Know how to grow! O afacere de 50 milioane de euro, investiții în oameni și tehnologii inovative
Pe scurt, asta înseamnă Kwizda Agro Romania, filială a companiei internaționale Kwizda Agro, divizia dedicată segmentului agricol din cadrul grupului Kwizda Holding, un grup cu o puternică tradiție în agricultură, un brand construit încă din 1926.
Anul acesta, filiala din țara noastră sărbătorește 10 ani de la înființare. La ceas aniversar, am stat de vorbă cu Marinela Dura, Country Manager Kwizda Agro Romania.
Au trecut 10 ani în care ați fost alături de fermieri asigurându-le cele mai importante produse pentru protecția plantelor și nu numai, informație de calitate, consultanță, inovație. De unde ați pornit și cum a crescut compania în tot acest timp?
A fost un parcurs complet, început prin preluarea unui business local și continuat cu abordarea competentă a unei piețe agricole în continuă maturizare, prin dezvoltarea sustenabilă a afacerii și formarea unei echipe de profesioniști cu experiență pe toate segmentele de cultură. Astăzi, compania își conturează noi perspective de viitor: produse pentru protecția plantelor și îngrășăminte foliare exclusive, cu substanțe active de înaltă performanță. Dar și dezvoltarea durabilă a echipei.
Pe parcursul evoluției locale, compania a procedat la actualizarea strategiei de business prin crearea de plusvaloare în portofoliu și diferențierea mai puternică în piață. Concret, a implementat segmentul de produse exclusive Kwizda Agro, pe care partenerii le-au integrat în diverse tipuri de cultură, obținând un nivel de eficiență foarte ridicat.
Produse exclusive… cât reprezintă ele din cifra de afaceri?
Astăzi, produsele exclusive reprezintă 30% din cifra de afaceri și asigură circa 50% din marja de profit a companiei, oferindu-ne posibilitatea de a continua investițiile în produse noi, de viitor, și în oameni. Rezumând, după 10 ani, ne aflăm în Top 5 național al distribuitorilor de produse agrochimice.
Pentru România, imprevizibilul a fost constanta acestor ultimi 10 ani în ceea ce privește piața forței de muncă. Ce strategie de resurse umane ați adoptat astfel încât să vă acoperiți nevoia de personal, de specialiști, de tinere talente?
În acest moment, strategia noastră de dezvoltare prioritizează atragerea, dar și menținerea pe termen lung a specialiștilor din companie. La început, erau vizați exclusiv profesioniști din domeniul agrotehnologiei. Pe parcurs însă, compania și-a modificat abordarea, țintind și alte industrii pentru atragerea personalului care să formeze un departament de vânzări eficient, competent, capabil „să facă diferența” în piață. În cazul acestora, experiența tehnică este deosebit de importantă, de aceea compania a realizat investiții în traininguri. Rezultatele au fost pe măsura acțiunilor întreprinse: s-a dovedit că integrarea personalului migrat din alte industrii a fost rapidă, prin deschiderea acestor linii de investiții în programe intensive de training din mai multe categorii, care le-a permis angajaților să-și atingă potențialul.
A dat roade această strategie?
Rezultatele acestei politici de resurse umane sunt grăitoare: rata de retenție a companiei Kwizda Agro Romania este de 90%, iar din totalul efectivului actual de 92 oameni, peste 70% dintre angajați au mai mult de 5 ani în companie.
Categoric, unul dintre cele mai importante active într-o companie este echipa, fie că vorbim de coeziunea membrilor, de profesionalismul individual sau de creativitatea în soluții. O companie puternică înseamnă o echipă sudată, iar aceasta se vede în satisfacția clienților, în rezultatele departamentale și în indicatorii calitativi de performanță ai fiecăruia. La noi, oamenii știu că se pot baza unii pe ceilalți, sunt încurajați să vină cu idei și soluții, iar comunicarea este permisă indiferent de nivelul ierarhic. Telefonul meu este în permanență deschis.
Ca planuri de viitor aveți din perspectiva politicii de personal?
Pentru următoarea perioadă, estimăm o creștere a efectivului de angajați cu 10%, mai ales în departamentele de vânzări, marketing și tehnic, iar pentru anul 2021, vizează implementarea unor proiecte aflate acum în analiză, care au drept focus culturile horticole la nivel național.
Ultimele luni de criză sanitară au mai scos în evidență încă o nevoie urgentă: digitalizarea, iar pandemia a accelarat incredibil acest proces. Cum se vede aceasta într-o companie din agricultură?
Și compania noastră urmează trendul general privind implementarea aplicațiilor digitale în gestionarea acțiunilor curente. Rolul acestora nu este să suplinească munca oamenilor sau să îi înlocuiască; noi vizăm utilizarea instrumentelor digitale într-un mod SMART, adică dorim să eficientizăm și să susținem bunul mers al activității. De exemplu, aplicațiile pentru plasarea comenzilor în sistem și pentru stabilirea traseelor logistice au avut un impact pozitiv la nivel de business operațional, iar oamenii din departamentele respective le-au integrat foarte repede în practica lor de zi cu zi. Prin implementarea tehnologiilor digitale, se realizează fluidizarea și eficientizarea work-flowului, ce are drept urmare o mai mare creativitate a oamenilor, care odată degrevați de task-uri repetitive, se pot concentra pe oferirea de soluții și pe un input crescut în activitatea companiei.
Într-o piață atât de concurențială așa cum este cea a input-urilor agricole, cine sau ce face practic diferența între portofoliile de clienți?
Ca în orice altă industrie, în primul rând, atitudinea față de consumatorul nostru, fermierul, dar și față de toți ceilalți parteneri ai noștri: interni și externi. Dacă discutăm strict despre fermieri, le așezăm nevoia pe cel mai înalt palier și de acolo pornim în eșalonarea eficienței soluțiilor. Avem încredere în produsele noastre, în performanța lor și avem profesioniști care știu să pună în valoare avantajele acestora, atât ca instrumente utilizate individual, cât și integrate într-o tehnologie. Practic, pentru orice nevoie, noi oferim alternative, astfel încât clienții noștri nu au nici elemente lipsă, nici dubii în momentul stabilirii planului de cultură. Și, nu în ultimul rând, pornim de la un adevăr simplu: și noi suntem oameni, ca și ei. E ca în viață: și pe noi, și pe ei ne interesează siguranța viitorului, investițiile inteligent făcute, durabilitatea parteneriatelor și, în fond, aprecierea muncii depuse. De aici și egida noastră „De la profesioniști pentru profesioniști”. Iar dacă, prin ceea ce facem, avem un aport pozitiv în activitatea celor din jurul nostru (coechipieri, fermieri, parteneri etc.), înseamnă că suntem pe drumul cel bun. Mai ales că poveștile de succes se transmit mai departe.