Profesia m-a ales pe mine. Și am rămas cu ea de peste 15 ani
„Ne place să credem că noi facem alegerile profesionale, dar câteodată, din fericire, profesia ne alege pe noi. Așa s-a întâmplat și în cazul meu. Deși a fost o alegere involuntară, de fapt pașii pe care i-am făcut m-au purtat încetul cu încetul în acest domeniu, pe care îl consider fascinant. Nu ai timp să te plictisești, mereu se întâmplă ceva nou”, spune Anca Lupusavei despre marketing.
Totul a început pe vremea când era studentă la Facultatea de Management din cadrul Academiei de Studii Economice. Atunci a și început să lucreze part-time și să fie implicată în proiecte de voluntariat. În acest context a ajuns să cunoască profesioniști din marketing care au introdus-o ușor-ușor în industria în care activează de peste 15 ani.
Primul interviu „adevărat”, așa cum îl numește, și care i-a dat emoții foarte mari, a fost la Connex. Era prima dată când pășea stingheră în lumea multinaționalelor, la începutul anilor 2000. Miza era mare: un job într-o astfel de multinațională însemna foarte mult, așa că a muncit mult să iasă totul bine. Și beneficiile ulterioare au fost pe măsură: dezvoltarea abilităților într-un mediu profesionist, implicarea în proiecte foarte mari (lansarea serviciilor de SMS sau de internet Xnet, primul milion de abonați). „Ceva cu totul și cu totul fascinant pentru un tânăr la început de carieră!”, spune Anca.
De la junior la senior
Cum a ajuns la poziția actuală? Nu există o rețetă anume, după cum explică Anca. „Nu cred că există niște pași standard pe care trebuie să îi faci pentru a promova într-un loc de muncă. Dar, cred ca poți obține rezultate foarte bune în carieră, muncind cu pasiune, ieșind din zona de confort, învățând mereu lucruri noi.” Este foarte important ca, din fiecare proiect în care ești implicat, să înveți o lecție care să te ajute să mai adaugi încă o cărămidă la experiența profesională.
S-a bucurat de o viață profesională foarte dinamică, a lucrat în domenii diverse de activitate, de la telefonie mobilă la pharma, apoi transporturi, asigurări, lighting pentru o perioadă mai mare de timp, a încercat chiar și domeniul electrocasnicelor. Acum a ajuns într-o industrie pe care o știe bine, cea a iluminatului. Însă, de data aceasta, o privește dintr-o altă perspectivă, una verde, a colectării selective și a reciclării deșeurilor din echipamente de iluminat uzate. Ce i se pare foarte interesant în trecerea acesta de la o paradigmă a iluminatului – a lucrat pentru un mare producător din domeniu – la cu totul alta – acum, la Recolamp – este că se redescoperă, se bucură din plin de tot ceea ce presupune adaptarea la un nou context de viață, de la experiența în sine, până la oamenii cu care lucrează acum.
Un job cu grijă față de mediu
Recolamp este o organizație non-profit, cu o echipă mică, de 10 oameni. Proiectele companiei sunt implementate și cu ajutorul colaboratorilor asociației – fie că vorbim de rețeaua națională de colectori autorizați, de companiile de reciclare partenere, de producători de containere de colectare, de agenția de PR sau agenția de marketing. „Dacă mă uit din unghiul acesta, pot spune că în acest moment coordonez o echipă extinsă formată din specialiști din domeniu, colaboratori externi, cu ajutorul cărora ne îndeplinim obiectivele de marketing și comunicare”, spune Anca.
Mai exact, a preluat câteva proiecte începute deja, pe care își dorește să le ducă mai departe pentru a obține rezultate cel puțin la fel de bune ca și până acum. „Planurile de viitor au același obiectiv principal – ne dorim să îi determinăm pe oameni prin campaniile noastre să conștientizeze importanța colectării și reciclării. Rezultatele finale pentru noi nu se calculează neapărat în cifre, ci mai degrabă în creșterea interesului general față de protejarea mediului. Acesta este punctul de pornire de la care construiesc un plan de acțiuni dedicat atât organizațiilor producătoare de deșeuri din echipamente de iluminat, cât și consumatorilor finali.”
Care au fost provocările cele mai mari? „Provocarea cea mai mare rămâne în continuare aceeași. Provocare pe care sper să o diminuez din ce în ce mai mult cu fiecare campanie pe care o dezvolt”, spune Anca. Față de alte țări din Europa, România este încă la început în ceea ce privește colectarea selectivă și reciclarea, cifrele sunt atât de mici că nu prea ne fac cinste în raport cu țările care au tradiție în domeniu, cum ar fi Belgia sau Olanda. Cât de la început e treaba la noi se poate vedea atât la nivel legislativ, cât și la nivel de mentalități și educație. De aceea, Anca Lupusavei crede că aceasta este cea mai mare provocare pe care a avut-o și o are încă.