Oportunități și provocări într-un prim trimestru cu adevărat „juridic” în sfera HR-ului – ce aduce nou din punct de vedere legislativ anul 2023?
Agenda liderilor de HR este una foarte încărcată în primul trimestru al anului 2023, începutul de an venind cu foarte multe modificări legislative în sfera Dreptului muncii, parte din ele fiind „moștenite“ de la finalul anului 2022, în cele mai întâlnite cazuri începând a fi implementate din punct de vedere practic în această primă parte a anului 2023. Astfel, vorbim despre cele mai importante modificări din ultimii ani aduse Codului muncii, despre un nou model oficial de contract individual de muncă, despre o nouă lege a dialogului social, dar și despre noi salarii minime brute la nivel național, practic o adevărată suită de schimbări legislative care cu siguranță generează un focus important pe implementarea acestora. Vom puncta, astfel, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse și câteva considerații de natură practică asupra acestora.
În ceea ce privește Codul muncii, în cadrul acestuia au fost implementate deja bine cunoscutele modificări aduse prin Legea nr. 283/2022 – deși aceste modificări au fost adoptate la finalul lui octombrie 2022, ele prezintă o deosebită relevanță și un caracter de noutate absolută chiar și acum, la aproximativ 4 luni de la adoptarea lor, practica nefiind încă definită și existând multiple interpretări și abordări diferite implementate de către angajatori, dar și de către autorități. În strânsă legătură cu aceste modificări avem, de asemenea, un nou model oficial de contract individual de muncă, care implementează modificările aduse Codului muncii în materia elementelor ce trebuie să se regăsească în contractul individual de muncă. Acest nou model aduce o serie de puncte/secțiuni noi (precum obligativitatea de a menționa condițiile perioadei de probă, dacă există, ori de a puncta aspecte privind riscurile specifice postului sau despre formarea profesională etc.).
În acest context, cea mai mare dilemă practică pare să fie dacă acest nou model trebuie sau nu reflectat în practică inclusiv în contractele angajaților existenți. Din această perspectivă, recomandarea legală ar fi actualizarea tuturor contractelor individuale de muncă în curs, prin intermediul actelor adiționale. Acest proces, cu siguranță unul consumator de resurse, poate fi privit și ca o oportunitate de a alinia toate contractele din organizație la un format comun, dar și de respectare a prevederilor ordinului ministerial, ce menționează expres obligația cu privire la contractul încheiat între angajator și salariat de a cuprinde elementele prevăzute în modelul-cadru, fără distincții cu privire la contractele deja în curs.
Noile modificări la Codul muncii au adăugat și sfera zilelor libere…
Continuarea materialului o găsiți pe site-ul Revistei HR Manager.