Consiliul Investitorilor Străini: Schimbările fiscale propuse de Guvern au panicat mediul de afaceri
"Intenția Guvernului de a face o a doua revoluție a sistemului fiscal într-o perioadă de 6 luni, a creat panică în mediul de afaceri, atât pentru companiile locale, cât și străine, fie ele mici sau multinaționale", se arată în comunicatul FIC.
Potrivit investitorilor, implementarea grăbită a politicilor fiscale anunțate fără analize serioase, studii de impact sau consultări cu mediul de afaceri pot avea un efect negativ asupra tuturor companiilor din orice sector de activitate, fie ele mari sau mici.
"Companiile membre FIC au susținut recent în fața publicului și a decidenților că România are potențialul necesar să devină a zecea economie a Uniunii Europene în următorii 20 de ani. Schimbările bruște de politică fiscală fără o fundamentare solidă pot să dea naștere unor incertitudini care îndepărtează România de acest obiectiv. Toate aceste măsuri suplimentare cu impact economic major trimit un semnal negativ către comunitatea de afaceri și potențialii investitori", spun oficialii FIC.
Aceștia au îndemnat la responsabilitate, arătând că schimbările frecvente creează incertitudini.
Isărescu: Impozitul pe cifra de afaceri merge aplicat la un birt, la o afacere mică
La rândul său, Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale a României, a explicat că măsura propusă de Givern de a înlocui impozitul pe profit cu cel pe cifra de afaceri nu e fezabilă.
"Impozitul pe cifra de afaceri merge la o firmă care nu creează valoare adăugată, nu are lanțuri multe de producție. Nu? E la primul rând, acolo jos. Cumpără ceva și vinde altceva. Un restaurant, un birt, o firmă mică. Nu începi să iei mai multe produse și… Ce facem, îi impozitezi pe toți?
Aceasta a fost marea revoluție a TVA-ului și diferențierea între impozitul pe vânzări, cum se numește în Statele Unite, și TVA-ul din România", a explicat Isărescu, la o conferință de specialitate.
Studiu: Impozitul pe cifra de afaceri va băga în insolvenţă 2 din 3 companii
Un alt avertisment legat de impunerea unui impozit pe cifra de afaceri a venit şi din partea lui Iancu Guda, președintele Asociației Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR) și lector la Institutul Bancar Român (IBR), care a realizat un studiu pe această temă.
"Acest studiu de impact concluzionează faptul că, sub auspiciile actuale, aproape jumătate din firmele active în România sunt expuse unor impozite în creștere începând cu anul 2018, în timp ce 60% dintre acestea nu vor putea suporta povara fiscală suplimentară. Astfel, aproximativ una din trei companii care activează în România este expusă riscului de a intra în insolvență din cauza noilor măsuri fiscale privind impozitarea tuturor firmelor în funcție de venit.
Noile măsuri fiscale, așa cum sunt prezentate în stadiul actual, par să trateze efectul și mai puțin cauza. Personal, cred că ar fi mai indicată o intervenție chirurgicală asupra cauzei, respectiv identificarea companiilor care reduc sau evită impozitarea profitului la nivelul real și normalizarea acestuia, conform realității. Dacă nu se înțelege și nu se rezolvă cauza, se va trata efectul într-un mod greșit", a spus Guda.
Investiţiile vor fi blocate
Şi Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a tras câteva semnale de alarmă cu privire la înlocuirea impozitului pe profit cu cel pe cifra de afaceri.
În primul rând, va genera dificultăţi majore pentru întreprinderile noi şi pentru cele care investesc, blocând înființarea și dezvoltarea societăților comerciale.
De asemenea, aplicarea unei cote diferenţiale de impozit pe cifra de afaceri, ce se va regăsi în preţurile produsului final și poate crea discrepanţe concurenţiale importante, comparativ cu celelate state membre ale U.E., afectând direct volumul exporturilor, avertizează CNIPMMR.
În plus, potrivit sursei citate, România riscă și declanşarea procedurii de infrigement în cazul instituirii impozitului procentual pe cifra de afeceri, raportat la dispozițiile Directivei 77/388/CEE privind armonizarea legislațiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri – sistemul comun de taxă pe valoarea adăugată: baza unitară de evaluare, taxa pe cifra de afaceri, nefiind deductibilă, împiedicând libera circulaţie a mărfurilor şi serviciilor.