„Școlile de afaceri au fost puse în situația de a deveni mai agile”
Prof. Leslie Szamosi, director academic al programului MBA al CITY College, vorbește despre provocările predării cursurilor de masterat în era post-pandemie și despre schimbările pe termen lung la nivelul întregului program de MBA.
Cum v-ați schimbat metodele de predare în timpul pandemiei? În ce mod au fost influențați cursanții/ procesul de predare?
Pandemia a fost un factor care ne-a forțat realmente să regândim modul de predare și de livrare a programului nostru MBA. Reacția noastră în privința procesului de predare, în ceea ce privește pandemia în momentul în care ne aflăm astăzi, este de a oferi atât cursuri față în față, cât și ceea ce noi numim o ofertă „combinată”. Cei mai mulți dintre cursanții noștri din prezent sunt încântați de faptul că oferim cursuri cu interacțiune directă, însă aceștia caută încă opțiunea predării online atunci când este cazul; de exemplu, în cadrul acestui an universitar, am avut capacitatea ca, în cadrul tuturor orașelor unde oferim cursuri, să putem preda față în față, însă au fost și situații în care cursanții nu au putut participa la cursuri din cauza restricțiilor COVID sau a altor tipuri de restricții.
Am avut capacitatea de a le oferi șansa de a urma un curs fie în unul dintre celelalte orașe unde avem cursuri, fie de a studia online. Esențialul, în prezent, în activitatea de predare îl constituie flexibilitatea – programele MBA trebuie să fie agile și chiar mai orientate către soluționarea diferitelor situații și nevoi ale cursanților decât în trecut. În acest sens, am identificat și că există cursanți care preferă mai degrabă experiența de studiu online, dar care își doresc, totuși, și un anumit nivel de interacțiune față în față, și acesta este sensul în care a fost conturat programul nostru combinat – cursanții pot studia cea mai mare parte a programului pe care îl frecventează online, însă pot să se întâlnească direct cu propriii colegi atât la Universitatea din York, cât și la Universitatea din Strasbourg sau la cea din Salonic, în cadrul cursurilor pe care le oferim prin intermediul acestor universități. Această opțiune asigură un grup foarte variat de cursanți înscriși în programul nostru în întreaga Europă și care au beneficiat de experiența pe care am câștigat-o în procesul de predare în mediul online.
La începutul pandemiei, am trecut imediat la predarea online, o provocare atât pentru noi, cât și pentru cursanți. Aceștia din urmă se înscriseseră într-un program cu predare față în față; unii dintre ei au rezistat în fața schimbării. Ce am făcut noi a fost să le oferim ocazia de studia orice unități predate online și față în față în viitor, oricând doresc. Aceasta le-a dat posibilitatea de a-și continua programul nestingheriți, în același timp beneficiind de networking și de conexiuni personale importante în viitor. Suntem acum oficial în era postpandemie.
În ce mod intenționează școala să-și modifice iar metodele de predare? Ce-și doresc cursanții?
Din păcate, eu consider că mai avem până să putem vorbi despre funcționarea la capacitate maximă într-o eră post-pandemie. Acum ne aflăm în punctul în care trebuie să ne putem reorienta rapid și adapta atât la COVID, cât și la următoarele crize – în domeniile sanitar, economic sau altele. De exemplu, am avut un număr mare de cursanți și absolvenți activi din Ucraina; am mers acolo în septembrie pentru promovare și, ulterior, în noiembrie, pentru cursuri; n-aș fi crezut niciodată că ne vom confrunta cu situația în care ne aflăm astăzi în acea frumoasă regiune a lumii.
Am aflat de la cursanți, din discuțiile purtate cu aceștia, că în oferta noastră își doresc să găsească agilitate, pentru a beneficia de o experiență educațională și de networking cu expunere internațională cât mai vastă cu putință. De asemenea, avem în vedere și unele tehnologii digitale noi care să ajute în procesul de predare în sala de curs, precum și să creăm mai multă expunere internațională, atât a lectorilor din cadrul Universității din York, al Universității din Strasbourg, cât și din cadrul altor universități.
Care sunt, din punctul dv. de vedere, avantajele predării față în față? Dar cele ale procesului de predare online?
Este interesant că întrebați acest lucru, pentru că la întrebarea aceasta aș fi răspuns altfel înainte de pandemie. Din punctul meu de vedere, ambele au avantaje în mod egal. Într-adevăr, avantajele predării față în față sunt legate de partea de interacțiune în sala de curs și de ușurința învățării alături de persoane din cadrul aceluiași grup (de vârstă), și de schimbul de idei. De asemenea, oamenii par mai deschiși să discute diferite chestiuni într-un astfel de mediu. În mediul online este mult mai dificil de realizat acest lucru (deși nu imposibil), însă, dacă doresc, oamenii se pot „ascunde în spatele camerei”. Firește, predarea online este mai sigură din punct de vedere al transmiterii SARS-CoV-2. Ce am încercat noi să facem a fost să creăm un mediu propice la întâlnirea dintre cele două modalități (de predare). Ce pot spune cu siguranță este că oferta noastră combinată este la fel de solidă ca și programul nostru față în față – cursantul este cel care decide ce i se potrivește mai bine, cum este și normal.
Ce alte aspecte ale pandemiei au influențat școlile de afaceri?
Pandemia a influențat cu siguranță școlile de afaceri și le-a determinat să regândească un număr de aspecte, inclusiv pe noi înșine. Pe parcursul acestei perioade, am început să privim dincolo de ceea ce făceam, pentru a extinde componenta internațională a programului nostru, prin dezvoltarea unei oferte cu dublă specializare în cadrul Universității din Strasbourg. Așa cum am spus, școlile de afaceri au fost puse în situația de a deveni mai agile, mai orientate spre contextul digital și mai integrate, precum și de a regândi modul de interacțiune dintre profesori și cursanți. Dincolo de toate aspectele negative ale pandemiei, și sunt destul de multe, aceasta chiar ne-a forțat să modificăm abordarea la nivelul școlii de afaceri, lucru pe care ar fi trebuit să-l facem demult.
Acest material a fost publicat în GHIDul MBA 2022.
Aici puteți accesa preview-ul Ghidului MBA 2022.
Pentru abonare, click aici.