Bogdan Clipici (Stailer): Sportul m-a învățat ce înseamnă etica muncii și leadershipul
La numai 26 de ani, Bogdan Clipici, Chief Sales Officer și co-fondator Stailer, reușește să se remarce pe piața de business ca un tânăr cu multe calități, un antreprenor cu un viitor strălucit în față. Stailer, platforma de programări online pentru servicii de îngrijire și de înfrumusețare, a crescut spectaculos, având peste 1,300 dintre prestatorii din România în rețea și zeci de mii de programări livrate zilnic către ei, la nici 2 ani de la lansare, iar un merit important pentru aceste performanțe îl are Clipici. Strategia sa de dezvoltare și implementarea ei au dus la un drum lin spre finanțări substanțiale. Viziunea și oamenii de valoare din echipa sa, spune el, sunt ingredientele care asigură succesul. Am stat de vorbă cu tânărul antreprenor din Cluj-Napoca, pentru a afla mai multe despre începutul său în lumea antreprenoriatului și despre planurile sale de viitor.
- Cum e să fii CSO la 26 de ani pentru Stailer, un startup românesc care a crescut spectaculos într-un an, ajungând la o evaluare de 15 milioane de euro?
Mă consider norocos pentru că am reușit să aducem alături de noi oameni extrem de valoroși care au fost convinși de ideea noastră și de capacitatea noastră de a o transforma în realitate. Pentru mine, nu este nicio surpriză că, în primele luni de la lansare, am reușit să atragem finanțări de 2 milioane de euro, și inclusiv să ajungem unul dintre cele mai apreciate startup-uri de tehnologie fondate în România.
Nivelul la care operăm este foarte ridicat, începând cu valorile și cu principiile care ne ghidează, până la modul în care interacționăm unii cu alții. Consider că suntem o organizație de un alt calibru, iar rezultatele confirmă acest aspect.
Când am fondat Stailer, împreună cu Andrei Ursachi (CEO), Attila Gere (CTO în cadrul companiei), Naliciadji Vladislav (Chief Product Officer) și Cosmin Țirvuloiu (Chief Strategy Officer), aveam 24 ani, dar reușisem să acumulez cunoștințe de marketing și de vânzări ca angajat într-o corporație și având în jurul meu oameni care aveau antreprenoriatul în sânge. Etica în muncă este o valoare dobândită după mulți ani de sport de performanță și le sunt recunoscători părinților că m-au sprijinit în acest sens, mi-a fost de mare folos. Acum, cred că vârsta de 26 de ani este un atu, am o dorință imensă de a reuși, de a dovedi că pot fi un om de afaceri, am multă energie și îmi dedic tot timpul acestui startup.
- Care e cea mai mare provocare pe care-o întâmpini din postura de CSO?
Momentan, cea mai mare provocare este să aducem în fiecare departament cei mai buni oameni din piață pe care îi putem recruta. Pentru asta, ne „batem” cu marile corporații, însă viziunea noastră și viteza cu care am crescut au atras mulți oameni talentați.
Această provocare am întâmpinat-o atât în România, cât și în Ungaria, respectiv în Turcia, țări unde urmează să ne extindem până la finalul anului.
- Cu ce experiență profesională vii din trecut și ce anume te ajută cel mai mult acum, în funcția pe care-o ai?
În adolescență am fost sportiv de performanță. Ulterior, m-am orientat spre inginerie, practicând meseria aceasta timp de 3 ani, atât în zona de cercetare, cât și în industria automotive. Am spus mereu, și îmi mențin punctul de vedere, că sportul m-a ajutat în viață mai mult decat școala. Practic, sportul m-a învățat ce înseamnă etica muncii și leadershipul.
- Ce crezi că face ca Stailer să aibă atât de mult succes la public?
Probabil strategia noastră de poziționare și de comunicare. Încă de la început, ne-am poziționat ca fiind o companie de divertisment pentru utilizatorii aplicației. Astfel, ei au interacționat cu numeroasele spoturi publicitare.
Rămânând tot în zona de poziționare, față de saloane ne-am poziționat ca partener de business pe termen lung, nu ca furnizor de servicii software. Astfel, am eliminat abonamentele care îngreunează foarte mult digitalizarea prin implementare greoaie și costuri fixe. Viziunea noastră este să creăm o rețea socială în zona de beauty.
- Cu câți oameni mai lucrezi pentru a duce vânzările acolo unde vă doriți și să vă îndepliniți obiectivele de business? Cât de importante vezi să fie lucrul în echipă, stilul de lucru, task-urile bine delimitate?
Dacă ne referim strict la vânzări, deci la departamentul pe care îl coordonez, sunt 15 colegi care se ocupă de relația cu saloanele din România, 3 colegi care se ocupă de onboardingul saloanelor din Budapesta, unde vom lansa Stailer în curând, și încă 7 colegi care formează departamentul de concierge, dedicat deținătorilor de legitimații VIP pe care urmează sa le lansăm în luna iunie. Estimez, până la finalul anului 2022, un departament de peste 50 de oameni, incluzând aici echipele din România, Ungaria și Turcia.
Suntem în plin proces de trecere de la start-up la scale-up. Astfel, pregătim sistemul atât din punct de vedere tehnic, cât și organizațional, ținta noastră fiind extinderea la nivel internațional într-un mod accelerat.
Revenind la lucrul în echipă, sunt adeptul echipelor mici și performante. Am implementat încă de la început meritocrația, un sistem bazat pe rezultate și pe profesionalism, care funcționează excelent în organizația noastră.
- Ce calități te definesc ca om, ca personalitate?
Îmi place să livrez mai mult decât promit și să gândesc mare pe termen lung. Spre exemplu, mă văd construind business-uri solide alături de echipa mea și peste 20 de ani. Cele mai importante valori pentru mine sunt etica muncii și loialitatea.
- Care dintre ele te-au ajutat să devii un antreprenor de succes și să fii într-o funcție la care mulți râvnesc?
Etica muncii m-a ajutat să construiesc tot ce am reușit până în prezent.
- Cum vezi domeniul de business astăzi, în România? Cum l-ai defini printr-un cuvânt?
Suntem într-o perioada de tranziție. Tranziția de la vechii întreprinzători, care au construit afaceri mici, la nivel local, la antreprenori asumați, responsabili, care gândesc la scară globală și care cred în viziunea lor de a schimba lumea într-un loc mai bun, cu ajutorul tehnologiei.
- Există un trend acum printre tineri de a deveni antreprenori, de a-și deschide propriile business-uri sau de a prelua, poate, o afacere de familie. Ce le-ai spune lor, antreprenorilor viitorului? 3 sfaturi utile, concrete.
În primul rând, să se educe înainte de a începe o afacere. Să studieze cărți de vânzări, de marketing, de finanțe și de leadership.
În al doilea rând, să își ia un mentor, de preferat un antreprenor activ lângă care să stea 2-3 ani, de la care sa învețe etica muncii și principiile de business aplicate în viața reală.
În al treilea rând, să înceapă să gândească mare. Să aibă în minte, încă de la început, cum își pot scala afacerea la nivel internațional. Sa învețe cum funcționează noile tehnologii, și aș pune aici accent pe blockchain, deoarece consider că va fi tehnologia care ne va impacta viețile tuturor, prin urmare vor apărea multe oportunități interesante în zona de NFT sau de metaverse. Tocmai de aceea și noi am lansat un NFT. Colecția noastră se numește Shine și vine cu o abordare inovativă: oferim servicii VIP și multiple beneficii deținătorilor de NFTs, iar cum rețeaua noastră de saloane se tot extinde, valoarea lor va crește în timp. Feedback-ul de pe piață este foarte pozitiv, ne așteptăm să se epuizeze rapid cele 8,888 de bucăți.