#MakeHistory. Uniți prin diversitate, într-o lume fără fum
O companie, indiferent de mărime, nu poate exista fără o cultură organizațională solidă, creată pe baza unor valori conștientizate și asumate de angajați, indiferent de funcție, rol ori responsabilități. Stabilirea setului de valori e o misiune complexă pentru orice echipă, dar e o adevărată provocare pentru companiile mari, multinaționale, care trebuie să înglobeze în acest set, pe lângă principiile fundamentale, de bază, și o serie de tradiții, comportamente, gândiri, credințe, aspirații specifice unor culturi, societăți și civilizații diferite.
Philip Morris International este o astfel de organizație, cu o forță de muncă diversă, provenită din toate colțurile lumii. Cum gestionează compania toate aceste provocări și care este, de fapt, forța invizibilă ce ține uniți zeci de mii de angajați din peste 90 de țări de pe toate continentele, am aflat de la Silke Muenster, Chief Diversity Officer în cadrul Philip Morris International (PMI).
Bucuria apartenenței
”Suntem o companie multinațională cu o forță de muncă diversă și, astfel, este cu atât mai important să creăm o cultură incluzivă, în care toată lumea să se simtă binevenită, văzută și auzită și unde toate diferențele noastre (indiferent de gen, etnie și rasă, vârstă, mediul din care provenim, neuro-diversitate, capacitate fizică, orientare sexuală și identitate de gen, religie și multe altele) sunt apreciate și acceptate. Un mediu în care ne simțim încrezători să fim cine suntem – în care toată lumea poate simți bucuria apartenenței. Aceasta este ambiția noastră”, recunoaște, încă din start, Silke Muenster.
Din punctul ei de vedere, într-o lume ce pare să devină din ce în ce mai polarizată, rolul companiilor internaționale în crearea acestui tip de mediu – în care conversațiile curajoase sunt binevenite și nu sunt judecate – este absolut critic. Și explică ideea venind cu un exemplu concret: după moartea lui George Floyd la începutul acestui an și apariția mișcării sociale #BlackLivesMatter în multe părți ale lumii, similar multor companii care operează la nivel internațional, și Philip Morris a creat un spațiu pentru conversații pe subiecte importante – cum ar fi rasa – lansând totodată o serie de dezbateri incluzive, cu scopul de a crește gradul de conștientizare și înțelegere în rândul forței de muncă globale. ”Conversațiile incluzive, împreună cu grupurile noastre de resurse pentru angajați (ERG – Employee Resource Groups), creează baza pentru o mai bună înțelegere a diferitelor perspective și a complexității și importanței acestor subiecte”, confirmă Silke Muenster.
”Femeile reprezintă jumătate din inteligența lumii”
Cunoscută în companie și ca antrenor și mentor pentru alte femei, Silke Muenster a ținut să precizeze că, ”pe lângă faptul că ne asigurăm că avem o cultură incluzivă, ne concentrăm și pe îmbunătățirea diversității”.
Astfel, dezvăluie ea, în ultimii ani, pentru a contribui la reducerea decalajului de gen în leadership, PMI a pus accent pe diversitatea de gen: ”Femeile reprezintă jumătate din inteligența lumii, din absolvenții universitari, și influențează între 60 și 70% din consumul de astăzi, așa că a accesa aceste talente ar trebui să fie decizia cea mai evidentă pentru orice afacere. Ne-am asumat un angajament concret, începem din partea de sus și avem o țintă clară: până în 2022, obiectivul nostru este de a avea o reprezentare de cel puțin 40% a femeilor în rolurile de conducere. Până acum am făcut progrese bune”.
Concret, oferă ea cifre, în prezent, în PMI femeile ocupă aproape 37% din funcțiile de conducere, ceea ce a dublat practic reprezentarea lor în echipa de conducere superioară – de la 8% în iunie 2019 la 16% acum – și a dus la creșterea procentului de femei în funcții superioare cu aproape 2 puncte procentuale (de la 16,2 % la 18,1%) în aceeași perioadă.
Chiar dacă toate aceste progrese sunt motiv de mândrie, la fel ca în multe alte companii, Silke Muenster știe că mai sunt multe de făcut pentru a promova incluziunea, pentru a îmbunătăți echilibrul de gen și pentru a aborda dezechilibrele etnice și rasiale în rândul forței de muncă globale. Această activitate este deja în desfășurare, subliniază ea, odată cu crearea acestor ERG, inclusiv grupuri axate pe diversitate culturală și etnică, gen și incluziune mai mare a comunității LGBTQ+ și a aliaților ei: ”Promovarea incluziunii și diversității (I&D) la locul de muncă este pur și simplu ceea ce trebuie făcut – de aceea, a trata pe toată lumea corect, egal și cu respect face parte din valorile noastre de bază la PMI. Și știm din ani de cercetare că echipele diverse de persoane care lucrează împreună într-un mediu incluziv îmbunătățesc performanțele companiei”.
Fără prejudecăți!
Pentru a stimula diversitatea însă, mai spune Silke Muenster, mai întâi compania trebuie să se asigure că are o cultură incluzivă. De aceea PMI încurajează această cultură incluzivă în întreaga organizație: ”Încorporăm mentalitățile și comportamentele în curriculum-ul nostru de leadership și învățare, descompunem ierarhiile, ascultăm fiecare voce, ne asigurăm că stilurile de conducere sunt adaptate la nevoile diferiților angajați, demonstrăm empatie și grijă, construim siguranța psihologică, asigurăm formare și înțelegem modul în care prejudecățile pot afecta deciziile și opiniile altora”. Totul pentru că, este de părere Chief Diversity Officer PMI, în cadrul organizației, această diversitate de gânduri și abilități, atunci când este susținută de o cultură incluzivă, poate oferi inovațiile, creativitatea și elementele disruptoare necesare pentru a ajuta echipa să atingă obiectivul ambițios de a construi o lume fără țigări. Cu alte cuvinte, I&D este o pârghie critică pentru transformarea business-ului: ”Prin construirea unei culturi mai incluzive și creșterea diversității, putem crea un tip de loc de muncă în care creativitatea și inovația înfloresc și, astfel, ajutăm compania să se concentreze pe consumatori. Un loc cu o forță de muncă diversă, care reflectă diversitatea largă a lumii, dotată cu abilitățile necesare pentru a crea schimbări pozitive și de durată pentru fumătorii adulți și societate. Astfel, accelerăm progresul către un viitor fără fum”.
Salarii egale pentru muncă egală, un drept fundamental
Pe lângă faptul că reprezintă o imensă sursă de mândrie pentru angajați, recunoașterea externă a progresului PMI în crearea unui loc de muncă mai incluziv și mai diversificat este esențială pentru poziționarea companiei ca un angajator preferat, progresist, ancorat în secolul 21, centrat pe a produce schimbări pozitive la nivel mondial, prin construirea unui viitor mai bun, fără fum.
O realizare de care angajații sunt ”deosebit de mândri” este poziționarea PMI ca lider global în privința salarizării egale. Mai ales că o salarizare egală pentru muncă egală este un drept fundamental al omului, pe care însă nu toți îl respectă, atrage atenția Silke Muenster. Nu e cazul PMI, drept dovadă, în 2019, a devenit prima companie multinațională care a primit certificarea globală EQUAL-SALARY din partea EQUAL-SALARY, o fundație nonprofit independentă. Această certificare confirmă faptul că oferă salarii egale pentru muncă egală bărbaților și femeilor peste tot în lume unde are operațiuni, adică în mai mult de 90 de țări. ”Pentru noi, a fost important să ne susținem promisiunile și bunele intenții privind egalitatea de gen cu o validare practică externă care să ateste că respectăm acest drept fundamental. Aceasta a creat și o bază foarte importantă pe care o consolidăm în continuare, pentru a realiza echilibrul de gen în cadrul companiei”, confirmă Silke Muenster.
Ca orice companie multinațională cu resurse și influență, faptul că PMI își joacă rolul și își asumă o poziție față de probleme globale ale societății, cum ar fi egalitatea de gen, nu este doar un instrument de a atrage talente de top în companie, ci și o pârghie pentru a încuraja și alte companii să-i urmeze exemplul. Astfel, prin eforturi colective, să poată fi generat un impact real la scară globală și creat un viitor mai durabil și egal pentru toată lumea.
La intersecția dintre valoare și brand
Prezența afacerii, sub diferite forme, în peste 90 de țări de pe toate continentele lumii nu este ușor de gestionat. Cum controlează PMI situațiile sensibile din anumite comunități, având în vedere că sunt totuși popoare ori religii care nu îmbrățișează o astfel de abordare spre diversitate și toleranță, cum își promovează mesajul, misiunea? ”Este clar că nu există o abordare universală și este important să recunoaștem că există obiceiuri, culturi și priorități diferite în diferite zone ale lumii atunci când vorbim despre diversitate. În calitate de companie multinațională, ținem cont de legislația locală și mediul cultural local peste tot unde avem operațiuni. Nu putem pur și simplu să stabilim o politică globală și apoi să nu mai facem nimic. În permanență trebuie să ne adaptăm și să ne accelerăm eforturile din domeniul I&D ca răspuns la realitățile din teren. De aceea, ne încurajăm toți afiliații să se concentreze pe acele dimensiuni ale diversității care sunt cele mai relevante pentru ei, alături de prioritățile noastre globale de incluziune și de promovare a echilibrului de gen, deoarece recunoaștem că diversitatea este un concept mult mai larg, care nu se rezumă doar la gen”, a explicat Chief Diversity Officer. Și, deși indicatorii cheie de performanță la nivel global se concentrează pe reprezentarea femeilor, incluziunea este importantă pentru toți: ”Ne dorim ca PMI să fie o companie în care toți angajații sunt sprijiniți să crească, să prospere și să își valorifice potențialul”.
În aceste condiții, confirmă ea, indiferent dacă PMI are sau nu un sediu într-o anumită țară, depune efort să fie o companie incluzivă, care reflectă marea diversitate a lumii, mai ales a consumatorilor ei adulți, indiferent unde îi sunt comercializate produsele. Aceasta începe cu alinierea misiunii și scopului la promisiunea făcută consumatorilor, și anume, să le ofere alternative mai bune milioanelor de bărbați și femei care altfel ar continua să fumeze. Lucru foarte important, subliniază Silke Muenster, și pentru brandul de angajator. De altfel, continuă ea, PMI a lansat recent un nou brand de angajator, axat pe mesajul că toți angajații PMI au un scop comun: #MakeHistory prin crearea unei lumi fără fum.: ”În centrul propunerii noastre se află noțiunea că suntem mai puternici împreună când co-creăm, iar când avem libertatea de a crea viitorul, PMI este un loc în care cu toții putem crește și învăța prin experiențe nelimitate. Și asta pentru că ne dorim ca toți – angajați prezenți și viitori – să se simtă incluși și apreciați, astfel încât să putem să realizăm această schimbare gigantică, și anume, un viitor fără fum”.
În plus, mai spune ea, astăzi mai mult ca oricând, cetățenii își recunosc puterea de a contribui la conturarea viitorului și a unei societăți mai bune, mai incluzive și mai prospere, prin bunurile și serviciile pe care le achiziționează. Această intersecție între valorile cetățenilor și brandurile lor preferate înseamnă că, în realitate, consumatorii și talentele din orice loc se uită la organizații pentru a vedea care sunt principiile pe care le reprezintă și pentru a decide dacă merită să se asocieze cu o anumită companie.
Curajul de a schimba tipare
Privit din afară, managementul companiei pare unul nu doar deschis, ci și extrem de curajos. De exemplu, PMI este prima companie de tutun din lume care se angajează în construirea unui viitor fără fum. O decizie pe cât de responsabilă, pe atât de incredibilă, care, cu siguranță, va avea urmări. Ce riscuri a luat în calcul când a decis această o schimbare, dar și ce beneficii crede că vor compensa aceste riscuri asumate? Silke Muenster este categorică: suntem convinși că angajamentul nostru în construirea un viitor fără fum este abordarea corectă. De aceea, s-a investit substanțial în știință, cercetare și în dezvoltarea produselor fără fum. ”Aceasta ne oferă încrederea că portofoliul nostru de alternative inovatoare mai bune reprezintă o alegere mult mai corectă pentru milioanele de bărbați și femei care altfel ar continua să fumeze. Fiind singura companie de tutun care are scopul de a înlocui țigările cu alternative fără fum cât mai repede posibil, spargem tiparele business-ului nostru și ale industriei. Pentru a ne demonstra seriozitatea, am stabilit indicatori de transformare de business al căror progres îl raportăm cu regularitate. Acest demers fără precedent merge dincolo de transformarea produsului (țigări) și valorificarea celor mai noi descoperiri științifice și inovații tehnologice pentru a dezvolta alternative mai bune”, este ferm convinsă ea.
În plus, această abordare, înseamnă, continuă ea, transformarea organizației dinspre interior spre exterior, adică dezvoltarea de noi abilități și expertiză, adoptarea de noi modalități de lucru și asigurarea unei mentalități organizaționale centrate pe nevoile consumatorilor adulți, care altfel ar continua să fumeze. Mai mult, înseamnă și asigurarea cadrului de reglementare adecvat astfel încât milioanele de bărbați și femei care nu renunță complet la tutun și nicotină (renunțarea completă la tutun și nicotină fiind, de fapt, cea mai bună alegere) să aibă acces la informații exacte despre alternativele mai bune reprezentate de produsele fără fum. ”Deși nu sunt lipsite de riscuri, aceste produse sunt o alegere mult mai bună decât fumatul țigărilor. Pentru Philip Morris International, sprijinirea fumătorilor să facă tranziția la o alternativă mai bună reprezintă o oportunitate imensă de a îmbunătăți sănătatea publică”, explică fundamentul acestei decizii Chief Diversity Officer PMI.
Conform ei, responsabilitatea față de client este în egală măsură o obligație, dar și o valoare din setul esențial de principii după care se ghidează compania.
De aceea PMI folosește constant feedback-ul oferit de consumatori pentru a-și dezvolta și îmbunătăți produsele: ”Astfel, schimbarea noastră în scopul de a deveni o organizație centrată pe consumatori este în concordanță cu viziunea noastră de a construi un viitor fără fum. În termeni de valoare, ne propunem să înlocuim țigările cu produse fără fum cât mai curând posibil și facem progrese în acest sens în fiecare zi”.
Dincolo de propriile prejudecăți
Adesea există o confuzie între diversitate și incluziune. Un loc de muncă poate fi „divers” în funcție de numărul și varietatea angajaților, dar nu înseamnă neapărat că este și incluziv. Dacă oamenii – mai ales cei din grupurile minoritare – nu se simt bineveniți sau nu au sentimentul de apartenență sau simt că vocea lor nu este auzită, atunci locul de muncă nu poate fi caracterizat ca incluziv.
”În opinia mea, crearea unui sentiment de apartenență și a unei culturi incluzive la locul de muncă începe cu un leadership incluziv intenționat. De aceea este important ca liderii să fie incluzivi. Angajamentul Philip Morris International pentru incluziune și diversitate (I&D) vine chiar de la vârf: André Calantzopoulos, CEO-ul nostru, s-a asigurat că PMI are indicatori cheie de performanță și responsabilități pentru manageri la nivelul întregii companii. Pe lângă angajamentul conducerii față de acest aspect, incluziunea necesită și recunoașterea propriilor noastre prejudecăți și luarea de măsuri deliberate pentru a ni le rezolva noi în interiorul nostru și, ca lideri, în interiorul organizațiilor noastre”, atrage atenția Silke Muenster. Iar din acest punct de vedere, confirmă ea, grupurile de resurse pentru angajați pot juca un rol important în creșterea gradului de conștientizare și inițierea de conversații despre tipurile de prejudecăți și micro-agresiuni cu care se confruntă anumite grupuri specifice de oameni la locul de muncă.
Ce-i unește, deci, în ciuda atâtor provocări? ”Liantul care unește cei 73.500 de angajați ai PMI din întreaga lume este SCOPUL nostru. Ambiția noastră de a crea un viitor fără fum se concentrează pe a scăpa lumea de țigări cât mai repede posibil, prin oferirea de alternative mai bune, sub forma produselor fără fum, fumătorilor adulți care altfel ar continua să fumeze”, este convinsă Silke Muenster.
Iar pentru a duce la îndeplinire acest scop – liant, este extrem de important: ”să atragem, să dezvoltăm și să păstrăm cei mai talentați oameni din categorii cât mai vaste, fără să limităm participarea pe criterii de gen, rasă, vârstă, orientare sexuală sau aptitudini fizice. Apoi, este esențial să creăm un mediu incluziv bazat pe apreciere, respect și ascultarea diferitelor voci și perspective, scopul fiind de a valorifica inovația, creativitatea și impactul disruptiv al diversității. Acest scop și această misiune sunt îndrăznețe și fără precedent și diferențiază în mod pozitiv Philip Morris International de competitorii săi”.
De aceea, Silke Muenster este convinsă că, prin cultivarea unui mediu de lucru mai incluziv, în care diversitatea poate prospera, organizația va putea să facă față oricăror provocări viitoare. ”În primul rând, ne ajută pe noi să dăm frâu liber creativității și inovației necesare pentru a progresa înspre realizarea transformării cu succes a business-ului nostru și pentru a construi un viitor fără fum. Iar în al doilea rând, sporește atractivitatea companiei ca angajator modern, progresist, ancorat în secolul 21, care se străduiește ca orice individ – indiferent de diversitate – să se simtă binevenit și apreciat pentru a da tot ce-i mai bun și a avea succes” a încheiat ea.
Imagine de Gerd Altmann de la Pixabay
Acest articol este preluat din ediția nr. 268 a Revistei CARIERE.
Pentru abonare, click aici