Regionalizare? Avantajoasă economic, riscantă din punctul de vedere al resurselor umane
Spre exemplu, Webhelp – business care a demarat în 2000, fondat de doi tineri antreprenori francezi, Frédéric Jousset și Olivier Duha, și care a purtat numele partenerului român de la acea vreme – a debutat ca un serviciu „wizard web”, în care consultanți special instruiți ofereau asistență online utilizatorilor de internet novici.
După 17 ani, compania specializată în soluții și servicii de administrare a relațiilor cu clienții și externalizarea proceselor de afaceri (BPO) are peste 35.000 de angajați în peste 100 de centre din 28 de țări.
Primele centre în țară
Primul centru regional, cel de la Galați, a fost deschis la numai un an de la înființare, tot sub sigla partenerului român al Webhelp. Acesta a fost gândit în prima fază ca infrastructură de back-up pentru București.
La mijlocul anului 2007, centrul din Galați s-a extins și a fost mutat într-un sediu nou. „Pentru a susține ritmul alert de dezvoltare a companiei în România, am inaugurat noi centre de producție, atât în București, cât și local”, spune Raluca Leonte, CEO al Webhelp România.
În 2013, a fost inaugurat al doilea centru în București, în 2014, cel de la Ploiești, iar în 2016 a fost lansat cel mai nou sediu, la Iași.
„Principalele argumente care au stat la baza deciziei de regionalizare au fost: extinderea portofoliului de clienți, creșterea volumului de activitate pentru cei existenți, tradiția și recunoașterea pe care o au centrele universitare din București, Galați, Ploiești și Iași și implicit facultățile de limbi străine din aceste orașe”, explică Raluca Leonte.
Mai mulți angajați, mai multe provocări
Echipa s-a mărit, de asemenea, de la 300 de angajați, în anul 2007, la aproape 2.000 în 2017. Majoritatea sunt tineri cu vârste cuprinse între 23 și 30 de ani. Creșterea numărului de angajați nu a fost însă un demers simplu.
Dacă în anul 2000, la momentul înființării, capacitatea pieței de recrutare din București permitea identificarea facilă a profilelor necesare pentru a dezvolta acest business, nu același lucru era valabil pentru provincie.
Raluca Leonte afirmă că, din păcate, orașele de provincie nu se bucură de notorietate dincolo de hotarele țării. Pe de altă parte, la nivel național, proiectele de infrastructură trenează. Astfel, procesul de convingere a clienților companiei, firme mari, să accepte propunerile de regionalizare nu a fost întotdeauna simplu.
În portofoliul companiei se regăsesc cu precădere clienți francofoni și, din acest motiv, dezvoltarea regională a inclus orașele în care existau facultăți de limbi străine cu tradiție. „În felul acesta nu am resimțit diferențe în ceea ce privește nivelul de pregătire al candidaților. Mai mult, în decursul anilor am observat un grad mai mare de loialitate în rândul echipelor locale față de cea din București, unde oportunitățile de carieră sunt mult mai numeroase”, mai spune Raluca Leonte.
În plus, vremurile în care companiile mari așteptau să fie contactate de candidații cu potențial ridicat au apus. De aceea, firma a hotărât să fie prezentă acolo unde sunt candidații: în online și pe social media, în cadrul evenimentelor studențești și al celor de recrutare.
Echipele din regiuni, mai fidele
Pentru un student sau proaspăt absolvent contează enorm ca jobul să îi permită o creștere în competență. De aceea, pentru a atrage și fideliza talentele, au diversificat ofertele de joburi, oportunitățile de dezvoltare în carieră și beneficiile nonsalariale. Mai mult, pentru că sunt parte dintr-un grup internațional, există și posibilitatea evoluției în afara țării, prin relocare în cele 28 de state în care compania este prezentă. Strategia actuală a grupului încurajează mobilitatea, lucru care îi poate încuraja pe vorbitorii de limbi străine din București, Galați, Ploiești și Iași să aplice pentru un job în cadrul Webhelp România.
„Încercăm pe cât posibil ca toți angajații noștri să beneficieze de același mediu de lucru, condiții contractuale identice și beneficii similare, indiferent de sediul în care își desfășoară activitatea”, adaugă Raluca Leonte.
Majoritatea sediilor sunt amplasate în centrul orașului, în proximitatea universităților, astfel încât angajații să aibă acces facil la mijloacele de transport în comun, indiferent de zona în care locuiesc. Și în privința amenajărilor compania încearcă să păstreze o unitate și să respecte aceleași standarde în fiecare dintre cele cinci sedii.
Compania, unul dintre primii angajatori francofoni din România, a creat numai în ultimii ani peste 1.000 de locuri de muncă, mai mult de jumătate dintre acestea în Ploiești, Galați și Iași. „Odată cu inaugurarea de noi sedii la nivel regional, am reușit să atragem angajați valoroși, cărora altfel le-ar fi fost imposibil să se mute în București, și să ne optimizăm costurile, fără a compromite calitatea serviciilor noastre”, explică Raluca Leonte.
Strategia companiei vizează în continuare dezvoltarea centrelor existente și stabilizarea ultimului centru local deschis, cel din Iași. „Cu siguranță, 80% din creșterea organică va fi în regiune, nu în Capitală. În perspectivă, pentru noii clienți, vom poziționa Bucureștiul drept centru de excelență și showroom cu scop de beta-test. Odată ce modelul este confirmat, businessul se va dezvolta în centrele noastre regionale”, conchide Raluca Leonte.
„Din punctul de vedere al rentabilității, regionalizarea este o soluție avantajoasă. Însă ecuația nu este atât de simplă: contează mult domeniul de activitate, tipul de servicii pe care le oferim și capacitatea pieței locale de recrutare în a furniza profilele necesare asigurării acelorași standarde de exigențe lingvistice.”
Raluca Leonte, CEO Webhelp România
- Echipa Webhelp România are aproximativ 2.000 de angajați, care își desfășoară activitatea în cinci sedii.
- Peste 1.200 de angajați sunt la București, 260 la Ploiești, 300 la Galați și 170 la Iași.
- Cu sediul central la Paris, compania a înregistrat o creștere a veniturilor cu peste 250% în ultimii patru ani.
Articol preluat din numărul 238/iunie 2017 al Revistei CARIERE.
Pentru detalii legate de abonare, click aici.