Cum salvează companiile viețile comunităților din care fac parte?
Un studiu realizat în urmă cu câțiva ani la nivel european relevă faptul că 70% din consumatori preferă produsele sau serviciile unei companii care este implicată în rezolvarea unor probleme sociale sau de mediu. În ultimii ani, este evident și că în România din ce în ce mai multe companii sunt preocupate să-și dezvolte o strategie coerentă de CSR, cu programe eficiente care să răspundă nevoilor pe termen lung ale comunității. Tot mai multe companii aleg domeniile în care se implică în urma unor studii de piață, ținând cont de așteptările și nevoile comunității.
De asemenea, există o preocupare crescută pentru aspecte precum asigurarea transparenței programului de CSR prin raportări și auditări specifice, dezvoltarea de programe de mediu, ca urmare a preocupărilor privind încălzirea globală, derularea de programe de voluntariat care duc la implicarea și motivarea angajaților. „Existența unei strategii anuale de CSR, la nivelul fiecărei companii, va însemna o eficientizare a costurilor și o mai bună utilizare a fondurilor pe care acea companie este dispusă să le aloce proiectelor de CSR. Cu o strategie bine gândită și criterii clare de selecție a proiectelor finanțate, vor ajunge în final să fie finanțate doar acele proiecte care pot aduce schimbări majore și reale în societate. Iar aceste schimbări se vor vedea în timp și vor influența imaginea companiei”, spune Angela Galeța, Directorul Fundației Vodafone România.
„Toate proiectele și programele noastre îmi sunt la fel de dragi, cred în ele și în importanța lor la fel de mult, fie că vorbim de programe strategice care se întind pe mai mulți ani și au alocat un buget considerabil sau de proiecte mai mici din punct de vedere bugetar, dar cu impact major în viața beneficiarilor lor.” (Angela Galeța)
Sănătatea și educația, temele fundamentale
Temele legate de sănătate și educație sunt cele mai stringente pentru România în acest moment. De aceea, și Fundația Vodafone România a ales să se implice prioritar în aceste două domenii pe care le-a definit ca fiind strategice, după cum explică Angela Galeța.
În primul rând, peste jumătate din bugetul fundației este alocat anual proiectelor din sănătate. Apoi, dincolo de partea financiară, fundația încurajează găsirea unor soluții care să folosească tehnologia pentru a compensa diverse lipsuri. Spre exemplu, au dezvoltat o aplicație care se numește DreamLab și care folosește procesorul telefonului pentru a face calcule și a accelera studii legate de cancer.
În plus, cele mai relevante proiecte încheiate sunt cele de terapie intensivă neonatală. Mai exact, construcția Secției de terapie intensivă nou-născuți de la Spitalul Marie Curie și dotarea acesteia cu un sistem performant de telemedicină. De la 160m² cât avea vechea secție, acum există o secție de 1.900m² în care sunt tratați anual aproape 400 de copii, cazuri venite din toată țara. Această secție funcționează deja de șase ani.
O nouă secție de terapie intensivă pentru nou-născuți în Constanța
După modelul ei, cu ajutorul Asociațiilor Dăruiește Aripi și Inima Copiilor, fundația a încheiat la finalul lunii septembrie renovarea și modernizarea Compartimentului de terapie intensivă neonatală de la Constanța. În 2016, când a început proiectul, rata mortalității infantile din Constanța era cea mai mare din România și de trei ori mai mare față de media europeană. Spitalul Județean Constanța deservește toată zona de sud-est a țării, adică inclusiv județele limitrofe, aici fiind tratați anual peste 1.000 de nou-născuți cu boli grave. „De aceea ne bucurăm că avem acolo o secție modernizată la standarde europene”, spune Angela Galeța. Din bugetul de peste 2 milioane de euro necesar acestui proiect, Fundația Vodafone România a contribuit cu 1,5 milioane de euro.
Soluția de telemedicină cu care a fost dotată secția oferă un sistem de supraveghere video a pacienților. Astfel, fiecare salon are o cameră de supraveghere, care, în caz de urgențe, poate face zoom pe monitoarele de funcții vitale montate pe pandante. În holul central se află monitoare pe care se pot afișa funcțiile vitale sau imagini din saloane și camere de supraveghere pentru monitorizarea activității de pe hol. În camera medicilor a fost instalat un videowall. Soluția de telemedicină va permite transmiterea securizată de imagini și parametri medicali, în timp real, urmărirea de la distanță a semnelor vitale ale pacienților și organizarea de videoconferințe.
În plus, în urma lucrărilor de renovare, reamenajare și modernizare efectuate pe o suprafață de 600 de metri pătrați, compartimentul dispune de 22 de locuri la terapie intensivă, împărțite în 6 saloane cu câte un pat și 8 saloane cu câte două paturi, și de 10 locuri pentru prematuri. Noua schemă a unității permite extinderea capacității zonei de terapie intensivă nou-născuți până la 30 de locuri, în cazul unei eventuale creșteri a numărului de pacienți.
Secția a fost modernizată după modelul celei de la Spitalul Marie Curie din București, considerată a fi cea mai modernă secție de terapie intensivă nou-născuți din Europa. Camera pentru pregătirea laptelui și camera pentru pregătirea perfuziilor sterile sunt dotate cu hote de flux laminar, ceea ce permite prepararea perfuziilor în mediu steril și conduce la reducerea masivă a infecțiilor nosocomiale. Climatizarea și tratarea aerului se fac cu aport 100% de aer proaspăt, trecut prin 30 de cutii filtrante prevăzute cu filtre HEPA 14, recomandate pentru sălile de operație și secțiile de terapie intensivă. Saloanele sunt prevăzute cu pandante și console medicale, o rețea de distribuție a gazelor medicale și echipamente integrate de detecție, semnalizare și avertizare a incendiilor, precum și de un sistem de desfumare mecanică ce poate realiza inversarea funcțiilor unor ventilatoare dedicate. Condițiile de intimitate, posibilitatea mamelor de a petrece timp nelimitat în salon și iluminarea de mai multe tipuri (naturală, indirectă, directă, de lucru, de veghe cu intensitate reglabilă) asigură nou-născuților confortul individual atât de important pentru dezvoltarea psihosomatică din primele zile de viață.
Implicarea angajaților
Cât de mult este imagine și cât este responsabilitate socială în aceste proiecte? „Cu siguranță nu este vorba despre un exercițiu de imagine”, răspunde răspicat Angela Galeța. Dacă luăm ca exemplu componenta de voluntariat, este în primul rând un exercițiu de educare, cu rezultate pe termen mediu și lung.
Angela Galeța spune că la nivelul companiei rezultatele se văd, pentru că activitățile fundației de voluntariat sunt foarte solicitate, iar locurile disponibile se ocupă uneori la doar câteva ore de la lansarea unei invitații. Apoi, și-au asumat ca misiune promovarea ideii că ”a face bine este ceva normal, că acest lucru ar trebui să facă parte din normalitatea existenței noastre și nu văzut ca un act ieșit din comun care să fie aplaudat”.
De altfel, Fundația Vodafone România organizează lunar evenimente de voluntariat pentru angajații companiei Vodafone România. Activitățile sunt diverse, de la renovare și igienizare de locuințe, la citit povești pentru copiii internați în secțiile de oncologie, pregătire de provizii pentru iarnă și până la acțiuni de mare anvergură, cum este programul Scrisori pentru Moș Crăciun, care anul acesta a ajuns la cea de a zecea ediție. În cadrul acestuia, voluntarii din companie cumpără cadouri pentru copiii mai puțin norocoși. Compania Vodafone sprijină implicarea angajaților în voluntariat și alocă fiecăruia dintre aceștia două zile pe an pentru asemenea activități.
„Încercăm să propagăm acest spirit și în afara companiei, în rândul beneficiarilor pentru care derulăm proiecte. Îi încurajăm să se implice ca voluntari în proiecte, le explicăm că fiecare dintre ei poate să contribuie și că fiecare contribuție, oricât de mică, este prețioasă”, completează Angela Galeța.
Articol preluat din numărul 261 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.