Educația digitală în mediul rural: de la conținut, la abilități, școală după școală și cursuri de perfecționare
Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă!
• Peste 18.000 de elevi și profesori din 50 de școli și-au îmbunătățit abilitățile digitale prin programul Școala din Valiză
• În perioada 2017-2021, au fost create 12 centre Școală după Școală pentru a combate abandonul școlar în zonele vulnerabile ale României, de care au beneficiat aproximativ 700 de elevi
• În 2020, profesorii cuprinși în programul Școala din Valiză au creat 4.100 de lecții digitale, dintr-un total de peste 11.000
Din afară, pare doar un bilanț oarecare. Simplu și sec. În realitate însă, procentele acestea înseamnă destine schimbate, șanse egale la educație, speranță și încredere în viitor. Și mai înseamnă un efort comun extraordinar și o implicare exemplară a mii de oameni pentru care generozitatea, solidaritatea, empatia ori respectul, dincolo de cuvinte, sunt valori fundamentale după care își ghidează viața și comportamentul social. Bilanțul reflectă însă doar o mică parte din rezultatele unora dintre proiectele de responsabilitate socială ale Vodafone România și ale Fundației Vodafone România.
Investiție în Mediul Rural
Demarat în 2015, proiectul a avut din start componente care s-au adresat elevilor, profesorilor și părinților din comunitățile vulnerabile, dar și o componentă puternică de dezvoltare a organizațiilor locale și de voluntariat. Până în 2020, cu sprijinul celor doi parteneri strategici, Fundația Principesa Margareta și Fundația World Vision Romania, Fundația Vodafone România a investit în 12 centre Școală după Școală, obiectivul principal fiind combaterea abandonului școlar.
De-a lungul programului (inclusiv în anul 2020), aproape 700 de elevi din zona rurală au participat zilnic la activitățile educaționale de la centre, au primit o masă la prânz și, periodic, pachete cu alimente, rechizite și tichete sociale. Până în 2019, înaintea declanșării crizei sanitare, 13 tabere la munte au fost organizate pentru elevii cuprinși în acest program. În plus, profesorii au fost instruiți periodic cu metode, instrumente și tehnici de educație nonformală, au participat la cursuri de educație parentală, unele dintre acestea fiind acreditate de Ministerul Educației și Cercetării.
Părinții au fost și ei implicați lunar în activitățile de la „Școala Părinților” și au fost sprijiniți prin consiliere să își dezvolte și să îmbunătățească abilitățile și comportamentul parental, iar comunitatea a participat la campanii de promovare a voluntariatului și a responsabilității sociale. Organizațiile locale, cu ajutorul cărora programul a fost implementat în comunități, au participat periodic la cursuri de formare a personalului (activități educaționale cu copiii, dezvoltarea inteligenței emoționale, public speaking etc.), dezvoltare organizațională, strângere de fonduri ori managementul voluntarilor. Totodată, angajații Vodafone România, dar și voluntarii din comunități, inclusiv seniori, au fost implicați în activitățile cu elevii sau de amenajare și modernizare a centrelor, unele dintre ele fiind dotate inclusiv cu tablă interactivă, tablete, softuri educaționale. De asemenea, elevii au primit SIM-uri cu consum gratuit de date.
În același context dificil determinat de pandemie, Vodafone România a livrat cu succes peste 100.000 de tablete inspectoratelor școlare în cadrul licitației organizate de Ministerul Educației.
Școala din Valiză
Pandemia a scos însă la suprafață multe alte neajunsuri ale învățământului în mediul rural și, izbită în plin de realitatea dură a școlii de acasă, societatea românească a căutat rapid soluții pentru a sprijini copiii din mediile vulnerabile. Pornind de la proiectul Școala din Valiză, inițiat în 2018 de Fundația Vodafone România în parteneriat cu Fundația World Vision România, cu susținerea Vodafone România și a IBM România, eforturile de dezvoltare a abilităților digitale ale elevilor și profesorilor pentru a putea continua școala în regim online s-au intensificat. Astfel, o provocare-apel a fost lansată de către Vodafone România tuturor clienților săi, dar și societății, de a contribui la digitalizarea unităților de învățământ din comunitățile defavorizare pentru a da șanse egale tuturor elevilor de a avea acces la școala online și de a reduce astfel decalajele.
La scurt timp de la declanșarea crizei sanitare, campania „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă” a contribuit la extinderea programului „Școala din valiză”, printr-un efort conjugat al Fundației Vodafone România, al Vodafone România și al clienților companiei. Numărul școlilor cuprinse în program a crescut astfel de la 11 la 50, în beneficiul a aproximativ 18.000 de profesori și elevi, cu ajutorul celor 80.000 de euro donați de clienți, sumă dublată de Fundația Vodafone România.
40 de școli din mediul rural au fost dotate cu o valiză cu tehnologie (de unde și numele proiectului), așa numitele „Instant Classroom”, conținând: 30 tablete pentru elevi, laptop pentru profesor și încărcare încorporată, conexiune la internet gratuită de la Vodafone și, în funcție de nevoie, SIM-uri de date pentru a fi folosite acasă. Cei 18.000 de profesori și elevi au totodată acces la platforma de e-learning www.scoaladinvaliza.ro, dar și la cursuri de formare digitală (peste 150 de sesiuni realizate în 20/21) organizate lunar sau cursuri de soft skills (ex. DreamManagement, Design Thinking) pentru profesori și cursuri de programare (150 în ultimii doi ani) sau de cyberbullying (22 sesiuni oferite de voluntari IBM în ultimul an) pentru 1.000 de elevi. În cadrul aceluiași program, profesorii au dezvoltat doar anul trecut 4.100 de lecții digitale dintr-un total de peste 11.000. Valoarea totală a programului depășește două milioane de euro, dintre care un milion de euro a constituit finanțare din partea Fundației Vodafone.
Pentru anul școlar 2021-2022 urmează lansarea unei inițiative complementare prin care va fi pus la dispoziția elevilor și profesorilor conținut extra-curricular.
Înțelegem fizica!
În perspectiva noului an școlar, împreună cu Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, Fundația Vodafone România pregătește lansarea platformei digitale „Investigăm și înțelegem fizica”, ce va cuprinde resurse educaționale online și experimente filmate pentru cadrele didactice care folosesc la clasă metoda investigației în predarea fizicii.
MERITO
Pentru că performanța merită recunoscută și răsplătită, Fundația Vodafone România susține proiectul MERITO derulat în sprijinul unora dintre cei mai buni profesori din România, inclusiv din zona rurală, susținându-i prin cursuri de formare, schimb de bune practici și promovarea activității lor în spațiul
„Accesul la educație trebuie să fie la fel pentru toată lumea. Din păcate, contextul pandemic ne-a arătat cât de departe suntem de acest deziderat, în special în zonele rurale. Sunt șase ani de când Fundația Vodafone România ajutată de parteneri buni și dedicați se implică în proiecte educaționale acolo unde e mai mare nevoie – în zonele vulnerabile, și mai bine de trei ani de când contribuie la digitalizarea școlilor. Ne menținem angajamentele de a investi în educație și ne păstrăm încrederea că împreună cu alte fundații, companii, autorități și cetățeni putem să ajutăm comunitățile care au nevoie de sprijin.” – ANGELA GALEȚA, DIRECTORUL FUNDAȚIEI VODAFONE ROMÂNIA
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 273
Pentru abonare, click aici