Carmen Bucur, despre egalitatea de gen în mediul de afaceri din România: “Femeile aduc abilități și perspective diferite”
Carmen Bucur este o femeie cu un traseu profesional de succes și o carieră cel puțin surprinzătoare. Astăzi, face parte, ca director de vânzări, din echipa de management a unei companii recunoscute în domeniul materialelor pentru construcții. Este pasionată de ceea ce face însă, până să ajungă aici, a lucrat în sistemul medical și apoi în industria construcțiilor. Spune că nu are timp de hobby-uri și că puținele momente libere pe care le are, le petrece împreună cu familia sau făcând drumeții în natură.
Domeniul vânzărilor, mai ales în zona construcțiilor, este dominat de bărbați însă, după cum declară Carmen Bucur într-un interviu acordat Revistei Cariere, sunt și avantaje în a fi femeie în aceasta zonă de activitate.
Ce v-a atras la un domeniu care este văzut ca un domeniu al bărbaților?
Pot spune că nu există nici o restricție în alegerea unui anumit domeniu profesional pe baza genului. Orice persoană poate alege să se specializeze într-un domeniu sau altul în funcție de interesele și aptitudinile proprii. Ar trebui să nu ne limităm pe noi înșine în alegerea unei cariere din cauza unor stereotipuri sau a așteptărilor sociale. În orice domeniu, este important să avem pasiune și dorința de a învăța și de a ne dezvolta abilitățile și cunoștințele necesare pentru a obține succesul. De aceea, nu împart domeniile de muncă în funcție de genul persoanelor predominante, ci mai degrabă mă gândesc că sunt locuri de muncă unde, datorită specificului acestora, bărbații se pliază mai bine. La fel și în cazul femeilor, dar asta nu este o regulă. Pe mine, m-au introdus în acest domeniu, un proces de recrutare profesionist și un om de decizie care a intuit la mine o personalitate determinată și hotarâtă să demonstreze că studiile economice pot să completeze foarte bine informațiile și cunoștințele tehnice puse la dispozitie de compania angajatoare. De atât a fost nevoie să mi se deschidă în față un drum profesional foarte interesant și plin de provocări.
Care a fost traseul dumneavoastră profesional, până să lucrați în vânzări?
Traseul meu profesional este unul mai puțin obișnuit, poate chiar inedit. Spun asta pentru că nu am avut un parcurs profesional clasic, liniar, ci am lucrat în domenii diametral opuse, cu aceeași dăruire, implicare și ambiție. Nu știu dacă 13 ani de asistență medicală profesionistă în neurochirugie, în regim de urgență sau Academia de Studii Economice absolvită au sau nu vreo legatură cu 17 ani de proiecte și vânzări în domeniul construcțiilor. Eu sunt dovada că, în viața profesională a oricui, pot exista perioade în care, dacă se implică 100%, rezultatele vizibile si recunoasterea nu vor întârzia să apară. Orice poziție și situație profesională este în strânsă legătură cu gradul de implicare personală de care suntem capabili să dăm dovadă în momentul respectiv. Eu așa văd lucrurile. Astăzi, sunt directorul de vânzari al companiei EXALCO ROMÂNIA și iubesc din tot sufletul ceea ce fac.
Care a fost cea mai dificilă provocare din cariera dvs. și cum i-ați făcut față?
Cea mai dificilă provocare a fost chiar primul meu job în domeniul construcțiilor, într-o companie foarte performantă și competitivă, cunoscută ca reper de profesionalism și calitate, ROMSTAL. Programul lor de training și induction a fost echivalentul celei de-a doua facultăți pentru mine, de data aceasta cu specializare preponderent tehnică. Atunci s-au format bazele pregătirii mele profesionale tehnice și masa vocabularului fără de care nu poți intra în această piață și să ai pretenția să fii luat în serios. Lor le datorez această perioadă intensă și intensivă, unor oameni care sunt exemplu de pregătire și seriozitate, alături si cu ajutorul carora am învățat atât de mult. Au urmat aproape 10 ani intr-o companie multinaționlă, lider de piață în acest domeniu, REHAU POLYMER, unde provocările au fost pe măsura renumelui internațional al companiei. Cu o organizare matriceală și raportare atât internă, locală cât și externă către centrul administrativ regional de la Viena, era necesară o prezență implicată și o abordare profesională în ceea ce privește proiectele, în special pe domeniul de instalații, dar nu numai, abordare ce trebuia să se realizeze, firesc, la nivelul brandului pe care îl reprezentam în piață. Alta provocare importanta și interesantă a fost etapa de project sales development de la GEALAN, tot companie germană multinațională, care folosea la acel moment în România acest mod de abordare și implicare la proiecte ce se dezvoltau în piață.
Să revenim la ceea ce faceți astăzi. Cum se deosebesc vânzările în domeniul alumiuniului față de alte domenii?
Vânzările în domeniul aluminiului sunt cu siguranță deosebite față de alte domenii, prin anumite caracteristici specifice acestui sector de piață. În primul rând, aici avem o gamă largă de sisteme, produse și soluții tehnice pentru o varietate de aplicații, cum sunt construcțiile de clădiri, industria automotive și aviație, producția de mobilă și design interior și multe altele. Este nevoie de foarte multe cunoștințe specializate despre aceste soluții tehnice pentru a putea răspunde nevoilor specifice ale clienților. În al doilea rând, în această industrie a aluminiului, există o competiție puternică între diferiți producători și distribuitori, aceasta însemnând că, pentru a avea succes e nevoie de cunoștințe tehnice solide, abilități superioare de vânzare și de avantaj competitiv care să te diferențieze față de concurență.
Aș putea spune că este cel mai competiv domeniu de vânzare din industria construcțiilor în care am fost implicată până acum. Permanent e nevoie de flexibilitate, adaptabilitate și reacție imediată la condițiile pieței, care sunt foarte schimbătoare, mai ales în ultimii ani. Conectarea cu prețurile burselor internaționale de metale, competiția bine reprezentată din regiune, clienții tehnici și profesioniști din această nișă, toate fac activitatea în domeniul acesta extrem de dinamică și de puțin previzibilă.
În plus, pe lângă toate acestea, în domeniul aluminiului există adeseori din partea clienților cerințe si solicitari pentru furnizarea de soluții și sisteme speciale, custom, cu caracteristici tehnice specifice, standarde de calitate corespunzătoare soluțiilor tehnice solicitate precum și termene stricte de livrare.
De ce calități ai nevoie în industria vânzărilor de aluminiu?
În industria vânzărilor de aluminiu trebuie să ai abilități excelente de comunicare, fiind foarte important să poți comunica clar și eficient cu clienții și colegii deopotrivă și să le oferi soluțiile de care au nevoie. Deoarece domeniul aluminiului este unul înalt tehnologic, sunt necesare cunoștințe tehnice solide despre soluțiile tehnice și produsele pe care le vindem. Orientarea către rezultate este o calitate de dorit, de acest aspect depinzând atingerea obiectivelor de vânzări atât la nivel personal cât și la nivelul echipei. Vânzările implică adesea termene strânse și cerințe speciale ale clienților, deci este importantă flexibilitatea, adaptarea rapidă la schimbări și ajustarea strategiei de vânzări în consecință.
Clișeul “clientul este regele” rămâne foarte important în domeniul vânzărilor, deci orientarea către nevoile clienților și oferirea de soluții personalizate este o calitate necesara pe care să o aibă un om de vânzări bun. De asemenea, sunt importante abilitățile de negociere, pentru că negocierile fac parte din viața de zi cu zi în vânzări, atitudinea și energia pozitivă, deoarece munca în vânzări poate fi uneori și dificilă, cu provocări pe măsura domeniului.
Dar, poate chiar mai mult decât toate acestea, contează foarte mult implicarea, comunicarea și deschiderea față de colegi. Oamenii vor fi lângă tine să te ajute și să te susțină, dacă le arăți că de asta ai nevoie și transmiți clar că asta îți dorești. O contribuție importantă la succes cred că o are și o pasiune reală față de acest domeniu al aluminiului pentru construcții și industrie.
Cât de importantă este echipa în domeniul vânzărilor și, în special, în acest domeniu?
Echipa joacă un rol esențial în vânzări deoarece succesul afacerii depinde în foarte mare măsură de abilitățile și eforturile echipei de vânzări. Este cunoscut însă că în acest domeniu se regăsesc oamenii cu personalități puternice, foarte activi, cu obiective și ambiții deopotrivă personale și profesionale. Pentru că doar așa putem defini un om de vânzări de succes.
Momentele cheie în dinamica unei companii, sunt acelea în care echipa este sudată și toți membrii ei au o direcție și un obiectiv comun clar la care aderă cu toată convingerea și implicarea. Suntem diferiți și este normal ca și în vânzări să facem lucrurile diferit, dar important este să găsim cele mai bune căi de comunicare și metode de colaborare pentru a atinge scopul comun.
În ceea ce privește importanța femeilor în acest domeniu, observ că avem un rol tot mai important și suntem din ce în ce mai prezente în echipele de vânzări și în activitatea de coordonare a acestora. În ultimii ani, se observă o creștere a numărului femeilor implicate în domeniul vânzărilor, inclusiv în cel al materialelor de construcții. Acest lucru cred că se datorează creșterii conștientizării și acceptării egalității de gen în mediul de afaceri dar și oportunităților egale în carieră, pentru femei și bărbați.
Femeile aduc și în domeniul vânzărilor abilități și perspective diferite precum empatia, atenția la detalii și abilități de comunicare eficientă. Aceste calități sunt benefice atât în construirea relațiilor cu clienții cât și în maximizarea rezultatelor activității procesului de vânzare.
Ce proiect v-a plăcut cel mai mult și de ce?
Fiecare proiect în construcții este deosebit și fiecare are unicitatea sa tehnică și frumusețea sa subiectivă. Multe proiecte rămân cu tine mult timp tocmai datorită dificultăților cu care te-ai confruntat ca să le câștigi, altele, deși spectaculoase, nu îți rămân foarte pregnant în memorie poate din cauza faptului că nu te-au provocat suficient cât să devină de neuitat. Dacă ar fi să mă raportez la cel mai recent m-aș gândi chiar la motto-ul acestuia: Joy of Living, un mod de viață cu siguranță de dorit. Acest proiect rezidențial, pe care l-am câștigat aici, reunește în soluția sa de proiectare și execuție trei sisteme diferite de la același furnizor – sistemul de balustradă pentru sticlă, panouri compozite tip Bond și profile pentru structură fațadă – având anvergura unui proiect de referință în peisajul imobiliar al Bucureștiului.
Cum ați aprecia rezultatele obținute în 2022, comparativ cu cele din 2021?
În anul 2022, am avut o creștere a cifrei de afaceri cu aproximativ 12-13% față de anul anterior, considerăm acest lucru ca fiind un rezultat foarte bun având în vedere situația deloc confortabilă pe care o traversăm în domeniul nostru și nu numai. Primul trimestru din acest an a arătat că se anunță în continuare o perioadă provocatoare pentru noi toți și că, de modul în care vom aborda activitatea profesionala va depinde stabilitatea financiară a companiei în care lucrăm.
Ce vă place să faceți în timpul liber?
Nu prea am timp de hobby-uri. Atunci când am câteva momente libere, refugiul meu este familia. Îmi place însă și să citesc sau să descopăr locuri frumoase oriunde în natură sau într-un peisaj urban.
Dacă nu ați lucra în vânzări, în domeniul constructiilor, ce v-ar plăcea să fiți?
Cred că m-aș vedea tot într-un mediu dinamic, activ și creativ, ca cel din vânzări. Nu m-am gândit la alternative profesionale. Dacă m-aș gândi, asta ar presupune să întreprind și niște acțiuni în acest sens și nu este cazul în acest moment. Îmi place foarte mult ceea ce fac.
*Acesta este un advertorial