Educație financiară cu ajutorul jocurilor
Un om are, zilnic, prea multe lucruri de făcut şi prea puţin timp la dispoziţie pentru a le face pe toate. Cu atât mai puţin pentru educaţie financiară. Prin urmare, este nevoie de o rețetă pentru ca educaţia financiară să-şi găsească locul în multitudinea de lucruri pe care le avem de făcut în fiecare zi. Provident Financial România s-a gândit că un joc ar putea fi soluția.
Mai mult de 38% dintre români spun că nu se informează despre cum să își gestioneze banii și doar 17% dintre aceștia consideră că au cunoștințe financiare medii spre bune. În același timp, trei din 10 români petrec mai mult de cinci ore, în fiecare săptămână, jucându-se pe telefon, laptop sau calculator. În plus, aceeași proporție alocă între 1 și 5 ore jocurilor, în fiecare săptămână. Pornind de la datele de mai sus, parte a unui sondaj realizat recent, dar și din dorința de a dezvolta platforma www.sigurantafinanciara.ro, pentru a o adapta la ceea ce îşi doresc consumatorii, compania Provindent Financial România a lansat, în urmă cu circa o lună, o platformă de jocuri de educaţie financiară – Ştii cu banii.
Jocul poate fi jucat de către oricine. De fapt, sunt 12 jocuri reunite într-o platformă complexă, cele mai multe fiind jocuri cunoscute: Spânzurătoarea, Găseşte indiciul, Fereşte-te de cumpărături, Formează cuvântul corect etc. Fiecare dintre aceste jocuri conţine informaţii din domeniul financiar, informaţii uzuale, dar pe care nu toată lumea le stăpâneşte. Potrivit celui mai recent sondaj despre alfabetizare financiară în România, numai 22% din populaţia adultă ar putea fi considerată alfabetizată financiar. „În acest context, e clar că e nevoie ca şi instituţiile private, mai ales cele financiare, să facă demersuri pentru creşterea nivelului de educaţie financiară. Contrar părerii generale, instituţiile financiare, fie ele bancare sau nebancare, îşi doresc clienţi educaţi financiar, care contractează credite în mod responsabil, în cunoştinţă de cauză”, explică Elena Ungureanu, External Relations Coordinator Provident Financial România.
5.000 de jucători
Conceptul Ştii cu banii a fost realizat astfel încât să poată fi foarte uşor remodelat – ori să fie adăugate jocuri noi, ori informaţii noi. Adaptabilitatea la cerinţele publicului este una dintre cele mai importante particularităţi ale acestei platforme. La o lună şi jumătate de la lansarea platformei, sunt deja 5.000 de jucători, iar traficul pe website a crescut simţitor: au fost înregistrați aproape 20.000 de noi utilizatori unici. Şi timpul petrecut pe site aproape s-a triplat. „Ne bucură să vedem că am reuşit să găsim o formulă care să fie pe placul utilizatorilor, dar care să le fie şi de folos în acelaşi timp. Ne aşteptăm ca până la final de an să ajungem la 12.000 – 15.000 de utilizatori”, mai spune Elena Ungureanu. În ceea ce privește efectele pe termen lung, compania își dorește ca noile deprinderi să se observe în comportamentul consumatorilor: să fie mai bine informaţi, să ia decizii având la bază cunoştinţe financiare, să îşi gestioneze mai bine bugetul şi să reuşească să facă mai multe lucruri cu aceiaşi bani, învăţând să distribuie sumele potrivit dorinţelor şi necesităţilor lor.
Știi cu banii face parte din platforma www.sigurantafinanciara.ro, care a apărut în 2013. A fost o continuare a proiectului de educaţie financiară Bugetul Familiei, care a fost lansat în anul 2008. Siguranţă Financiară există şi acum, în acelaşi format, doar cu un design nou şi mult mai potrivit pentru tehnologia actuală. Cititorii, care nu trebuie să fie neapărat clienţii companiei sau consumatori de servicii financiare, pot găsi acolo informaţii despre tot ce se întâmplă la nivel economic, într-un limbaj mult mai simplu, precum şi ponturi despre cum să-şi economisească banii, cum să profite de promoţii, la ce să fie atenți atunci când cumpără un produs, ce este inflaţia sau ce efecte are creşterea salariului minim. Toate sunt informaţii care folosesc la o mai bună înţelegere a realităţii economice şi sociale în care trăim, precum şi la definirea unui comportament financiar mai echilibrat.
„O companie sau o campanie nu poate schimba totul, dar mai multe companii şi mai multe campanii, toate asumate şi cu continuitate, pot avea o contribuţie majoră la cum va arăta România peste 10, 15 sau 20 de ani. Important este să nu ne oprim, nevoia există şi, în egală măsură, trebuie să existe şi tot acest efort comun de a îmbunătăţi nivelul de educaţie financiară, de a susţine talentul. Am văzut multe campanii care s-au oprit după o primă încercare şi e păcat să renunţi pentru că ai reuşit să schimbi doar puţin, nu totul. Răbdarea şi continuitatea sunt cruciale în astfel de proiecte. E ca şi cum ai creşte un pom – are nevoie de multă grijă până să facă roade”. – Elena Ungureanu, External Relations Coordinator Provident Financial România
Burse pentru artiști
Contribuția unei companii în comunităţile în care activează e importantă atât pentru oamenii din acele comunităţi, cât şi pentru angajaţi. Dar nu se poate ca toate companiile să se îndrepte către aceleaşi domenii, către aceleaşi cauze, pentru că, astfel, rămân în umbră foarte mulţi oameni care ar avea nevoie de sprijin. „Când am decis să pornim acest proiect, nu ştiam, de fapt, ce vrem să facem”, spune Elena Ungureanu despre începutul burselor stART. Aşa că li s-a părut firesc să întrebe românii şi să întrebe angajaţii: „care credeţi voi că este direcţia în care trebuie să mergem, care este cauza care voi credeţi că are nevoie de sprijin?” Răspunsul majorităţii a fost că este nevoie de sprijin pentru tinerii artişti, pentru copiii care au nevoie de cineva să le susţină visul şi talentul. Anul acesta de desfășoară deja a patra ediţie a burselor stART.
„Nu contează neapărat profilul companiei, ci contează mai mult să oferi sprijin acolo unde este nevoie şi unde este apreciat, valorificat, folositor nu doar pe moment, ci pe termen lung, în viitor. A fost oarecum o provocare ca oameni din industria financiară să se intersecteze cu arta, dar a fost cu atât mai interesant”, crede Elena Ungureanu.
Care este impactul acestor burse? Până acum au fost oferite deja 200 de burse în valoare de 140.000 de euro. Bursele sunt pentru copiii talentaţi la muzică, pictură şi desen: 60 de burse în valoare de 500 de euro acordate pentru pictură, 60 de burse în valoare de 500 de euro pentru desen şi 80 de burse în valoare de 1.000 de euro pentru muzică. Mulţi dintre copiii care au primit burse sunt acum la universitate, unii ajungând peste hotare.
Articol preluat din numărul 253/decembrie 2018-ianuarie 2019 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.