Marian Ivănescu, Alira: Vinul este ca un basm cu un număr variabil de personaje
Se consideră un om norocos pentru că în urmă cu șase ani pasiunea sa a întâlnit job-ul, intrând în lumea vinurilor. Ca pregătire este economist. Este specializat în management, marketing și negociere, dar o dată intrat în industria vinurilor a urmat și câteva specializări suplimentare, fiind, printre altele, absolvent de curs WSET (programe educaționale de calificare în lumea vinurilor și a spirtoaselor), nivelul 3.
Marian Ivănescu, directorul general Alira, este adeptul procesului de învățare continuă, așa că urmează cu plăcere cursuri care îl ajută să se specializeze permanent. Cariera la Alira a început-o în urmă cu aproape 5 ani: „Am ezitat foarte mult înainte de a reveni în domeniu. Practic, am refuzat timp de 2 luni să mă întâlnesc cu finanțatorul proiectului Alira, iar în momentul în care am acceptat să bem un vin împreună am decoperit instant o compatibilitate între viziunile noastre. De la un vin, am ajuns la mai multe și ulterior la concluzia că am vrea să dezvoltăm ideile comune și să vedem dacă putem lucra împreună. Patru luni mai târziu, după scenarii de strategie și financiare am fost acceptat în echipa Alira, pe postul de Director Comercial. De acolo a început totul”.
Răbdarea, cea mai mare provocare a producătorilor de vin
Marian Ivănescu consideră că cea mai mare provocare, deopotrivă pentru finanțatori și administratori din industria vinului, este răbdarea pe care trebuie să o aibă până când afacerea ajunge în punctul de break-even (punctul în care veniturile sunt egale cu cheltuielile). „De regulă, se spune că o astfel de afacere se construiește pentru urmași, nu pentru cei care o pornesc, aceasta pentru că este nevoie de timp pentru toate aspectele, de la înțelegerea și utilizarea optimă a terroir-ului, până la construcția brand-ului și câștigarea cotei de piață. Din fericire există exemple care contrazic studiile și care au ajuns în punctul acela încă de la prima generație de finanțatori” explică Marian Ivănescu.
Industria vinului nu este cu mult diferită de alte industrii. Pe pozițiile de management contează foarte mult inteligența emoțională, implicit modul în care oamenii te urmează și lucrează motivat pentru a ajunge la rezultatul dorit. Partea cognitivă, sigur, are și ea rolul său, însă nu trebuie să uităm că execuția rămâne în sarcina echipei, pe care trebuie să te poți baza fără îndoială. Nu e o regulă, dar cele mai multe lucruri le învățăm din greșeli.
Care ar fi o greșeală de neiertat pentru un profesionist din industria vinurilor? „Îmi este greu să numesc una anume. Sunt mai multe greșeli pe care eu le-aș evita, însă contextul pieței poate fi mai iertător. Pentru mine, onestitatea este o valoare fără de care nu văd o compatibilitate cu această industrie și cred că orice profesionist din industrie ar trebui să își însușească această rigoare” spune Marian Ivănescu. Cel mai important lucru pe care l-a învățat de-a lungul carierei în domeniu este că pentru orice vin, indiferent de preț, de aprecierea subiectivă sau colectivă, există în spate o poveste frumoasă, pasiune și sudoare.
Dacă știi să asculți, un vin spune întotdeauna o poveste. „Vinul este ca un basm cu un număr variabil de personaje. Alira spune povestea soarelui Dobrogei, o poveste despre pasiune și sudoare, despre atenție la detalii și dragoste pentru vin. Încercăm să dăm tot ce putem mai bun în îngrijirea viei, în vinificație și în prezentarea vinului către consumator, pentru a-l bucura pe acesta și a-i transmite valorile noastre”.
Tinerilor care sunt atrași de această lume, Marian Ivănescu le recomandă să aibă răbdare, să fie perseverenți și să dea dovadă de o corectitudine riguroasă, pentru că drumul este unul lung, uneori demotivant, dar la final vor fi răsplătiți pe deplin.
O cramă boutique, lângă Cernavodă
Proiectul Alira a luat naștere în 2006, atunci când omul de afaceri de origine germană dr. Karl Heinz Hauptmann, împreună cu oenologul din Bordeaux, Marc Dworkin, au hotărât să pornească acest proiect. Li s-a alăturat Ghenadie Bobeica și împreună au pus bazele viei de la Aliman, lângă Cernavodă (cca 80 ha). Gama Alira este un vin premium, destinat doar sectorului HoReCa.
„Nu a fost deloc ușor, mai ales că stilul vinurilor noastre este unul aparte, special, care a fost acceptat destul de greu în peisajul consumului de vin autohton. Iată-ne astăzi, la 9 ani de la lansarea primului vin în postura de a ne bucura de respectul și aprecierile consumatorilor, în fața cărora mă înclin. Ca și în anii anteriori, ne propunem anul acesta să ducem mai departe această poveste, să învățăm zi de zi din situațiile prin care trecem și să oferim consumatorului de vin motive de apreciere”, afirmă Marian Ivănescu.
Străinii când vin în România ne apreciază vinurile dar totuși vinul românesc nu are success la export. Care ar fi explicația?
„Dacă îmi permiteți, nu aș spune că vinul românesc nu are succes la export. Contează foarte mult la ce ne raportăm. Desigur, raportat la perioadele în care vindeam (total exporturi) volume mari la o valoare incredibil de mică, putem spune astăzi ca aparent, vinul românesc, nu are succes. Totuși, semnalele pe care le primim și informațiile la care pot avea acces, subliniază o creștere anuală a volumului de vin îmbuteliat care merge spre export, de o valoare mult mai mare per litru, decât media istorică. Aș insista totuși să nu uităm cât de greu este să încerci să vinzi un vin bun, la un preț similar cu cele din țările de renume mondial, în această industrie, după ce imaginea de țară a fost construită cu vin foarte foarte ieftin și, de cele mai multe ori, vândut vrac”.