Reinventarea școlilor de business din România
Piața de MBA din România a fost afectată de criza sanitară așa cum s-a întâmplat și în cazul școlilor de business de la nivel global. Și totuși, cuvântul de bază nu este desființare, ci reinventare, fie că vorbim de noi parteneriate, de noi cursuri sau de noi formate. Se vorbește, astfel, din ce în ce mai pregnant despre un model hibrid online și față în față care ar putea funcționa în continuare, dar și despre o mai mare adaptabilitate la cerințele potențialilor candidați.
Bianca Ioan, Director de Marketing ASEBUSS, crede că această criză oferă o ocazie extraordinară programelor EMBA de a-și dovedi valoarea: „Când volatilitatea și incertitudinea au devenit constante, vorbim despre un mediu VUCA plin de provocări. Trăim timpuri în care nu ne putem baza pe un precedent, caz în care devine necesar și este chiar un atu să poți apela la un mod de a analiza și găsi soluții la diferite probleme, așa cum se întâmplă în cadrul programelor MBA.”
De la declanșarea crizei sanitare, toată lumea s-a întors cu fața și cu întrebări către școli și către specialiști: Ce facem? Cum supraviețuim? MBA-ul te învață de toate într-un an jumătate-doi, atât cum să supraviețuiești în criză, cât și cum să profiți de oportunități sau să crești organic, organizat și eficient, completează Bianca Ioan. Ea crede că școlile de afaceri din România, ca și cele din afară, vor accelera procesul de reinventare, prin actualizarea curriculei cu subiecte și teme noi, relevante pentru schimbările prin care trece întreaga economie, prin parteneriate și colaborări care să ofere experiențe noi, prin personalizarea experienței de învățare.
O școală de business îți oferă contextul perfect să te reinventezi, este de părere și Sergiu Neguț, Co-decan al Bucharest International School of Management (BISM) și profesor în cadrul programelor BISM. El spunea, în primăvara trecută, că un context de criză sau de pandemie este unul ideal pentru a investi în tine: „Pentru că joburile și oportunitățile de creștere în companie sunt limitate, ar trebui să acumulezi cunoștințe. La finalul perioadei, când piața își revine și începe să crească, cei mai câștigați vor fi cei care s-au dezvoltat, care știu mai multe decât știau la început.”
De asemenea, și școlile de business au fost nevoite să se adapteze sau chiar să se reinventeze. Pe lângă predarea online sau hibridă, și temele trebuie să fie actualizate. De exemplu, nu mai poți vorbi de muncă în echipă fără să adresezi munca remote. Ca reprezentanți și uneori chiar pionieri din mediul de business, programele de MBA și EMBA erau mereu împinse către reinventare. Ce a fost relevant acum 10 ani, sau chiar 5 ani, nu mai e relevant acum.
Astfel, Sergiu Neguț spune că se reinventează prin adaptarea la predarea în mediul online și prin adaptarea conținutului la momentul actual. „În 2019, puteai accesa cursurile de MBA BISM doar venind la școală, iar din 2020 am dezvoltat atât cursuri complet online, cât și cursuri hibride sau față în față (sau, mai degrabă, mască la mască), atunci când s-a putut. Acum că toată echipa BISM este vaccinată, sperăm să ne putem vedea cât mai des, în contexte în care să fim toți în siguranță.”
Leslie Szamosi, Director Executiv MBA City College, University of York Europe Campus, consideră că în regiunea noastră criza sanitară nu a fost atât de dramatică pe cât a văzut în alte țări, deoarece am învățat să ne adaptăm în anumite moduri. „Pentru piața școlilor de afaceri vom vedea (și am văzut) că unele școli dispar, ceea ce este un lucru firesc atunci când nu sunt suficient de rezistente pentru a face față schimbărilor, în special a celor dramatice. Pentru cei rămași, reinventarea va fi cheia în viitor”, spune el. „Schimbarea este singura constantă” în mediul de afaceri actual și acest lucru este valabil și pentru programele MBA. Pentru programe MBA puternice, reinventarea trebuie să fie o parte esențială a ADN-ului lor.
„Evoluția noastră către un program MBA cu dublă diplomă de la Universitatea York și Universitatea din Strasbourg și adăugarea unei unități privind instrumentele de colaborare deschise și societatea durabilă fac parte din propria noastră reinventare post-pandemie”, adaugă Leslie Szamosi.
Despre reinventare și online vorbește și Adriana Georgescu, Program Manager al WU Executive MBA Bucharest. Ea spune că pandemia a propulsat adoptarea și acceptarea instrumentelor digitale, care, în plus, au devenit mai numeroase, mai ieftine și mai ușor de utilizat. Astfel, studenții, precum și profesorii de la WU Executive Academy au reușit să profite de beneficiile acestei propulsări către mai multă digitalizare. A permis o învățare mai independentă, fără timp „pierdut” pentru deplasări sau costuri de călătorie, precum și formate de predare noi, cum ar fi jocuri sau discuții online cu manageri de top aflați la distanță.
Vasile Alecsandru Strat, Decan al Bucharest Business School, spune că utilizarea platformelor de comunicare video la distanță a adus și câteva avantaje, nu doar inconveniente (de exemplu, cursanții, profesorii, invitații nu a fost nevoie să fie în București pe parcursul întâlnirilor). De asemenea, prezența doar în mediul online a încurajat implicarea studenților în proiecte comune cu alte școli de afaceri și programe de MBA din străinătate, și astfel au început colaborări cu școli de afaceri din India, Vietnam, Portugalia etc. „Școlile de afaceri încep să se adapteze, să își pună în comun resursele pentru a crea experiențe mult mai complexe pentru cursanți și pentru a se transforma în platforme de oportunități care să însoțească cursantul de MBA/EMBA de-a lungul întregii cariere profesionale”, mai spune Alecsandru Strat.
Pe de altă parte, Roxana Farrugia, Director de Program al Tiffin University, spune că deși sunt foarte multe businessuri care au trebuit să se reinventeze, să se reconfigureze, acest lucru nu este valabil sau necesar pentru toate: „La Tiffin University, atât programele de Executive MBA, cât și celelalte programe de licență au o istorie de peste 100 de ani de rafinare și adaptare continuă la nevoia reală și actuală de educație. Se predau, se dezbat și se lucrează pe studii de caz utile în momentul economic și social prezent și se completează permanent cu tot ce este relevant în business și în viață, la acest moment și pentru viitor”, spune ea.
CARE ESTE VIITORUL MBA-URILOR? HIBRID SAU ONLINE?
Reprezentanții Tiffin University sunt de părere că cea mai bună modalitate de a face un program de Executive MBA sau aproape orice tip de program de studiu este față în față. Interacțiunea umană, networkingul, lucrul în echipă și brainstormingul capătă o altă dimensiune atunci când se fac față în față. Desigur că tot acest context pandemic ne pune în fața adaptării la regulile de distanțare, plus că toți profesorii lor sunt din SUA și venirea lor aici nu a fost cu putință. Astfel, atât cursurile de EMBA, cât și cele de BBA au fost susținute integral online.
„Sperăm ca din toamnă să putem începe cursurile în clasă, acesta este planul nostru, sperăm să și reușim”, spune Roxana Farrugia.
Referitor la viitorul MBA-urilor, ea crede că vor exista în continuare programe doar online, hibrid și programe care pun accent pe studiul și practica față în față. Cu aceeași idee merg mai departe și cei de la BISM: viitorul educației rămâne în contexte față în față. Accesul la tehnologie le permite să ruleze programe hibrid, au profesori cu experiență pe predare online, feedbackul studenților e unul foarte bun, dar încă e complicat să replici experiența din clasă pentru cei aflați în mediul online. Interacțiunea cu profesorul și cu ceilalți participanți e diferită, concentrarea e diferită, factorii care îți atrag atenția sunt diferiți în online. Educația hibridă le dă acces participanților care potențial trebuie să stea în carantină să nu rateze cursuri, dar direcția principală rămâne în continuare cea offline.
Prof. Phillip C. Nell, Director Academic al WU Executive MBA Bucharest, crede că viitorul MBA-urilor este un sistem mai hibrid decât în trecut. Asta înseamnă că rulează un sistem care combină cele mai bune elemente din ambele lumi: online și offline. Există numeroase aspecte pozitive pe care le-a adus sistemul online, precum un orar mai flexibil, timp și bani economisiți. Cu toate acestea, este imposibil să înlocuim pe deplin învățarea interactivă și networkingul care se creează într-un cadru fizic cu interacțiune față în față.
Pentru programele de Executive MBA, interacțiunea fizică față în față este chiar mai importantă decât pentru studenții MBA, spune el. Prin urmare, deși vor implementa mai mult conținut online în viitor, mai ales atunci când este foarte util sau chiar conduce la învățare, abordarea dominantă va fi predarea față în față. Viziunea Bucharest Business School este că pe viitor programele vor adopta un mix între cursuri cu prezență în campus și cursuri online, deci soluția hibridă este cea care se va dezvolta în viitor.
Aceasta are avantajul că oferă și o interacțiune fizică între participanți, iar networkingul de calitate este una dintre caracteristicile pe care candidații le caută la un program de MBA sau Executive MBA. Astfel, soluția hibridă păstrează majoritatea avantajelor programului cu prezență 100% fizică, aduce flexibilitate și permite crearea unei experiențe transformaționale mult mai adaptate noului context în care întreaga activitate a managerului și antreprenorului va fi un hibrid între fizic și virtual.
La ASEBUSS s-a mers anul trecut tot pe un model hibrid, în care au integrat cursurile online cu o serie de activități la clasă: startul programelor cu ambele serii de participanți (residence sessions cu profesorii americani), startul cursurilor, susținerea disertațiilor, unele sesiuni de lucru în echipe, la care s-au adăugat întâlniri între studenți în grupe de studiu mai mici.
„Ne pregătim pentru un viitor hibrid în care vom structura un mix de întâlniri la clasă și cursuri online, precum și acțiuni în afara Bucureștiului – un model hibrid adaptat și modului în care vor funcționa companiile”, completează Bianca Ioan. În concluzie, așa cum spune Leslie Szamosi, viitorul MBA-urilor nu este încă clar, dar se va împărți în trei categorii: față în față, online și hibrid.
Experiența lor la City College este că studenții MBA doresc foarte tare livrarea față în față, având în vedere nevoile lor și ceea ce caută să obțină de la un MBA. În cazul lor, de îndată ce vor fi în siguranță, vor continua modul de predare față în față în cele 8 țări de predare, dar vor oferi și un program mixt (hibrid) în care studenții vor veni față în față în cele trei săptămâni de studiu care au loc pe tot parcursul programului. Ceea ce este cel mai important este că programele MBA trebuie să fie pregătite pentru concurență, care poate să apară din orice colț al lumii.
CE NOI CURSURI PENTRU PERIOADE DE CRIZĂ PROPUN ȘCOLILE? PE CE SE VA PUNE ACCENT?
ASEBUSS lucrează cu aproape 100 de studii de caz din diferite industrii, inclusiv cazuri ale unor companii care s-au redresat după perioade de criză. De asemenea, a introdus două cursuri noi încă din 2019: Digital Transformation și Negociere. În plus, în cadrul fiecărui curs au sesiuni noi cu teme de actualitate, precum: Managementul echipelor virtuale, Leadership în situații de criză sau Impactul crizei asupra lanțului de aprovizionare (supply chain).
Începând cu 2020, au introdus un program de Mentorat 1:1 pentru studenții ambelor programe EMBA și MBA Antreprenorial, cu alumni mentori din Business Club (powered by) ASEBUSS, iar în 2021, au introdus un nou curs Accelerate Change – Project Management, care va lua startul în luna mai.
Cel mai nou curs oferit de City College este Open Collaboration Tools for European Business and Sustainable Society, care va fi predat în timpul unei călătorii de studiu pentru studenți din toate țările City College cu partenerul Universitatea din Strasbourg. Vor explora tehnici de colaborare, inclusiv inovație deschisă, strategie deschisă și crowdsourcing, precum și analiza posibilităților de colaborare cu concurenți, furnizori, clienți, universități și instituții la diferite niveluri geografice, inclusiv în ceea ce privește proprietatea intelectuală (PI) a fiecărui actor.
Vor integra, de asemenea, aspecte legate de tele-lucru și gestionarea crizelor. În cazul programelor Româno-Canadian și INDE, Vasile Alecsandru Strat spune că se va pune un accent mai mare pe conceptul de transformare digitală a organizațiilor și a piețelor, pe schimbarea comportamentului organizațional și a culturii organizaționale în contextul work from home și al automatizării multor procese de business.
O altă direcție va fi cea dată de orientarea stakeholderilor către sustenabilitate și schimbarea modelelor de business către ESG – Environmental, Social, Governance.
De asemenea, a treia direcție care probabil va fi integrată în multe dintre cursurile deja existente este reprezentată de utilizarea datelor. Hibridizarea activităților a expandat volumul de date colectate încât utilizarea lor și integrarea conceptului de data driven în procesele majorității organizațiilor va deveni obligatorie într-un timp nu foarte îndepărtat. Pe ce se va pune accent, poate mai mult decât înainte, la BISM va fi adaptabilitatea. Așa cum zicea Adrian Stanciu, Co-decan BISM și profesor în programele școlii, e important să poți să faci un plan, dar e și mai important să fii pregătit să-l schimbi. Dar adaptabilitatea nu e un subiect de curs în sine, ea va transcede mai multe domenii.
Vor vedea cine sunt leaderii care pot conduce o organizație spre succes și în perioade dificile și cine sunt cei care sunt mai puțin pregătiți pe timp de criză. Integrarea unor noțiuni de criză în cursurile deja existente este și soluția propusă la WU Executive Academy. Astfel, includerea de conținut legat de criză într-un MBA este discutarea unui astfel de probleme în aproape toate cursurile pe care le desfășoară.
De exemplu, în cursul de Finanțe Avansate, acoperă aspecte legate de COVID-19, cum ar fi implicațiile sale pentru gestionarea riscurilor. În mod similar, în cursul de Marketing, includ discuții despre modul în care comunicarea și promovarea marketingului ar trebui să fie adaptate pe o piață în scădere (sau în creștere rapidă).
Aceste discuții sunt completate de speakeri invitați și mini-prelegeri, care nu reprezintă cursuri complete, care vin în completarea cursurilor existente. De exemplu, pentru actuala promoție a programului EMBA București, urmează să adauge un scurt atelier despre lucru și leadership la distanță.
Acest material a fost preluat din Ghidul MBA 2021.
Puteți vizualiza aici un preview al ghidului.
Dacă doriți să achiziționați un exemplar, click aici.