacționa unii cu ceilalți, în modul de a face afaceri în România de astăzi și de mâine !
În loc de CV
Sorina Cucută Popa este Fondator și Managing Partner New Link Consulting.
Strateg și coach tranzițional experimentat, Sorina are un background impresionant de realizări. A ocupat cu succes o serie de poziții executive, majoritatea la nivel de consiliu, în marketing, PR, resurse umane și management general, precum și în mediul academic. Împreună cu o echipă româno-americană de profesori și specialiști, Sorina a fost, în 1993, membră fondatoare al primului program de Executive Master of Business Administration în Europa Centrală și de Est, oferit de Universitatea Washington din Seattle, în cooperare cu Academia de Studii Economice din București (ASEBUSS). Iar în 2006 a fost în echipa fondatoare a Federației Române de Coaching (ICF) care a deschis atunci capitolul România.
Parte a unor echipe multiculturale în Executive Search, co-initiatoare a unor programe de executive leadership pentru echipele internaționale ale unor jucători importanți din diverse sectoare economice, implicarea într-un «Think tank» organizat la nivel global pentru dezvoltarea unui program de coaching și facilitare de programe de leadership, i-au permis Sorinei să experimenteze, la prima mână, aspectele interculturale ale lucrului în echipă, cu obținerea unor rezultate cu impact, la nivel internațional. Șansa de a se fi conectat, de a trăi și lucra în câteva culturi diferite (americană, franceză, israeliană, austriacă, spaniolă etc), precum și acumularea de cunoștințe de înalt nivel și calitate prin prisma rolurilor deținute într-o diversitate de tipuri de organizații, într-o perioadă cu multe schimbări economico-sociale, contribuie la unicitatea experienței pe care Sorina o pune la dispoziția partenerilor săi.
Acest material a fost preluat din Ghid MBA 2023.
Pentru a vizualiza un preview al Ghidului MBA 2023, click aici.
Pentru a achiziționa varianta print, click aici.