Programele pentru juniori, o prioritate și în timpul pandemiei
Început de lună martie 2020: grădinițele au fost închise, la fel și școlile. Pe întreg teritoriul țării.
La momentul respectiv, companiile încearcau să găsească soluții pentru a-și adapta programele de comunicare internă și de engagement pentru următoarele 6 luni.
Asta părea perioada de așteptare normală pentru un astfel de eveniment neprevăzut.
Domenii ca HoReCa, turism, restaurante își vedeau clienții plecând și cifrele aferente rezultatelor financiare scăzând cu rapiditate.
Panica se instalase la nivel de guverne și consilii de administrație din interiorul companiilor.
În același timp, business-uri din zona de eCommerce, livrări, farma, aveau creșteri record pentru veniturile înregistrate, dar și pentru cererea de personal.
În toată această perioadă, industria IT a fost prima care să reacţioneze la realitatea adusă de pandemia globala de Covid-19!
Printre primii angajați care au inceput să lucreze de acasă, odată cu primele semne ale situației de criză, au fost cei din IT.
Își puteau lua laptopurile cu ei, aveau deja programe de work-from-home stabilite și doar unele interactiuni în echipe de proiect sau cu clienții, au fost modificate de noul mod de lucru remote.
Însă ce urma să se întâmple cu programele considerate ne-esențiale – programele de învățare și dezvoltare continuă, programele de începători în carieră, poziționarea pe piață, investițiile în zona de marketing și employer branding? În 2008, acestea au fost primele care au suferit scăderi însemnate.
Cel puțin, în zona companiilor de IT, după o perioadă scurtă de acomodare, am observat chiar o evoluție a interesului pentru aceste zone și chiar o creștere a investițiilor.
Un astfel de exemplu este Endava, o companie britanică, cu rădăcini adânci în economia României, și unul dintre primii trei furnizori de software la nivel local.
Având centre de livrare în România, Moldova, Bulgaria, Serbia, Macedonia de Nord, Argentina, Uruguay, Venezuela și Columbia, Endava a înregistrat o creștere organică la nivel Mondial în toată această perioadă, având nu mai puțin de 6.624 angajați până la data de 30 iunie 2020.
Compania a reușit să se dezvolte continuu de la momentul lansării sale pe piața locală și își desfășoară acum activitatea în șapte centre de livrare aflate în Brașov, București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Târgu-Mureș și Pitești. De fapt, România este cea mai importantă țară din punct de vedere al numărului de angajați la nivel global. Aceștia lucrează cu preponderență în proiecte de transformare digitală pentru clienți din Marea Britanie, SUA și Europa de Vest.
Creșterea de care am amintit mai devreme a fost susținută de atragerea de profesioniști cu experiență în domeniu și de investiții permanente în educarea absolvenților, dar și de programe de mentorat, sau de învățare continuă pentru angajații aflați pe toate nivelurile de dezvoltare a carierei.
Anul acesta, în ciuda provocărilor generate de pandemia globală de Covid-19, aceste proiecte au continuat să fie o prioritate pentru Endava, prin urmare, au fost organizate ediții adaptate noului context în mai multe locații cum ar fi Brașov, București, Cluj-Napoca, Iași și Pitești.
În cifre, centrul din București a selectat 37 de participanți, în această ediție a programului dedicat absolvenților de facultate, construit pentru a pregăti noi specialiști în zone precum dezvoltarea de software, Customer Relationship Management (CRM), gestionarea aplicațiilor și testare software. Întreaga inițiativă a însemnat o lună de învățare continuă, iar 27 dintre cei care au intrat în acest proiect (peste 70%) s-au alăturat echipei, ca angajați permanenți ai companiei.
“Endava pune accent permanent pe construirea unei relații cu universitățile din orașele în care suntem prezenți, dar și pe susținerea programelor desfășurate de către școlile informale de IT. Scopul nostru este să ajutăm atât la dezvoltarea pieței IT din fiecare oraș, dar și să contribuim ca absolvenții să fie bine pregățiți pentru proiecte software aplicate cerințelor din piața globală de muncă. Eforturile noastre au fost recompensate în fiecare an prin faptul că avem noi colegi care au decis să se alăture echipei noastre. Aceștia au venit mereu cu o perspectivă proaspătă, dar și cu pasiunea de a fi implicați în proiecte care modelează modul în care lumea va arăta în viitor”, a declarat Alina Soare, Head of People Development and Recruitment pentru Endava Brașov, București și Pitești.
În Pitești, Endava a implementat trei programe distincte, proiectate să acopere mai multe nevoi care ar putea să aibă un impact major asupra dezvoltării profesionale a tinerilor aflați în facultăți sau care au absolvit deja o școală de profil. “Școala de IT Endava”, „Programul de mentorat”, „Programul de Practică pentru perioada verii’ sunt inițiative de acest fel, pe care compania își propune să le mențină.
“Școala de IT Endava” a oferit celor 13 participanți experiența de a lucra efectiv la dezvoltarea unei aplicații de la idee la producție și mentenanță, acoperind diferite arii de interes din zonele de programare, testare și integrare cu tehnologiile cloud.
“Programul de mentorat”, care a început în octombrie 2019 și s-a încheiat în iulie 2020, a fost un proiect dedicat studenților departamentului de matematică-informatică, din cadrul Universității din Pitești și a avut ca scop pregătirea lucrărilor de licență, pe zona de Java sau Front-End development.
În Brașov, cel mai nou centru de dezvoltare software Endava din Romania, a fost, de asemenea, lansată prima ediție a programului de practică pentru studenți, în colaborare cu Universitatea din Brașov. Inițiativa implică o lună de pregătire intensivă, unde cei 23 de studenți înscriși reușesc să învețe cum să aplice ce au învățat legat de tehnologiile Java și Front-end, în proiecte aplicate, adaptate cerințelor actuale din zona de business.
Programe similare au fost organizate și în celelalte centre Endava din România, cum ar fi Iași și Cluj.
În Iași, 31 de studenți au fost parte a unui program de învățare intensiv de nouă săptămâni. Zonele atinse au pornit de la partea teoretică, la construirea efectivă a unei aplicații, acoperind diverse domenii și tehnologii: dezvoltare (.NET, Java, UI), managementul aplicațiilor (applications management) și Testare (Java, .NET).
În Cluj, 16 studenți s-au alăturat “Școlii de Testare Automată” și “Școlii pentru Dezvoltarea Aplicațiilor .NET”. Cele două programe au avut o durată de șase săptămâni, incluzând zona de pregătire, urmărirea derulării unor proiecte comerciale (shadowing), dar și implicarea în rezolvarea unor componente practice de dezvoltare a aplicațiilor cât și alte proiecte bazate pe lucrul în echipă.
În contextul actual de pandemie globală Covid-19, toate aceste programe și initiative au fost în totalitate adaptate și transferate în mediul online, tocmai ca participanții să poată implementa diferitele teme, lucrând de acasă. De altfel, aproape 100% dintre angajații Endava au posibilitatea să lucreze de acasă acum, datorită infrastructurii de date excelente, în toate orașele în care compania este prezentă, dar și a investițiilor pe care compania le-a făcut în procese și echipamente care fac posibilă livrarea serviciilor sale, fără a face rabat de la calitate, într-o manieră remote. Toate activitățile de recrutare, integrare a noilor colegi în activitatea companiei și training au loc acum exclusiv online.
Compania vede deja o creștere a cererii din partea partenerilor săi internaționali pentru programe de transformare digitală și intenționează să implementeze și alte inițiative dedicate absolvenților sau persoanelor care încearcă să-și schimbe cariera în primăvară.
“Am primit încă o dată confirmarea că sectorul privat are un rol cheie în educarea și pregătirea noilor generații de ingineri, așa că am pornit de la cultura organizației care stimulează dezvoltarea continuă, oferă suport în construirea unei cariere solide și oferă instrumentele necesare pentru a beneficia de oportunitățile ulterioare în dezoltarea carierei. Credem în potențialul oamenilor și încercăm să le oferim cadrul de a-și atinge potențialul maxim, iar acesta este un proces care nu se termină vreodată. Aceste inițiative vin în completarea cooperării pe care o avem cu universitățile tehnice din toate orașele în care suntem prezenți”, a mai spus Alina Soare.
Conform reprezentanților companiei, deși absolvirea unei facultăți tehnice este un plus, au văzut și mulți candidați de succes care au intrat în sectorul IT prin reconversie profesională, chiar dacă experiența venea din alte zone.
Gândirea analitică și pasiunea pentru tehnologie stau la baza unei cariere pline de succes în acest domeniu.
Dacă ești deja parte din această lume, nu strică să arunci un ochi pe pagina: Endava Careers.
N.R. Acest text este un advertorial.