„Nu valorile îi fac fericiți pe oamenii din companie, ci modul în care aceștia sunt tratați, respectați și apreciați“
În această toamnă, retailerul european de mobilă și de decorațiuni interioare JYSK România, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, a demarat o campanie dedicată atragerii noilor angajați și retenției celor existenți: „Joburi pe stil scandinav“. În acest context, compania a analizat în octombrie 2018 percepția angajaților și a potențialilor angajați asupra mediului profesional din JYSK România.
Chestionarul a fost realizat în mediul online, iar rezultatele au vorbit de la sine. Astfel, din exterior, mediul profesional din JYSK este perceput drept prietenos, cu multe oportunități.
Cele mai dorite beneficii sunt mediul de lucru plăcut (70.69%), trainingurile și oportunitățile de dezvoltare (60.34%) și tichetele de masă și cele de vacanță (44.83%). Dintre programele de dezvoltare, cele mai atrăgătoare pentru potențialii angajați sunt planul de dezvoltare individuală, motivarea angajaților și leadershipul. Cât despre traininguri, cel mai popular este acela de comunicare eficientă cu clienții, urmat de cele de caracteristici ale produsului și de vânzări. Cel mai râvnit job este acela de asistent de vânzări (42.86%).
Am stat de vorbă cu Simona Carp, HR Manager JYSK România și Bulgaria, pentru a afla cum se descurcă ei în aceste vremuri „de restriște“ în ceea ce privește angajatorii și angajații. Putem vorbi despre o criză a recrutării în România? Ori în regiune?
”Da, se poate vorbi de o criză a recrutării, în special a talentelor de pe piața muncii, atât în România, cât și la nivelul Europei. Situația e asemănătoare în mai multe domenii, nu doar în retail. Criza este strâns legată de migrația talentelor din piața noastră, mulți oameni talentați și buni pleacă în străinătate. De asemenea, creșterea economică din 2017-2018 a atras după ea crearea mai multor posturi vacante“, este de părere Simona Carp.
Mai aflăm că este normal ca în orașele mari și în București să fie mult mai multe poziții vacante, deoarece companiile se extind în primul rând în orașele mari. Totodată, fluctuația forței de muncă este mult mai mare în orașele mari, acolo unde angajații au mai multe oportunități de angajare. Toate companiile încearcă, prin diverse metode, să își ocupe cât mai repede pozițiile vacante. Pentru că e un trend general, bineînțeles că se simte și în compania lor, după cum explică Simona Carp. „În prezent avem aproape 800 de angajați în România și 69 de magazine, iar grupul JYSK Nordic, care activează în prezent în 51 de țări, are 23.000 de angajați. În ultimul an financiar am deschis 15 magazine noi, ceea ce înseamnă peste 170 de poziții noi, inclusiv poziții de management local și regional. În magazinele deja existente am mai recrutat circa 120 de colegi noi“.
Desigur, suntem curioși care este rata de retenție în companie și, bineînțeles, cum sunt convinși angajații să nu plece din companie!
„Pentru magazinele comparabile, rata de retenție este de 75%. Referitor la a doua întrebare, aici nu este vorba de ai convinge să rămână în companie, ci de a le oferi toate instrumentele necesare și tot sprijinul pentru ași face jobul foarte bine, astfel încât ei să fie motivați să rămână în companie“. Simona Carp evidențiază și că un rol important în motivarea angajaților îl au managerii care, în cadrul unor traininguri specializate, învață practici de leadership și metode de aplicare a acestora. „Credem că pentru angajații noștri e important și că, în compania noastră, au posibilitatea să avanseze. Avem colegi care au plecat de la poziția de Asistent de Vânzări și, în mai puțin de doi ani, au devenit Director de Magazin. De asemenea, pachetul de beneficii oferit de JYSK este atractiv, iar asta îi face pe angajați să rămână alături de noi“.
Muncesc cot la cot pentru obținerea rezultatelor
Recent, Simona Carp a avut o activitate cu mai mulți colegi din magazine, o zi pe care ei au petrecuto alături de Country Manager. Scopul a fost acela de a le oferi colegilor posibilitatea de a vedea cum se iau deciziile în companie. Și de a afla ce își doresc ei, ce le place sau ce nevoi au. Atunci când au discutat despre munca lor, cei mai mulți le-au spus că apreciază spiritul de colegialitate, faptul că în echipa lor se simt ca într-o familie, că se ajută și se respectă unii pe alții. Indiferent de poziție, ei se consideră egali, cu toții, de la șef la angajat, se ajută reciproc și muncesc cot la cot pentru obținerea rezultatelor.
Spirit de comerciant, colegialitate și spirit corporatist
Am întrebat-o și dacă există un secret al brandului, în ceea ce privește atragerea și menținerea angajaților mulțumiți și fericiți. „Ceea ce numiți secretul brandului, noi numim valorile companiei, care sunt spiritul de comerciant, colegialitate și spiritul corporatist“, spune Simona Carp. „Toate aceste valori le identificăm încă din timpul interviurilor de angajare, astfel încât să ne asigurăm că găsim persoana potrivită pentru postul potrivit. Totuși, nu valorile îi fac fericiți pe oamenii din companie, ci modul în care aceștia sunt tratați, respectați și apreciați“, adaugă Simona Carp.
Cultură scandinavă: onestitate, transparență, modestie, dreptul și datoria de a-ți spune părerea
Am vrut să știm cum putem defini mai bine titlul campaniei JYSK „Joburi pe stil scandinav“. „În primul rând, JYSK este o companie scandinavă, cu rădăcini în Danemarca. Primul magazin JYSK sa deschis în 1979 în Aarhus, acolo unde este sediul central JYSK. Termenul «scandinav» ne definește atât produsele pe care le comercializăm, cât și mediul de lucru. De aceea ni sa părut că acest titlu reprezintă cel mai bine ce le oferim noi angajaților noștri: un job pe stil scandinav. Acest lucru înseamnă o cultură scandinavă în care punem preț pe onestitate, transparență, modestie, pe dreptul și datoria de ați spune părerea. În plus, este un job în care ești înconjurat de produse scandinave, de designul specific Țărilor Nordice și de atmosfera hygge“.
Rezultatele angajaților se văd în rezultatele companiei. Aceasta înseamnă că o echipă bine sudată, în care fiecare angajat este pregătit și știe să își îndeplinească taskurile corect și la timp, știe să se ocupe de clienți într-un mod profesionist, își va îndeplini obiectivele de vânzări dorite.
Într-un final, o întrebăm pe Simona Carp dacă, din postura de angajator, există dorințe de și mai bine: „Am vrea ca un număr cât mai mare de angajați să își dorească o carieră pe termen lung în Retail, să se dezvolte profesional și să acumuleze cât mai repede informații noi, care să îi ajute să performeze rapid în pozițiile noi obținute“.
„Da, se poate vorbi de o criză a recrutării, în special a talentelor de pe piața muncii, atât în România, cât și la nivelul Europei. situația e asemănătoare în mai multe domenii, nu doar în retail. Criza este strâns legată de migrația talentelor din piața noastră, mulți oameni talentați și buni pleacă în străinătate.“
Simona Carp, HR Manager JYSK Romania&Bulgaria)
Revista CARIERE (nr. 254/februarie 2019) se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!