#MakeHistory – un brand, o misiune, un model de cultură organizațională
Este prima companie din industria tutunului care s-a angajat să construiască un viitor fără fum pentru milioanele de fumători adulți care altfel ar continua să fumeze. O schimbare monumentală, într-un moment decisiv pentru business, pentru angajați. O misiune asumată public, ce presupune viziune, responsabilitate, angajament, inovație, dar și investiții de ordinul miliardelor de dolari la nivel global. Rezultatul va fi însă un progres uriaș, menit a schimba viitorul consumului de produse din tutun. Transformarea însă, nu va presupune doar retehnologizare a unităților de producție ori recalificare a angajaților, ci și o remodelare a culturii organizaționale, cu impact la nivelul fiecărei echipe, fiecărui salariat.
De aceea, Philip Morris International (PMI), căci despre această companie este vorba, a adoptat un nou brand de angajator. #MakeHistory își propune „să reflecte această transformare a companiei noastre și ne va ajuta, de asemenea, să ne concentrăm pe oameni – să păstrăm echipa minunată pe care o avem acum în organizație și să atragem, în același timp, cei mai buni candidați din piață care să ne sprijine în realizarea misiunii de a construi un viitor fără fum”, a precizat Luminița Florea, Director People & Culture în cadrul Philip Morris România.
Luminița are o experiență de aproape 18 ani în Resurse Umane în diverse roluri și în domenii foarte variate, de la telecom, la petrol & gaze, pharma și tutun. În 2012 s-a alăturat Philip Morris România, iar din 2017 a preluat funcția de Director People & Culture pentru ambele companii afiliate Philip Morris în România (fabrica și organizația comercială) și este responsabilă, împreună cu echipa ei, de definirea și implementarea strategiei de resurse umane. Despre cei nouă ani petrecuți în cadrul Philip Morris România, Luminița spune că nu au însemnat doar a fi martor al schimbării prin care trece compania, ci și o transformare în plan personal, o călătorie de care s-a bucurat în fiecare moment.
Mai puternici împreună!
Ce înseamnă exact #MakeHistory pentru echipa Philip Morris?
Conform Luminiței Florea, noul brand de angajator a fost construit în jurul a patru teme, care au la bază angajamentul pe care compania și l-a asumat în misiunea de a schimba din temelii industria tutunului: „«o schimbare revoluționară» – suntem uniți și avem un scop clar, acela de a îmbunătății viețile fumătorilor din întreaga lume; «construim viitorul» – avem libertatea de a crea lucruri extraordinare; «mai puternici împreună» – schimbările mari au nevoie de relații solide și de un loc în care să simți că aparții; «experiențe nelimitate» – întotdeauna progresăm, întotdeauna învățăm, întotdeauna facem diferența”.
Noul brand de angajator a fost lansat în România la începutul lunii aprilie. Iar de atunci, la nivelul organizației, mesajul a fost comunicat într-un mod integrat, ajustat la realitatea perioadei actuale: „preponderent digital, cu ajutorul unor instrumente prin care să ajungem la toți angajații, atât cei din fabrică, cât și la cei de pe teren sau la cei din birouri, care, de fapt, lucrează de acasă acum”, a explicat Luminița. Scopul a fost, a adăugat ea, „să le vorbim despre contribuția importantă pe care o au în procesul de transformare. Vrem să îi încurajăm să își asume riscuri, să gândească deschis și să exploreze noi aptitudini și teritorii”. Acest lucru, combinat cu cultura organizațională bazată pe performanță este, consideră ea, o oportunitate de a visa proiecte ambițioase și de a oferi soluții mai bune, proces în care „pot fi siguri că îi vom motiva și susține să își pună ideile în practică”.
În topul celor mai buni angajatori din România și din lume
În 2021, pentru al șaptelea an consecutiv, compania Philip Morris a primit certificarea „Angajator de Top / Top Employer” în România. Ce înseamnă pentru Philip Morris prezența în elita angajatorilor din România, chiar și după un an în care securitatea, siguranța și starea de bine a angajaților au reprezentat o adevărată provocare pentru întreg mediul de business?
Certificarea „Angajator de Top” este un motiv de mândrie, dar, în același timp, reprezintă și obligația de a păstra ștacheta foarte sus, atât din perspectiva angajaților și a potențialilor angajați, cât și a publicului extern, susține Luminița Florea. Mai ales că, o astfel de certificare „te obligă la o anumită abordare, la un anumit stil de comunicare și comportament cu toți cei cu care are compania contact, din faza de candidați (iar ei au așteptări mult mai mari), până la procesul de angajare și după aceasta”. O obligare și o asumare cu atât mai importante cu cât, tot în 2021, pentru al cincilea an consecutiv, și Philip Morris International a fost certificat de Top Employers Institute ca Global Top Employer. Ceea ce reprezintă, practic, o recunoaștere suplimentară a progreselor pe care PMI le face în practicile organizaționale și de resursele umane, pentru satisfacerea nevoilor unei forțe de muncă globale.
Aducând acest succes sub tema centrală a ediției, certificarea înseamnă, de fapt, că PMI este o organizație cu adevărat sănătoasă, care își pune oamenii în prim plan.
„Certificarea Angajator de Top este o recunoaștere a excelenței dovedită de companie în practicile de resurse umane și a abilității de a îndeplini nevoile unei forțe de muncă moderne. Am obținut certificarea în urma unei evaluări independente realizate de Top Employers Institute, care a recunoscut și compania mamă, Philip Morris International, drept Global Top Employer pentru al cincilea an consecutiv”, a întărit ideea liderul HR.
Criteriile care stau la baza certificării au fost: orientare (strategie de business, strategie de resurse umane și leadership), modelare (organizație și schimbare, HR digital și mediu de lucru), atragere (brand de angajator, atragerea talentelor și onboarding), dezvoltare (performanță, carieră și învățare), implicare (stare de bine, implicare, beneficii și recunoaștere și offboarding), unitate (valori, etică și integritate, diversitate și incluziune și dezvoltare durabilă).
Mai mult decât o carieră
„Mereu am spus că noi oferim angajaților noștri mai mult decât cariere, le oferim provocări personalizate. O carieră la Philip Morris înseamnă învățare continuă și maximizarea potențialului fiecărui angajat, alături de oportunități de participare în proiecte locale sau internaționale care îți permit să investești în propria dezvoltare și să îți pui amprenta în companie. E o situație în care ambele părți câștigă: noi investim în membrii echipei noastre și îi ajutăm să ajungă acolo unde își doresc, iar la schimb primim talentul de care avem nevoie pentru a rămâne o companie de top”, a ținut să sublinieze liderul HR. Iar acest lucru este reflectat, după cum sublinia și mai sus, și de brandul de angajator, #MakeHistory. Pentru că, a recunoscut ea, un obiectiv primordial al echipei de management este ca toți cei peste 1.100 de angajați din Philip Morris din România să se simtă sprijiniți, respectați, implicați și să aibă oportunitățile necesare pentru a-și atinge potențialul: „Starea de bine este un indicator greu palpabil și destul de incert. Este destul de dificil să îl cuantificăm, să determinăm impactul lui asupra business-ului și să îl îmbunătățim dacă este cazul. Dar este clar că starea de bine a angajaților se reflectă în ceea ce fac. Totuși, ultimul an a dat peste cap toate modelele știute și ne-a obligat să experimentăm, să o luăm aproape de la zero”.
În plus, a continuat, 2020 a reprezentat o provocare și prin prisma faptului că starea de bine a angajaților a fluctuat pe tot parcursul acestei perioade. Din acest motiv, pe lângă toate evaluările la care compania a fost supusă pentru a obține diverse certificări internaționale, la nivel intern au fost efectuate mai multe sondaje decât în anii anteriori, asta însemnând un efort mai mare pentru a îmbunătăți și menține starea de bine a angajaților: „Rezultatele în business există, compania a avut un an bun în România, dar efectele pandemiei asupra stării de bine a angajaților sunt resimțite încă și este nevoie de un efort susținut din partea tuturor”.
Certificare EQUAL – SALARY
O altă dovadă că Philip Morris International este o companie în care să vrei să lucrezi oriunde în lumea aceasta unde are reprezentante este și certificarea EQUAL – SALARY, obținută în 2019. Mai mult, Philip Morris în România este prima companie care a obţinut EQUAL SALARY Certification la nivel local. Având în vedere că echilibrul de gen este, de asemenea, un factor important prin care se măsoară sănătatea organizațională, reprezentând valoare adăugată pentru orice companie, am întrebat-o pe Luminița Florea ce impact a avut această decizie de a plăti toți angajații în mod egal, pentru munca egală, indiferent de gen, asupra retenției de personal și atragerii de talente.
Plata egală pentru munca egală, respectiv oportunități de dezvoltare similare, măriri salariale, beneficii etc., care să nu fie influențate de gen, reprezintă lucrul normal pe care trebuie să îl facă o companie, a fost categorică ea. În plus, certificarea independentă EQUAL-SALARY este „un element important în drumul nostru către crearea unui loc de muncă mai incluziv, echilibrat în funcție de gen”. Și asta deoarece filosofia companiei de a oferi oportunități egale femeilor și bărbaților, de a nu lăsa criterii subiective să influențeze condițiile de muncă, dublată de componenta culturală este un element diferențiator în România.
Concret, această certificare are un efect mai vizibil asupra zonei de atragere de talente deoarece viitorii angajați, atunci când se documentează asupra companiilor din piață, fac profiluri ale viitorului angajator: „Cu cât există mai multe informații care îi ajută să își contureze o decizie și care se suprapun peste profilul lor, cu atât șansele de a deveni un angajator dezirabil cresc. Am văzut femei care au fost atrase de faptul că Philip Morris România deține această certificare și au văzut acest lucru ca o garanție că vor găsi aici un mediu de lucru în care să poată să se dezvolte și să aibă un echilibru între viața de familie și cea profesională, dar și bărbați care au apreciat un mediu divers, nu o cultură extrem de masculină”.
Beneficiile reale ale politicii D&I
Angajamentul față de diversitate și incluziune este o decizie cu care Philip Morris se mândrește. Iar faptul că a fost prima companie internațională care a primit certificarea globală EQUAL-SALARY în 2019 și apoi în 2020 i-a deschis calea pentru a implementa mai multe inițiative cu impact pozitiv asupra angajaților – „am văzut altfel lucrurile și diversitatea ne-a influențat deciziile”.
Practic, diversitatea este astăzi atuul PMI, care s-a angajat să construiască o cultură incluzivă și un loc de muncă care să o reflecte. Unul în care „sunt înțelese situațiile personale, diferențele sunt apreciate și toată lumea este tratată cu corectitudine și respect”.
Drept urmare, mesajul de final al directorului HR este: „Vrem ca cei 71.000 de angajați din întreaga lume și peste 1.100 în România să se simtă susținuți, respectați și să aibă posibilitatea de a-și atinge întregul potențial, indiferent de sex, vârstă, rasă, naționalitate, identitate de gen, etnie, orientare sexuală, religie, dizabilitate sau orice altă caracteristică diversă care îi face să fie ei înșiși. Împreună suntem mai puternici!”.
foto: Luminița Florea, Director People & Culture în cadrul Philip Morris România
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 271
Pentru abonare, click aici