De la cer la pământ: Mai sunt interesaţi tinerii de telecomunicaţii? Cât de mult se uită românul la TV? Interviu cu Urszula Marzec de la SES
SES, liderul mondial al transmisiunilor prin satelit, se implica în educare tinerilor din ţara noastră prinseminariile din cadrul SES Telecom Academy (STA), ce se desfăşoară la Universitatea Politehnică Bucuresti. Scopul proiectului este să aducă expertiza din camera de comandă în sala de curs şi să arate celor care deja studiază pentru a deveni ingineri în telecomunicații că acest domeniu al telecomunicațiilor prin satelit este la fel de accesibil ca oricare altul
Urszula Marzec ne-a spus că investiția în educație demonstrează implicarea în dezvoltarea și susținerea tinerelor generații, ai căror reprezentanţi sunt orientați către tehnologie, către universul cibernetic, către noua eră a comunicațiilor, mai conectați la realitatea globalizării și mai pregătiți să lucreze pe o „piață liberalizată și deschisă”.
De asemenea, gradul de dezvoltare al telecomunicațiilor din România este unul foarte ridicat. Suntem o piață extrem de competitivă cu prețuri relativ reduse și servicii bune. În acest univers, tehnologia DTH înseamnă mai multe canale, recepție de calitate superioară și claritate.
Potrivit studiilor SES, românii sunt mai consumatori de televiziune. De luni până vineri, mai mult de jumătate petrec 2-3 ore pe zi în fața televizorului, în timp ce în weekend aproape o treime petrec 4-6 ore pe zi în fața televizorului. Românii urmăresc cu precădere canalele de audiență generală, urmate de canalele de știri și documentare.
Citeşte integral interviul acordat Revistei CARIERE de Urszula Marzec (Foto).
Care este scopul seminariilor SES Telecom Academy la de la Universitatea Politehnică București?
Am inițiat acest proiect în urmă cu trei ani, oferind cursuri de specialitate studenților de la Facultatea de Electronică și Telecomunicații de două ori pe an, cu sprijinul unui inginer specializat de la sediul nostru din Luxemburg. Interesul manifestat de studenți încă de la primul seminar ne-a surprins în mod plăcut și am avut până acum un total de peste 350 de participați din ciclurile de licență și masterat.
Scopul nostru a fost de la bun început acela de a aduce acest domeniu exotic al telecomunicațiilor în sala de curs și, de ce nu, de a pregăti inginerii SES de mâine. Informațiile pe care inginerul nostru le oferă studenților nu se rezumă la explicarea conceptelor de bază ale telecomunicațiilor prin satelit, ci le oferă posibilitatea de a „trage cu ochiul” în camera de comandă a liderului internațional al comunicațiilor prin satelit.
Pe lângă informațiile tehnice și teoretice transmise studenților, inginerii noștri sunt gata să răspundă la întrebări practice și să împărtășească din experiența lor, făcând acest proces de învățare mai interactiv și mai atractiv. De fapt, interactivitatea și informațiile practice oferite sunt principalele atuuri ale acestor seminarii.
De ce este important pentru dvs. să investiți în educație? În ce mod doriți să schimbați percepția despre telecomunicații în rândul tinerilor din România?
Investiția în educație demonstrează implicarea noastră în dezvoltarea și susținerea tinerelor generații. Consider că este firesc pentru orice companie matură să simtă nevoia de a-și folosi resursele nu numai pentru dezvoltarea afacerii, ci și pentru a da ceva înapoi comunității. SES are o strategie CSR (responsabilitate socială) extinsă la nivel internațional și, deși prezența noastră în România, la nivel de CSR, nu este deosibit de dezvoltată din cauza specificului afacerii, ne dorim totuși să ne implicăm. În acest context, cel mai important lucru pe care îl putem împărtăși îl reprezintă experiența, cunoștințele noastre într-un domeniu în care suntem pionieri ai dezvoltării și excelenței de aproximativ 30 de ani.
Acest program nu își dorește să schimbe percepțiile tinerilor, ci să îi familiarizeze cu domeniul. Scopul său este acela de a le demonstra că domeniul telecomunicațiilor prin satelit, chiar dacă este literalmente știință în stare pură, nu este atât de dificil sau strict cum ar putea părea la prima vedere. Da, se poate spune că este complexă pentru că necesită aptitudini care nu sunt poate la îndemâna tuturor (cum ar fi matematică, fizică, trigonometrie etc.), dar scopul programului nostru este acela de a le arăta celor care deja studiază pentru a deveni ingineri în telecomunicații că acest domeniu al telecomunicațiilor prin satelit este la fel de accesibil ca oricare altul.
Inginerii noștri le pot oferi studenților informații despre lansările de noi sateliți coordonate de SES prin prisma propriei experiențe. Doar pentru anul acesta avem planificate șase lansări, care ne vor permite să ne extindem capacitatea și să oferim servicii de ultimă generație clienților noștri din întreaga lume.
Cum vedeți dvs. tânăra generație? Cum i-ați descrie în câteva cuvinte? Ce caracteristici ale Generației Y ați observat? Sunt mai atrași decât părinții lor de domeniile tehnice? Și dacă da, de ce?
În mai 2013, Time Magazine a publicat un articol intitulat „Generația Y: Generația EU mai presus de toate”. Articolul vorbește atât despre plusurile, cât și despre minusurile generației născute între 1980 și 2000. Printre caracteristicile pozitive li s-au atribuit deschiderea, gândirea liberă, expresivitatea, jovialitatea și importanța pe care o acordă egalității, la polul opus numărându-se lenea, infatuarea, obsesia pentru sine și narcisismul. Să fim cinstiți, cred că adevărul este întotdeauna undeva la mijloc, teorie care se aplică și în acest caz. Eu îi văd foarte orientați către tehnologie, către universul cibernetic, către noua eră a comunicațiilor, mai conectați la realitatea globalizării și mai pregătiți să lucreze pe o „piață liberalizată și deschisă”.
Sunt genul de oameni care primesc cu deschidere inovațiile, indiferent de domeniu, sunt fascinați de marile descoperiri tehnologice. În activitatea noastră cotidiană la SES colaborăm cu coloși tehnologici precum Airbus, Boeing sau SpaceX. Avem și putem oferi acces la cele mai noi și avansate tehnologii de telecomunicație și, din acest motiv, suntem extrem de atractivi pentru Generația Y ca potențial angajator, dar și ca o companie lider în domeniul telecomunicațiilor.
România este o piață atractivă pentru televiziunea prin satelit? De ce?
Gradul de dezvoltare al telecomunicațiilor din România este unul foarte ridicat; este o piață extrem de competitivă cu prețuri relativ reduse și servicii bune. Este un lucru bine știut că țările care adoptă tehnologiile de telecomunicații mai târziu au avantajul celor mai recente inovații din domeniu. În România, există cinci platforme de televiziune prin satelit contra cost și marele potențial al televiziunii prin satelit derivă din capacitatea sa de a oferi imagini de calitate superioară și o foarte bună acoperire, chiar și pentru zonele în care cablul nu ajunge foarte ușor.
Pe scurt, tehnologia DTH înseamnă mai multe canale, recepție de calitate superioară și claritate, toate acestea traducându-se într-o experiență absolut captivantă de urmărire a transmisiilor TV. De exemplu, clientul nostru Orange România oferă 48 de canale HD prin platforma satelit Orange Home TV. Acesta este cel mai mare număr de canale HD de pe segmentul telecom din România, unde, conform Indicelui de consum TV (TVCI) 2016 realizat de SES pe piața din România, aproximativ 60% dintre respondenți consideră că HD-ul este important în alegerea unui nou furnizor de servicii TV. Cam aceeași importanță este acordată HD-ului și la alegerea unui nou televizor. Românii (40%) sunt dispuși să plătească 24 până la 33 lei pentru 5 -10 canale HD în plus față de cele incluse în prezent în abonament.
Cum este piața de transmisiuni TV prin satelit din România comparativ cu alte țări din regiune? Consumăm mai mult decât ceilalți?
Conform Indicelui de consum TV (TVCI) 2016 pe care îl realizăm deja de doi ani pe piața locală, timpul petrecut în fața televizorului arată că românii apreciază foarte mult acest tip de divertisment, atât în cursul săptămânii, cât și în weekend. De luni până vineri, mai mult de jumătate petrec 2-3 ore pe zi în fața televizorului, în timp ce în weekend aproape o treime petrec 4-6 ore pe zi în fața televizorului. Românii urmăresc canalele de audiență generală, urmate de canalele de știri și documentare.
De asemenea, majoritatea vecinilor noștri din regiune urmăresc în continuare programele de televiziune, în ciuda modificării modelelor de consum. În Bulgaria, de exemplu, 44% din populație petrece, în medie, 2-3 ore pe zi în fața televizorului în cursul săptămânii. O treime (31%) susțin că petrec între 4 și 6 ore pe zi în fața televizorului. Unul din opt bulgari petrece mai mult de 6 ore în fața televizorului în cursul săptămânii. În Republica Moldova, peste jumătate din populație petrece 2-3 ore pe zi în fața televizorului în timpul săptămânii. Informațiile au fost preluate din Indicele de consum TV 2016 realizat de SES pentru țările respective.
În SUA, de exemplu, se înregistrează o tendință de trecere către transmisiunile online. Ați identificat acest trend și în România? Care este explicația?
Datorită ecranelor din ce în ce mai mari și performanțelor superioare atât ale smartphone-urilor, cât și ale tabletelor, clienții urmăresc din ce în ce mai mult conținut multimedia online. În Romania, majoritatea prestatorilor oferă transmisiunile OTT ca servicii suplimentare. De exemplu, TVCI 2015 arată că românii acordă o importanță aproape la fel de mare disponibilității canalelor TV pe alte platforme, cum ar fi smartphone-urile și calculatoarele (21%). De asemenea, menționează și accesul la platformele de conținut video la cerere (16%) sau pay-per-view (10%).
Dezvoltarea acestor servicii este naturală, deoarece tehnologia oferă consumatorilor posibilitatea de a urmări programele sau serialele preferate în mișcare. Clientul nostru DTH din România, Orange Home TV prin satelit, oferă servicii de televiziune pentru mai multe tipuri de ecrane, permițând clienților să acceseze informațiile și conținutul de divertisment preferat în orice moment și din orice loc, datorită celor mai noi tehnologii.
Cum va fi piața de televiziune prin satelit din România în următorii 3-5 ani? Care sunt tendințele care se vor materializa? Ce va rămâne și ce va dispărea? Cum va evolua conținutul HD? Când vom începe să dezvoltăm conținut pentru formatul Ultra HD?
Conținutul de înaltă definiție va continua să se dezvolte și vor apărea din ce în ce mai multe canale HD. Acest lucru se va întâmpla în mare parte pentru că HD-ul este o tehnologie matură și vorbim deja despre o piață de masă. Voi cita din nou sondajul TVCI SES din 2016 și vă voi spune că aproximativ 60% din populație acordă o mare importanță HD-ului în alegerea unui nou furnizor de servicii TV.
Am văzut, în diferite secțiuni ale acestui sondaj, că prețul nu se numără printre motivele principale pentru alegerea serviciilor telecom, însă oferta HD este un criteriu major. Cum spuneam, românii (40%) ar fi dispuși să plătească între 24 și 33 de lei pentru 5 până la 10 canale HD în plus față de cele incluse deja în abonament.
Tinerii sunt mai interesați de HD; două treimi dintre ei, cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani, ar fi dispuși să plătească în plus pentru HD. Aceasta demonstrează o importantă oportunitate de creștere pentru canalele TV locale, dacă investesc în conținutul HD dorit de telespectatori.
Tehnologia Ultra HD oferă, pe de altă parte, o îmbunătățire similară cu cea pe care HD-ul a adus-o SD-ului, însă putem spune că Ultra HD-ul oferă o experiență de vizionare mult mai captivantă. Ultra HD-ul reprezintă o oportunitate pentru difuzori și operatorii de canale de televiziune contra cost să se diferențieze și să vină cu o oferă TV premium.
SES este pionier în dezvoltarea acestei noi tehnologii, pe care o și promovează puternic. În septembrie 2015, am lansat Fashion One 4K, primul canal Ultra HD internațional, iar în prezent difuzăm 30 de canale Ultra HD, surclasând toți ceilalți operatori de satelit. Previziunile experților din industrie pentru următorii 10 ani estimează un număr de cel puțin 220 de canale UHD.