Experiment: 4 motive pentru care sistemul split TVA dă chix
Alex Milcev, care conduce departamentul de asistență fiscală și juridică al EY România, a identificat patru probleme practice ale acestei măsuri, după două săptămâni de aplicare, într-un punct de vedere remis Revistei CARIERE.
1. Adaptarea sistemelor IT şi a proceselor de încasări şi plăți durează
Adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA mărește timpul de lucru al departamentului financiar, în funcţie de complexitatea operaţiunilor. Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporțional cu numărul de plăți și încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase şi plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancţionate aspru, astfel că e nevoie de multă atenţie.
2. Trezoreria nu e pregătită – E nevoie de îmbunătăţiri şi de online banking
Tranzacţiile prin contul de trezorerie necesită prezenţa fizică la sediul trezoreriilor, deoarece funcţionalităţile online promise nu sunt disponibile. Colegii noştri au fost martorii unor situaţii suprinzătoare, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei (în loc să rezolve totul online în 5 minute): nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil. Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite.
3. Retragerea banilor din contul de TVA
Sumele disponibile în contul de TVA au o utilizare limitată. Mai mult, procedura pentru retragerea acestor sume în contul curent a fost adoptată săptămâna aceasta. Astfel, nu am reuşit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare.
Este necesară o analiză temeinică a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plăţii defalcate a TVA. În urmaa acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanţare suplimentare sau lipsa de lichidităţi.
4. Cel puţin o parte din bănci sunt pregătite
Am fost plăcut suprinşi de faptul că am primit o atenţionare de la bancă privind fondurile insuficiente din contul de TVA, însoţită de instrucţiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile în contul curent. Se pare că există şi categorii care s-au pregătit temeinic pentru aplicarea acestui sistem.
Guvernul pare că s-a răzgândit
Iniţial, Guvernul a anunţat că split TVA va fi opţional de la 1 octombrie şi obligatoriu pentru toate firmele din România de la 1 ianuarie 2018. Însă în urma criticilor aduse de mediul de business, decidenţii par că s-au răzgândit.
"(Split TVA) Nu va mai fi obligatorie pentru toată lumea, ci, în principiu, pentru firmele care intră în insolvenţă, în faliment sau firmele cu istoric fiscal nu foarte coerent, adică cu două – trei – patru întârzieri la TVA”, a declarat de curând prim-ministrul Mihai Tudose.
Decizia a venit în urma unor discuţii cu patronatele, iar amendamentele la legea de aprobare a ordonanţei privind split TVA vor fi depuse la Senat, unde se află în prezent în dezbatere actul normativ.