Ce își doresc angajații într-o companie?
Aceste informații, care au parvenit managementului în urma unui sondaj intern, fac parte dintr-un proiect mai amplu de transformare a culturii organizaționale. Mai exact, în toamna anului 2015, a fost lansat, la nivel de corporație, în toate cele 12 țări ale grupului, un proiect de transformare a culturii organizaționale. Proiectul a început printr-un sondaj de opinie adresat tuturor angajaților, referitor la valorile proprii, valorile pe care le percep în acest moment în mediul de lucru și cele pe care organizația va trebui să le adopte în viitor pentru a susține strategia de dezvoltare pe termen lung. Rata de participare la nivelul întregii organizații a fost de 74%, iar în România – de 89%. „Cu mândrie vă pot împărtăși că echipa din România a obținut cele mai bune rezultate legate de calitatea culturii organizaționale din toate cele 12 (în prezent 13) țări participante ale grupului”, spune Simina Bleau, HR Director Cluster (Cz, Sk, Hu) și România, FM Logistic România.
Studiul de bază
O bună parte a studiului s-a referit la procentul de valori limitative resimţite în actuala cultură organizațională din totalul valorilor menționate – „entropy rate”. La nivel de grup, rata entropiei este de 15%, iar în România ea este la 8%. Rata medie a entropiei existente în companiile din baza de date KEA – Partners for Transformation, compania cu care s-a lucrat pentru acest studiu, este la 22%. În plus, în România nu s-au regăsit deloc valori limitative în primele zece valori selectate de oameni.
Cu alte cuvinte, ei și-au manifestat dorința pentru calitate, lucru în echipă, satisfacția clienților, comunicare deschisă, profesionalism, cooperare, valori care, în proporție de 70%, sunt deja resimțite de oameni în prezent. „Rezultatele au arătat că în FM Logistic, în ansamblu, există o cultură organizațională sănătoasă, cu puține valori limitative și cu o mare orientare către performanță”, mai spune Simina Bleau. Pe parcursul lunii ianuarie 2016, rezultatele au fost dezbătute în profunzime prin workshopuri în fiecare țară, deoarece managementul își dorea să fie sigur că înțelege cu adevărat ce își doresc oamenii în noua cultură a companiei. De asemenea, implementarea a început și prin comunicarea rezultatelor către oameni, prin intermediul ședințelor de management, a newsletterului intern „Bonjour, FM România!”
În perioada februarie–martie a acestui an, informațiile rezultate în urma workshopurilor au fost analizate de managementul grupului și s-a definit noua misiune și viziune a companiei, împreună cu noile valori: încredere, performanță, deschidere. În lunile septembrie și octombrie au fost organizate din nou workshopuri, pentru a descifra aceste noi valori pentru oameni și pentru a desprinde acele comportamente care le vor susține în noua cultură.
„Sunt întrebată frecvent cum construiesc strategia de resurse umane în companie, interlocutorii
aşteptându-se, probabil, la un răspuns elaborat, complex. Eu le răspund simplu: dezvoltând oameni.
Adezivul care menţine organizaţia împreună este reprezentat de relaţiile dintre oameni. Oricât de
structuraţi şi orientaţi spre procese şi proceduri vrem să fim, pentru a clarifica lucrurile, pentru a le aşeza
pe etape şi paşi de implementare, dacă ignorăm faptul că oamenii sunt cei care fac diferenţa, vom avea o
foarte bună strategie pe hârtie cu implementare îndoielnică,” consideră Simina Bleau, HR Director Cluster (Cz, Sk, Hu) și România, FM Logistic România.
Noile valori ale companiei
Deși proiectul de transformare a culturii organizaționale nu are un nume, Simina Bleau (foto) spune că îi vine în minte citatul din Brâncuși: „Simplitatea este complexitatea rezolvată”. „Proiectul a pornit și de la faptul că aveam prea multe elemente care defineau cultura organizațională: valori, principii manageriale, pilonii dezvoltării durabile, FM credo etc., ajungându-se la o complexitate prea mare pentru a putea fi implementată cu succes în business.”
„Dezvoltarea oamenilor include toate procesele strategice de resurse umane dintr-o organizaţie: de la atragerea de talente,integrarea, setarea de obiective şi managementul performanţei la managementul talentelor, planurilor de carieră şi succesiune, toate acestea contribuind la dezvoltarea organizaţională. Pentru ca lucrurile să funcţioneze pe bune, cum se spune, e important să existe o cultură sănătoasă, un climat în care oamenii se deschid, sunt autentici, îşi exprimă deschis punctul de vedere, au permisiunea de a greşi, pentru că aceasta este o minunată oportunitate de învăţare”.
Acest articol a apărut în numărul 232 al Revistei CARIERE, aferent lunii noiembrie.