Cum poți folosi creativ și eficient platformele de socializare
Imagine de Gerd Altmann de la Pixabay
În fiecare minut din 2020, aproape 1,4 milioane de oameni creau un video sau dădeau un video-call. În același minut se făceau aproape 350.000 de postări pe Instagram iar pe Facebook erau încărcate peste 147.000 de fotografii, potrivit unui studiu Domo.com.
În vremuri în care comunicarea, socializarea, afacerile și distracția s-au mutat în cantitate semnificativă online, inimioarele înroșite sub un mesaj și aprecierile sub formă de „thumbs up” sau aplauze au devenit mecanisme în care căutăm, conștient sau nu, validarea digitală (personală sau a brand-ului).
Numărul de like-uri (deși încă relevant) și de followers nu indică în mod neapărat că un conținut este de calitate și eficient financiar și vizual (în sensul creionării sau consolidării imaginii personale online sau a brandului). De altfel, unii numesc aceste criterii „vanity metrics”.
Numărul de comentarii la o postare, numărul de share-uri, de click-uri pe link sau reach-ul total al audienței sunt date metrice ce ne dau o imagine dacă un conținut prinde sau nu.
Un conținut de calitate care să atragă trebuie în primul rând să fie relevant pentru tipul de platformă pentru care a fost creat și pentru publicul țintă. Cui te adresezi și cum este publicul tău sunt întrebări la care trebuie să ne gândim când vrem să creăm un conținut. Cunoscând și înțelegând particularitățile publicului țintă (vârstă, localizare, pasiuni, interese, venit etc.) putem să creăm conținut care să-i placă, care să stârnească discuții, comentarii și distribuire.
În al doilea rând, publicul și așteptările publicului sunt diferite în funcție de platforma de socializare. Facebook-ul a fost gândit inițial ca locul în care îți regăsești prietenii, Instagram – o platformă pe care să ne transformăm fotografiile obișnuite în imagini cu valențe artistice, Tik-Tok-ul pentru Lip -ync iar YouTube pentru video-uri. În timp, platformele și-au împrumutat/copiat unele de la altele diverse opțiuni, dar tipurile de public rămân ușor diferite iar acest detaliu poate face diferența în construcția mesajului.
De exemplu, Facebook și Instagram, două dintre cele mai populare rețele de socializare sunt deosebit de bune pentru marketing pentru așa numitele generații Y și Z. Utilizarea maximă atât a Facebook-ului, cât și a Instagram-ului a fost identificată în rândul celor care se află în grupa de vârstă 25-34 de ani.
Ca să vizualizăm mai simplu aceste lucruri vă propun un exercițiu: să ne imaginăm că avem un mic business de tarte de căpșuni. Pe Instagram vom posta fotografii savuroase, pe TikTok vom încerca o rețetă în 15 secunde în pași de dans pe o melodie în trend în rețeaua de socializare iar pe YouTube vom putea încărca un videoclip cu o specialitate a casei: tarta de căpșuni cu cremă de lămâie, în timp ce pe Facebook vom crea un post despre cum poți comanda la ofertă două tarte, una pentru tine și alta pentru prietenii dragi, cu o reducere de 10 la sută. Pe LinkdIn vom posta anunțul că mica noastră companie se extinde și caută un ajutor de bucătar.
Și pentru că în marea de materiale foto și video, un conținut care să placă și care să atragă pe social media este un mixt de documentare, creativitate, consecvență, targetare, planificare… și de multe ori inspirație de moment… vom adăuga la stories pe Instagram… un meme cu Bernie Sanders la o masă cu o farfurie goală. „Și Bernie Sanders ar fi vrut să mai prindă o felie de tartă de căpșuni, dar specialitatea noastră cu cremă de lămâie s-a vândut… ca pâinea caldă”.
Desigur, mai sunt și alte elemente de luat în calcul pentru un conținut de calitate care să atragă pe social media. Despre ele discutăm la cursul de la Fundația Calea Victorei.
Julia Nagy este jurnalist și lector la Fundația Calea Victoriei unde susține cursul Cum creezi conţinut care să placă pentru Social Media.