Companiile salvează vieți prin programe de screening
România se află cu cel puțin șase ani sub media europeană în ceea ce privește speranța de viață. Principalele cauze de mortalitate sunt bolile cardiovasculare și cancerul. Programele de prevenție sunt în stadii incipiente în România, educația fiind deficitară. Companiile își pot susține angajații în acest sens, iar Regina Maria le dă o mână de ajutor.
Abonamentele medicale pentru angajați sunt o soluție și, în același timp, cel mai căutat beneficiu extra-salarial. Ele au un rol esențial în prevenție și contribuie la monitorizarea și evaluarea constantă a stării de sănătate. Mergând preventiv la medic, un pacient poate identifica din timp problemele grave, ceea ce duce la menținerea unei vieți active și la creșterea speranței de viață. Totodată, acest lucru înseamnă și mai puțini bani cheltuiți pentru tratamente sau intervenții complicate. Abonamentul medical are, astfel, o dublă semnificație: este un produs de prevenție, care încurajează mersul la medic și adoptarea unei atitudini proactive și responsabile cu privire la sănătate. De asemenea, cu ajutorul serviciilor incluse în abonamentele medicale, își pot găsi rezolvarea unele probleme de sănătate de complexitate mică sau medie, prin monitorizare sau evaluare medicală, tratamente sau investigații.
„Creșterea investițiilor în prevenție și în educație pentru un stil de viață sănătos duce la reducerea costurilor de spitalizare și la scăderea numărului de cazuri cu problemele medicale grave, care pot fi preîntâmpinate sau tratate încă din stadii incipiente”, spune Andreea Minuță, Corporate Director Rețeaua de Sănătate Regina Maria.
Într-o lume ideală, la medic se merge preventiv sau într-un stadiu incipient al unei afecțiuni. În România, nu este cazul, ajungem la medic când nu mai putem suporta. Așa au ajuns companiile să preia responsabilitatea educației pentru prevenție.
Un program complex de prevenție
În urma unei analize privind incidența cancerului, analiză realizată la sfârșitul anului 2016, Banca Transilvania a luat decizia să intervină și să contribuie la prevenția, în rândul angajaților, a celor mai frecvente tipuri de cancer, așa cum sunt ele identificate de Organizația Mondială a Sănătății. Ulterior, Banca Transilvania s-a adresat Rețelei de sănătate Regina Maria cu o propunere în acest sens. În martie 2017 au implementat împreună cel mai amplu program de prevenție a cancerului desfășurat într-o companie, în România. Proiectul „Screeningul salvează vieți”, căci despre acest program de prevenție este vorba, s-a desfășurat la nivel național, și este în continuare disponibil pentru angajații BT.
„În România este nevoie de o cultură a prevenției și de inițiative menite să susțină educația pentru prevenție. În acest context, am depus eforturi considerabile pentru a crește numărul de participanți”, mai spune Andreea Minuță.
Peste 150 de medici au fost implicați în program, atât din clinicile Regina Maria, cât și din clinicile partenere, din 25 de județe ale țării. Peste 4.000 de telefoane au fost date din call-center și din recepțiile clinicilor, pentru informarea angajaților BT. De asemenea, au fost organizate sesiuni de Q&A cu medici din Rețea la sediile BT, pentru a explica programul și a sublinia importanța prevenției prin screeninguri care pot salva viața.
Peste 4.000 de screeninguri
Până în acest moment, la nivel național, au fost accesate peste 4.000 de screeninguri. Statistic, structura beneficiarilor a fost similară cu cea a consumului în cadrul abonamentelor: 85% femei și 15% bărbați. Cazurile depistate în stadii incipiente ale instalării cancerului au intrat imediat în programul de monitorizare și tratament.
„Cele mai frecvente tipuri de cancer (genital, de sân, de colon, de piele și de prostată) pot fi tratate cu succes, în prezent, dacă sunt depistate în stadii incipiente. Practic, prin implementarea acestui program, câtorva zeci de colegi de-ai noștri le-a fost salvată viața, iar altora le-a fost prelungită, cu o calitate a vieții îmbunătățită”, spune Nevenca Doca, HR Executive Director Banca Transilvania.
Din rapoartele BT pentru anul 2017, adică în primul an în care s-a desfășurat proiectul, reiese faptul că 1.083 de angajați au beneficiat de screening-uri. În prima jumătate a anului 2018 sunt deja 1.025 de beneficiari.
Programul a implicat eforturi în etapa de dezvoltare, în care împreună cu specialiștii de la Regina Maria au fost stabilite componența testelor, adresabilitatea în funcție de vârstă și sex. Ulterior au fost necesare eforturi de implementare de ambele părți, iar apoi campanii continue de conștientizare și informare.
„Pentru ca oamenii să conștientizeze importanța unui anumit serviciu medical, trebuie în primul rând să fie foarte bine informați în legătură cu acesta. Pornind de aici, am venit în întâmpinarea potențialilor beneficiari cu informații, pe mediile cele mai utilizate de ei”, explică Andreea Minuță. Pe site-ul Rețelei de sănătate Regina Maria există pagini dedicate fiecărui tip de screening.
Beneficiu la beneficiu
Programul constă în cinci pachete de screening, destinate să descopere boli grave, înainte ca simptomele să apară. Testele de screening nu dor și sunt recomandate periodic, în funcție de vârstă, starea de sănătate, istoricul medical și expunerea la diferiți factori de risc.
„Screening-urile au venit ca un beneficiu extra față de abonamentele corporate clasice, pentru toți angajații BT. Am ales și adaptat pachetele de screening din acest program în funcție de incidența tipurilor de cancere, de vârstă și de gen, în urma unei analize medicale și de statistică, adaptată la profilul anagajaților BT”, completează Andreea Minuță.
Programul se va desfășura în continuare la nivel național. „Împreună cu specialiștii de la Regina Maria lucrăm la dezvoltarea lui, pentru că am înțeles că grija față de sănătatea colegilor noștri este cea mai de bază și cea mai umană manifestare a grijii față de aceștia,” spune Nevenca Doca. De altfel, din 2018 au fost începute screening-urile pentru cancer de piele și cancer de sân și în sediile Banca Transilvania din București, Arad, Reșița, Deva și Satu Mare.
Pentru a populariza și mai mult programul, specialiștii Regina Maria vor continua campania de informare și programările telefonice, atât din clinicle și Call-center-ul Regina Maria, cât și din clinicile partenere.
***
„Datorită acestor teste, colegii noștri pot descoperi boli grave, precum cancerul, încă din stadii incipiente, lipsite de manifestări clare. În acest fel pot evita tratamentele dificile, intervențiile invazive, spitalizarile lungi. Este mult mai ușor să monitorizezi și să tratezi o boală aflată la început decât într-un stadiu avansat, de aceea am vrut să oferim colegilor noștri, pe lângă abonamentele medicale, și screening-urile de prevenție a cancerului”. Nevenca Doca, HR Executive Director Banca Transilvania;
„Screening-urile sunt teste și investigații care au scopul de a descoperi boli grave, înainte de apariția simptomelor specifice, atunci când tratamentul este net eficient. Aceste teste vin în completarea serviciilor medicale incluse în abonamentele de sănătate destinate angajaților. Pentru cazurile medicale aflate la risc sau descoperite în stadii incipiente ale bolii, screeningul a condus la inițierea unui demers terapeutic specializat și ținerea sub observație constantă, reușind astfel evitarea unor intervenții chirurgicale dureroase, tratamente cu chimioterapie și diminuarea calității vieții pacientului”. Andreea Minuță, Corporate Director Regina Maria.
Acest articol a fost preluat din Revista CARIERE, nr.252, noiembrie 2018. Pentru abonare, click AICI.