Integritatea, între cinste și consecvență
Integritatea a devenit un cuvânt și un concept foarte actual în România, mai ales în context politic. Există instituții și departamente în cadrul ministerelor sau agențiilor naționale care au rolul de a verifica integritatea personalului angajat. Deși mai puțin uzată ca pe scena politică, integritatea este de bază și la nivelul companiilor private.
Dar ce este integritatea? Dacă ne întoarcem la înțelegerea de bază a cuvântului, și anume definiția din dicționar, vorbim despre: „cinste, incoruptibilitate, probitate; însușirea de a fi sau de a rămâne intact, întreg”.
Și totuși, integritatea nu înseamnă doar a fi sincer, cinstit. Integritatea este mai mult decât atât, presupune o coerență a acțiunilor, a valorilor, a metodelor, principiilor, așteptărilor și rezultatelor. În etică, integritatea este considerată drept onestitatea și veridicitatea sau exactitatea acțiunilor unei persoane; coerență indiferent de situație. De ce se pune accent pe acest lucru? Cunoașteți, de exemplu, lideri a căror dispoziție se schimbă de-a lungul zilei, care iau decizii abrupte în anumite zile, cu calm și logică în alte zile? Acesta ar fi un exemplu de inconsecvență a acțiunilor și rezultatelor.
COERENȚA ACȚIUNILOR
Coerența este o alegere pe care o facem ca lideri în fiecare zi, chiar și atunci când situația sau mediul nu sunt aceleași. Dacă tocmai ați avut o discuție cu cineva, înainte de a merge la următoarea ședință, consecvența înseamnă că veți face o alegere conștientă pentru a vă elibera de negativitatea ultimei conversații și a nu o aduce la următoarea întâlnire.
Onestitatea sau exactitatea acțiunilor unei persoane necesită intenționalitatea și gândirea lor. Cât de oneste sunt comportamentele, acțiunile și cuvintele în raport cu persoane față de care sunteți pe o poziție mai înaltă în ierarhie? De exemplu, cum poate fi catalogat un CEO care spune că se preocupă profund de valori, dar îi lipsesc onestitatea și autenticitatea în modul în care acționează? Mai exact, în timp ce spune că îi pasă de munca în echipă, nu îi ascultă pe ceilalți și devine defensiv atunci când este provocat cu puncte de vedere diferite. Este el integru?
ÎNTREG ȘI COMPLET
Integritatea provine din cuvântul latin „întreg”, care înseamnă întreg și complet. Deci, integritatea necesită un simț interior al integralității și consecvența caracterului. Când ești întreg și consecvent ești tu însuți oriunde te-ai afla, indiferent de circumstanțe.
Având în vedere această definiție a integrității, trebuie să recunoaștem că, de fapt, este extrem de dificil să fii 100% integru. Aspirăm la integritate, dar, uneori, ne încurcăm. Uneori, emoțiile noastre sunt cele care dictează și nu suntem capabili să ne gestionăm comportamentul și acțiunile. Uneori, nu ne dăm voie să fim sinceri, pentru că ne e teamă de ce ar putea crede alții despre noi, sau din cauza incapacității de a integra cu adevărat diferitele părți ale noastre într-o singură persoană completă.
Revenind la conceptul de integritate la nivelul organizațiilor, ne putem întreba cum ne afectează lipsa de integritate și ce impact are în carieră?
Cornel Iacob, Regional Director DEKRA România SRL, crede că: „lipsa de integritate afectează acțiunile din zona de afaceri și oferă dileme etice complexe”. Zona cadourilor și a donațiilor este un astfel de exemplu. Acordarea și primirea de cadouri a jucat întotdeauna un rol important în facilitarea relațiilor de afaceri. Este important de înțeles ce constituie cadou și ce e mită, pentru a putea fi evitate acuzațiile de ilegalitate și de lipsă de etică.
Dar de ce ne-ar păsa de acest lucru? Este profitabilă integritatea? Cornel Iacob spune că „integritatea ne ajută la construirea relațiilor de succes în afaceri pe termen lung”. Mai exact, o persoană integră îşi dezvoltă uşor virtuţi precum onestitatea, curajul sau sinceritatea. O persoană integră ține cont de nevoile societății atunci când ia decizii. Calități precum curajul, receptivitatea, loialitatea și compasiunea permit persoanei să își păstreze integritatea în fața obstacolelor sociale ce pot avea efecte adverse asupra standardelor ei de viață.
Și atunci, cum se poate ajunge la acest statut de „bun politician” într-o companie? Ce resorturi pot fi folosite pentru a avansa în carieră? Din punctul de vedere al lui Cornel Iacob, un “bun politician” într-o companie trebuie să fie onest, energetic, să aibă putere de concentrare, să fie ambițios, să știe cum să folosească sistemul pentru a obține rezultate, să-și cunoască limita puterii, să se vadă în perspectivă, să îi placă să discute cu oricine, oriunde, și să știe bine cum să transmită mesajul. Un mai puțin bun politician într-o companie este cel care face micro-management, care este rigid și mai puțin comunicativ, care ia deciziile greu și fără date.
RECOMPENSE ÎN CARIERĂ PENTRU INTEGRITATE
Ce fel de cultură organizațională trebuie creată astfel încât oamenii care pun preț pe integritate să fie recompensați corect? ”Angajații trebuie să știe care este misiunea organizației, care sunt valorile și regulile după care se ghidează”, mai spune Cornel Iacob. El susține că una dintre cele mai bune metode prin care liderii pot să promoveze acest tip de comportament în cadrul echipelor este puterea exemplului. Un lider integru are mari șanse să îi determine pe cei din jurul său să acționeze și să se comporte în mod similar, făcând din asta un mod de lucru.
Deci, de ce este nevoie pentru ca cineva să fie un lider integru? Conștiință și alegere. Mai exact, un lider integru este aceeași persoană autentică indiferent de situație. Fie că îl întâlnești pe acest lider împreună cu familia, prietenii, la shopping sau într-o sală de consiliu, vei vedea o consecvență în comportament, acțiuni. Vei recunoaște această persoană indiferent în ce mediu se află. Liderul integru recunoaște impactul pe care îl are asupra celorlalți. Acest lider este conștient de modul în care comportamentul și cuvintele sale îi afectează pe cei din jur, în mod intenționat și, de multe ori, neintenționat. Deci, atunci când acest lider se comportă într-un mod care este în afara integrității, se oprește, recunoaște, își cere scuze și se corectează.
Un lider integru îi conduce și pe ceilalți pe același drum. El își propune să fie integru și, pe măsură ce ceilalți văd asta, sunt atrași de acest lucru. Ei pot avea încredere în acest lider deoarece știu că el va face ceea ce spune și crede.
Articol preluat din numărul 263, decembrie 2019/ianuarie 2020, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.