Echipa este despre oameni, nu despre angajați – Denis Alniței
Un test fulger dat culturii organizaționale, o validare a ”investițiilor” făcute în timp în dezvoltarea unei culturi sănătoase, bazată pe principii și valori solide. Un test greu, dar trecut cu bine.
În doar câteva cuvinte, asta a însemnat perioada de izolare pentru echipa Secom. O perioadă dificilă, dar la capătul căreia am regăsit o echipă mult mai puternică, mai unită, empatică și mult mai deschisă la schimbare. A contat rapiditatea cu care au fost luate deciziile, claritatea și transparența asupra modului de lucru, comunicarea continuă și deschisă, dar, mai ales, grija permanentă față de oameni.
Ce schimbări a adus pandemia în organizația Secom, cum a reușit să le facă față, dar și ce lecții au învățat oamenii ei în urma Testului Covid, am aflat într-o discuție deschisă cu Denis Alniței, Human Resources Director Secom România.
Restricțiile instituite pe scară largă pentru prevenirea răspândirii virusului COVID 19, ce au inclus și păstrarea distanțării sociale, au produs schimbări majore în activitatea tuturor companiilor. Cum s-a simțit în echipa Secom perioada de izolare?
Foarte pe scurt s-a simțit ca un test fulger dat culturii organizaționale, pe care ne bucurăm că l-am trecut onorabil. În această perioadă, ne-am bucurat să vedem o relație deschisă, de încredere între oameni și un nivel ridicat de autonomie, implicare și responsabilizare a acestora.
Era previzibil ca oamenii să reacționeze așa?
Da. Să știți că nu a fost o surpriză pentru noi, ci mai degrabă o validare, un rezultat al “investiției” făcute bine, la momentul potrivit, în dezvoltarea unei culturi organizaționale sănătoase, bazată pe principii și valori solide și, nu în ultimul rând, în consolidarea unei echipe de top management profesioniste.
Reacția echipei depinde, mai ales în perioadele dificile, în mare măsură, de reacția liderului, de calitatea leadershipului. A schimbat ceva criza în leadershipul organizației?
În perioade de criză, se observă cel mai ușor abilitățile de leadership dintr-o organizație și, mergând și mai departe, se demonstrează cel mai clar, fără echivoc, care este, de fapt, cultura unei organizații. Cad măști, nu mai ai timp de eschive, reacționezi cel mai aproape de “naturalul” tău. Iar în Secom este despre natural, și nu numai, în raport cu produsele și consultanța oferite, dar și despre naturalețea relațiilor dintre colegi, naturalețea abordării pesonalizate a situațiilor speciale, naturalețea cu care majoritatea covârșitoare a subiectelor în echipa de leadership este despre colegi: securitatea lor (fizică, psihică, financiară), starea de bine, claritatea și transparența asupra modului de lucru, dar și ce înseamnă performanță în această perioadă.
Ce v-a ajutat cel mai mult să faceți față acestei perioade?
Conștientizarea că situațiile speciale necesită măsuri speciale și capacitatea de a ne adapta rapid în funcție de impactul intern resimțit. În perioada de izolare, au fost echipe care și-au putut desfășura activitatea de acasă, fără modificări majore de rol sau de obiective, dar și echipe în care impactul a fost direct – cum este cazul echipei de vânzări. Am reușit însă să ne mobilizăm și să ajustăm rolurile, parametrii de lucru și performanță, păstrând structura și procesele de lucru relevante.
Work from home… experimentul în masă la care ne-a supus izolarea. Cât de repede ați reușit să luați decizii, să mutați echipe, să le ajutați să se adapteze la acest nou stil de lucru?
Digitalizarea, faptul că am fost early adopters al unor tehologii și soluții informatice moderne (ex. VPN performant, Microsoft Teams), ne-a permis să putem păstra legătura constant și să lucrăm remote, în condiții optime, încă din martie, din primele zile ale epidemiei cu COVID-19.
Totodată, investițiile în sisteme moderne de ERP și upgradarea tool-urilor de Business Intelligence ne-au facilitat accesul, în timp real, la date din piață, ne-au ajutat să eficientizăm o serie de procese interne, să ne adaptăm modificărilor din piață și să luăm decizii de management mult mai rapid.
Cum a decurs relația cu partenerii dvs., dar cu clienții, beneficiarii activității dumneavoastră în această perioadă ?
În contextul pandemiei COVID-19 comenzile de produse, în special cele destinate susținerii imunității, au crescut considerabil.
Pentru ca produsele Secom să poată ajunge la consumatorii noștri la timp și în condiții depline de siguranță, am făcut o serie de demersuri împreună cu partenerii noștri: producătorii internaționali, distribuitorii, partenerii logistici și, nu în ultimul rând, cu lanțurile de farmacii locale.
Am intensificat transporturile aeriene, am susținut constant farmaciile partenere, oferind farmaciștilor consultanță și informații suplimentare despre produsele Secom pentru ca aceștia să poată recomanda suplimentele alimentare cele mai potrivite nevoilor consumatorilor.
Siguranța consumatorilor noștri a fost prioritatea numărul unu, așa încât atât noi, cât și partenerii noștri am implementat o serie de măsuri suplimentare, cu respectarea tuturor normelor de igienă și prevenție instituite de autoritățile competente.
A fost o perioadă provocatoare pentru noi toți, dar comunicarea permanentă și abordarea profesionistă și responsabilă ne-au ajutat să o depășim cu bine și chiar să ne consolidăm parteneriatele existente și să ne păstrăm încrederea clienților noștri.
În ceea ce privește consumatorii noștri, dincolo de eforturile făcute pentru asigurarea stocurilor de produse naturale solicitate în perioada pandemiei și de consultanța pe care o oferim constant pe canalele noastre online și de social media, am încercat să le fim alături printr-o serie de inițiative de susținere a echilibrului emoțional: #StauCalmAcasă și #ConectareînFamilie.
Am derulat proiectul #StauCalmAcasă în perioada aprilie-iunie 2020, împreună cu Clinica de Psihologie și Psihoterapie Oana Nicolau. Timp de două luni, am publicat pe pagina de Facebook Secom, șase materiale video, în care psihoterapeuți cu experiență au venit cu recomandări, soluții la cele mai frecvente întrebări sau provocări psiho-emoționale cauzate de pandemie.
O altă problemă care a trebuit rezolvată cu delicatețe în perioada de izolare a fost lucrul de acasă în prezența copiilor. Cum și-a sprijit echipa Secom colegii părinți?
Perioada de izolare a venit cu o serie de provocări pentru colegii părinți, am fost alături de aceștia prin susținerea concediului pentru supravegherea copilului, prin recomandări de planificare a activităților copilului și webinarii cu experți în parenting.
Inițiativa #ConectareînFamilie a fost lansată de Secom și Itsy Bitsy FM cu gândul la toți părinții care au nevoie de sprijin în această perioadă pentru a-și păstra echilibrul în familie. Proiectul s-a derulat în perioada 24 aprilie-22 mai 2020, pe pagina de Facebook Secom și a constat într-o serie de 5 intervenții LIVE în care Adriana Mitu, psiholog cu experiență în lucrul cu copiii, a răspuns la întrebările cele mai apăsătoare ale părinților și le-a oferit soluții concrete – tehnici, exerciții, jocuri pentru a se reconecta cu copilul și cu partenerul.
Puteți urmări toate materialele video aferente celor două proiecte pe pagina de Facebook Secom România – secțiunea videos.
Lucrul în remote, lipsa socializării au adus o serie de provocări și pe linia comunicării. Informațiile legate strict de activitate, colaborarea între echipe, păstrarea conectată a oamenilor au fost cruciale, și pentru continuarea activității, dar și pentru menținerea echilibrului emoțional. Cum ați răspuns acestor provocări?
Comunicarea continuă și deschisă cu colegii a fost extrem de importantă. Am comunicat des în această perioadă despre situația creată de pandemie, despre măsurile luate, și cred că predictibiliatea și transparența asupra deciziilor și evoluției companiei au fost esențiale pentru starea de bine a colegilor. Am sondat permanent pe parcursul crizei cum se simt colegii și încrederea pe care o au în schimbările organizaționale, pentru un reality check cât mai sănătos.
Exact, păstrarea echilibrului psihic și emoțional a fost, de asemenea, o mare provocare pentru organizații. Dumneavoastră ce ați făcut concret din acest punct de vedere?
Susținerea unui stil de viață sănătos și a echilibrului psiho-emoțional al echipei a fost realizată cu sprijinul managerilor direcți, dar și printr-o serie de webinarii cu psihologi, traineri sportivi și specialiști în nutriție. Ne-am bucurat că workshopurile și webinariile au strâns în medie 25% din total colegi la fiecare intervenție, fiind o ocazie excelentă să dezbatem soluții, să împărtășim din experiențe și practici, să ne ascultăm și astfel să identificăm noi nevoi și intervenții potrivite pentru ei.
Care au fost cele mai importante lecții învățate din Testul Covid?
Am descoperit, învățat și adaptat multe în această perioadă și parcă această “distopie” a fost experimentul perfect pentru a înțelege ce este relevant, potrivit și de fapt cât de firav este acest “a fi relevant” dacă nu creăm un sistem deschis care are și resorturile și cadrul de auto-reglare prin următoarele măsuri:
- Extinderea programului de telemuncă, care a venit cu provocarea de stabilire a unor obiective și a unor indicatori de evaluare a colegilor în contextul nou, al telemuncii;
- Digitalizarea și accesul facil, cu acuratețe ridicată la datele și analizele legate de evoluția de business, dar și dinamica internă a colegilor (people analytics) nu sunt doar elemente de strategie/trenduri organizaționale ci de igienă, de sănătate organizațională în sine;
- Îmbogățirea rolului de bun angajator cu cel de actor activ în comunitate. Solidaritatea și generozitatea fac parte din ADN-ul Secom, întreaga echipă împărtășind o mare dorință de a face bine, concretizată în timp prin susținerea a sute de cauze sociale. Și în contextul pandemiei COVID-19, am acționat din primele momente, făcând donații în produse pentru oamenii din centrele de izolare, precum și mese calde și echipamente de protecție pentru personalul medical din linia întâi în valoare de 70.000 lei.
Dincolo de donațiile făcute de companie, și oamenii din echipă s-au implicat activ, alegând, printre altele, să doneze prima de Paști pe care o primeau de la Secom pentru a susține inițiativa ”Scut în spitale” a Asociației ”Zi de Bine”.
De asemenea, convinși că solidaritatea și generozitatea sunt valori esențiale care ne pot ajuta să depășim cu bine pandemia de COVID-19, am pornind de curând inițiativa socială Gânduri bune, Fapte bune – o colecție de ilustrații cu mesaje pozitive.
La orice achiziție de pe www.secom.ro fiecare client Secom poate dona 5 lei către Asociatia ZI de BINE și primește 4 ilustrații pe care le poate oferi celor care l-au sprijinit în această perioadă.
- Echipa este despre oameni, nu despre angajați (un termen pe care nu îl folosim în Secom), este vorba de parteneriat. Foarte concret, într-o companie antreprenorială cum este Secom, echitatea este importantă și la fel de importantă este abordarea personalizată, dedicată nevoilor speciale, în situații speciale, atât pe plan personal, cât și profesional din viața unui coleg. Avem politici, proceduri, însă ele nu sunt create doar pentru a aduce claritate, ci și pentru a asigura flexibilitate în sistem, în mediul de lucru.