Compania care a redesenat harta transportului feroviar de marfă în România
În urmă cu mai bine de 10 ani, respectiv în anul 2008, considerând România o țară cu o economie în dezvoltare, având drept atu poziția strategică cu ieșire către Marea Neagră, plus o infrastructură care, pe lângă multe minusuri are și plusul că acoperă întreaga suprafață a țării, Deutsche Bahn a început activitățile de transport feroviar în țara noastră. „Planurile Deutsche Bahn vizau extinderea activității la nivelul întregii țări, prin oferirea de servicii de manevră și transport”, spune Georgiana Ștefan, Recruiter & Employer Branding Coordinator Deutsche Bahn Cargo România.
În fapt, organizația se afla pe piața românească încă din 2000, când a înființat la Timișoara compania Logistic Services Danubius, scopul principal fiind activitățile de manevră. „Una din valorile principale ale grupului este atenția față de client și față de nevoile acestuia. Deoarece unul dintre clienții strategici ai grupului german desfășura activități complexe în zona de vest a României, compania DB a decis acordarea de suport local”, explică Roxana Bud, Senior Executive Assistant Deutsche Bahn Cargo România.
TRANSPORT INTERMODAL
Cum a reușit să iasă pe plus o companie în zona de transport feroviar pe piața din România? Prin folosirea transportului intermodal, după cum spune Roxana Bud. Mai exact, prin legarea feroviarului cu terestrul și maritimul, combinație care a demonstrat că îmbinarea diferitelor moduri de transport cu punctele lor forte unice reprezintă un factor cheie de succes.
De asemenea, faptul că investesc în oameni și în pregătirea lor a dus la o creștere organică semnificativă care a propulsat compania pe locul 2 în top 3 operatori feroviari.
Investiția în oameni a venit natural, ca urmare a culturii organizaționale promovate de companie, dar și ca răspuns la o provocare pe o piață în care principala problemă este lipsa de personal. Mai precis, principala provocare pentru DB Cargo România a fost și este îmbătrânirea forței de muncă. „Activând într-o industrie puțin atractivă pentru tineri, «lupta» pentru atragerea forței de muncă este mare”, explică Georgiana Ștefan. Prin urmare, compania a creat școlile de personal, unde a format peste 120 de tineri.
CULTURA ORGANIZAȚIONALĂ
O altă provocare, dintr-o altă zonă decât cea a resurselor umane, a fost creșterea prețurilor energiei electrice și a motorinei, precum și constrângerile din infrastructură. Lucrări în vederea dezvoltării infrastructurii există, însă capacitățile sunt limitate (frontiera cu Ungaria și portul Constanța). Din acest motiv, DB Cargo România s-a axat pe business-uri cu un consum de resurse optim și cu potențial de creștere. De asemenea, au dezvoltat soluții IT pentru a optimiza procesele și a oferi informații prompte și de încredere clienților.
Nu în ultimul rând, au implementat o cultură organizațională, în care valorile unei companii devin convingerile și fundația care influențează comportamentul și modul de lucru al unei echipe. „Ideile, convingerile și principiile oricărui individ determină alegerile pe care le face în fiecare zi și oferă oportunitatea dezvoltării culturii organizaționale pe termen mediu și lung”, spune Georgiana Ștefan.
Valorile DB Cargo România însumează patru elemente pe care compania le consideră esențiale pentru o comunitate: echipa, comunicarea, calitatea și respectul. Mai exact, în calitate de angajator de top, cultura organizațională a companiei are la bază orientarea spre client/atractivitatea, optimizarea proceselor, dezvoltarea personalului, protejarea mediului, principii care formează, de fapt, excelența operațională.
“Crearea școlilor de personal și a strategiei de alocare a resurselor, pentru a ne adapta lucrărilor de infrastructură, au îmbunătățit semnificativ businessul companiei.”
Georgiana Ștefan, Recruiter & Employer Branding
Coordinator Deutsche Bahn Cargo România
SCURT ISTORIC: DE LA UN PUNCT LA O REȚEA
În luna mai a anului 2000, s-a înființat la Timișoara Logistic Services Danubius. Din februarie 2003 până în februarie 2009, societatea a desfășurat activități de manevră feroviară în Bulgaria, prin propria sucursală. În septembrie 2003 și iulie 2004 au fost semnate două noi importante contracte pentru manevra feroviară, astfel fiind înființate punctele de lucru de la Deva și Aleșd.
În august 2006, compania a primit licență de transportator feroviar în România și, începând cu decembrie 2006 a desfășurat activități de operare trenuri în trafic domestic.
Compania a continuat să se dezvolte, astfel încât în anul 2009 a fost înființat punctul de lucru din București, iar în 2010, primele transporturi internaționale integral operate de către Logistic Services Danubius traversau România. În mai 2011, denumirea companiei a fost schimbată din Logistic Services Danubius în DB Schenker Rail România S.R.L., iar în vara anului următor DB Schenker Rail România a înființat propriul depou la Turceni.
În 2016, DB Schenker Rail România a devenit DB Cargo România, iar în noiembrie 2018 sediul social al companiei a fost mutat din Timișoara în București, biroul din Timișoara rămânând punct de lucru.
“Dorim să ne păstrăm rolul de cel mai de încredere operator de transport feroviar, cu servicii de cea mai bună calitate, să aducem inovație în industria noastră din România, să ajutăm la dezvoltarea furnizorilor de servicii și a constructorilor de locomotive de pe piața locală și, mai ales, să formăm, la un standard european, generații noi de mecanici pasionați.”
Roxana Bud, Senior Executive Assistant
Deutsche Bahn Cargo România
Articol preluat din numărul 262, noiembrie 2019, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.