„De 19 ani trenurile noastre roșii traversează țara”
În urmă cu 19 ani, piața transportului de marfă pe cale ferată era într-o perioadă de tranziție, după o scădere masivă, ca urmare a diminuării activității industriilor grele tradiționale. De exemplu, conform studiilor, la nivel UE, în 1995, se transporta pe calea ferată marfă la nivelul a doar 65% față de 1989. Această oportunitate a determinat Grupul DB să intre pe piața românească.
Deutsche Bahn Cargo România a împlinit pe 22 mai 19 ani de când activează pe piața locală. În anul 2000, DB Cargo a deschis Logistic Services Danubius în Timișoara – primul birou și punct de lucru cu scopul de a susține activitatea din România a unui client strategic, prin desfășurarea activităților de manevră. În 2011 și-au schimbat numele în DB Schenker Rail România, pentru ca mai apoi să devină Deutsche Bahn Cargo România.
În acest moment, Grupul DB este prezent în România prin intermediul mai multor entități, acoperind mai mult decât zona de cargo – cum ar fi forwarding, logistică, servicii partajate de contabilitate pentru alte entități din grup etc. Ce s-a schimbat în acești 19 ani? După cum explică Andreea Ciulacu, HR Director Deutsche Bahn Cargo România, compania a crescut organic, s-a adaptat cerințelor pieței și a trecut de la o activitate preponderent de manevră la una majoritară axată pe transport, lucru ce s-a întâmplat începând cu anul 2010.
„Acest lucru s-a realizat prin recrutări de pe piața locală a celor mai buni specialiști în domeniu care formează echipa de management a DB Cargo România“. În ultimii 10 ani, compania s-a dezvoltat constant, ajungând să dețină o cotă de piață de cca 12%, ocupând locul 3 printre operatorii de transport feroviar de marfă din România. De asemenea, investițiile în locomotive și vagoane s-au accelerat în ultimii ani. Comparativ cu acum 10 ani, compania deține de 10 ori mai multe locomotive, de aproape 100 de ori mai multe vagoane, iar numărul angajaților a crescut de mai mult de 3 ori.
„Ne bucurăm de fiecare dată când pasionații de fotografie feroviară ne trimit poze cu trenurile noastre roșii traversând țara sau le încarcă pe rețelele de socializare“, spune Andreea Ciulacu.
„Pentru noi, «DB – The future is here» înseamnă că știm și putem să fim în fiecare zi mai buni ca ieri, că suntem toți pregătiți să creștem împreună și că noi suntem cei care pot crea diferența în domeniul nostru. Dezvoltăm și integrăm continuu soluții noi, iar digitalizarea a devenit o prioritate. Este o provocare pe care ne-am asumat-o. Vrem să modernizăm și să eficientizăm o industrie care este încă percepută ca fiind foarte tradiționalistă și chiar un pic «prăfuit㻓.
Andreea Ciulacu, HR Director Deutsche Bahn Cargo România
”Punem preț pe creativitate și încrederea în cel care muncește lângă tine”
Au fost, însă, și câteva provocări de-a lungul timpului. De exemplu, compania a trebuit să facă față unei noi scăderi a pieței de transport pe calea ferată în anul 2014, când au învățat să se adapteze cu viteza schimbărilor legislative și să găsească soluții pentru a activa pe o piață săracă în forță de muncă specializată. „Toate acestea ne-au dovedit că suntem puternici, că avem capacitatea de a ne reinventa și că este nevoie de un pic de creativitate, combinată cu încrederea în cel care muncește lângă tine pentru a depăși obstacolele“, mai spune Andreea Ciulacu.
În plus, ea apreciază relația deschisă de parteneriat pe care o au cu clienții, ca urmare a tot ceea ce au construit împreună. „Indiferent de momentele dificile ale fiecărei părți, am găsit împreună soluții. Și acest fapt ne-a ajutat pe toți să creștem“, explică Andreea Ciulacu. DB Cargo România oferă soluții de transport vagonabil, intermodal, containere și servicii de manevră pentru clienți din industria auto, a materialelor de construcții, agricultură, chimie. Compania are o echipă tânără de vânzări și customer service care este mereu aproape de cei peste 50 de actuali clienți cu care compania are relații contractuale de mai bine de 10 ani.
”Investim în oameni, în ecologie și educație”
Pentru viitor, compania își propune să păstreze oamenii care au dovedit de-a lungul timpului că pot aduce valoare, să atragă tineri și să îi specializeze în meseriile de mecanic locomotivă, șef de tren etc. „Investim în oameni și în crearea unei culturi organizaționale care să susțină retenția și dezvoltarea acestora. Suntem conștienți că dezvoltându-i pe ei susținem și viitorul companiei noastre. Le încurajăm dorința de a ști mai multe, creativitatea și pasiunile. Avem o bază sănătoasă pe care să construim creșterea pe care ne-o dorim.
Angajații noștri cred în sustenabilitatea activității pe care o desfășurăm și apreciază diversitatea echipei din care fac parte“, adaugă Andreea Ciulacu. La ultimele sondaje care au măsurat satisfacția celor peste 600 de angajați, scorurile sunt în creștere, iar cei care lucrează în cadrul DB Cargo sunt mulțumiți de eforturile pe care le face compania, de măsurile și programele pe care le implementează pentru a le oferi condiții de muncă tot mai bune și un mediu în care să se simtă motivați. La nivel european, DB Cargo are un proiect ambițios legat de protecția mediului. Viziunea lor este de a genera până în 2050 tot curentul de tracțiune din surse regenerabile. În România au implementat deja programe interne de reciclare și un sistem de ambalaje reutilizabile în contractele logistice.
De asemenea, din dorința de a oferi ceva înapoi comunității, susțin activitățile unui centru special de îngrijire a unor copii cu deficiențe și se implică acolo nu doar din punct de vedere material, ci și cu timp din partea fiecăruia. În plus, contribuie la educarea forței de muncă și oferirea unei noi perspective a ceea ce înseamnă viața după facultate. În acest sens, compania organizează întâlniri cu studenții, programe de practică.
„Creșterea organică pe care a avut-o compania nu ar fi fost posibilă dacă nu livram servicii de calitate și dacă nu am fi fost capabili să aducem lângă noi oameni care să împărtășească aceleași valori care definesc DB Cargo România: echipă, respect, comunicare, calitate. Suntem, în industria noastră, cel mai atractiv angajator pentru că oferim nu doar cele mai moderne condiții de lucru, dar și o comunitate în care oamenii lucrează împreună, se distrează împreună, se ajută reciproc.“
Andreea Ciulacu, HR Director Deutsche Bahn Cargo România
Articol preluat din Revista CARIERE, nr 258 – iunie 2019. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!