Responsabilitatea socială corporativă în vreme de criză
Pandemia, o situație fără precedent în lumea contemporană, a pus omenirea în fața unei provocări de proporții. În fața valului de probleme, economice, financiare, sociale, companiile au reușit cu greu să găsească un echilibru între resurse, instrumente și modalități de lucru. Însă, dincolo de strategia de business și această nevoie de echilibru, companiile responsabile și-au îndreptat atenția către angajați, asigurând protecția lor fizică, financiară și emoțională.
Edenred este una dintre cele mai mari companii care oferă soluții pentru îmbunătățirea calității vieții angajaților, iar responsabilitatea socială corporativă este unul dintre pilonii pe care și-a construit întreaga activitate.
Despre cum se manifestă această responsabilitate în vreme de criză, am stat de vorbă cu Raluca Tufeanu – Director Resurse Umane, Comunicare Internă și CSR, Edenred România.
Cum ați abordat situația în această perioadă dificilă pentru majoritatea angajatorilor?
În cadrul Grupului Edenred, suntem partenerul de zi cu zi al angajaţilor. Credem în acest fapt care face parte din cultura organizaţiei şi scopul nostru a fost întotdeauna să oferim soluţii pentru susţinerea acestora.
Noua realitate a cerut soluţii noi, așa că am adoptat un plan de măsuri graduale, adresate atât angajaţilor proprii, cât şi celor din companiile partenere. În primul rând am implementat în companie măsuri care respectă cele mai înalte standarde de protecție împotriva COVID-19. Ne-am asigurat că evităm riscul de îmbolnăvire și că atât colegii noștri cât și partenerii și colaboratorii cu care intrăm în contact sunt în siguranță, fapt atestat prin certificatul SafeGuard oferit de Bureau Veritas, lider global în testare, evaluare, inspecție și certificare.
O atenţie deosebită am acordat şi impactului emoţional al acestei perioade dificile. Seminarii şi evenimente online au menținut moralul ridicat în perioada de work from home, în timp ce stilul de comunicare transparent şi consilierea oferită echipelor au motivat şi unit angajaţii în jurul valorilor companiei.
În continuare, ne-am concentrat atenția către beneficiarii soluțiilor Edenred.
Am accelerat procesul de digitalizare facilitând plata contactless: am implementat prima soluție de plată online cu cardul Edenred Ticket Restaurant, iar prin lansarea Edenred Pay am oferit soluția prin care toți utilizatorii de carduri de beneficii Edenred pot face plăți mobile.
Și nu ne oprim aici: vom continua să oferim soluţii inovatoare, care să vină în sprijinul angajaților, companiilor și partenerilor afiliați.
Pentru echipa Edenred progresul este esențial și asta se oglindește în tot ceea ce facem începând cu soluțiile oferite propriei echipe.
În acest moment, compania derulează programe prin care susține responsabilitatea față de angajați. Care sunt acestea și cum se desfășoară?
Voi face referire la două programe foarte importante în contextul actual, în sinergie cu valorile Edenred.
În această vară, am dat startul campaniei Ieșim la masă! parte din programul de susținere More Than Ever desfășurat la nivel de Grup. Campania încurajează beneficiarii Edenred să ia masa în oraş, sprijinind astfel restaurantele greu încercate de criză să-și reia activitatea obișnuită.
În același timp, continuăm programul FOOD (Fighting Obesity through Offer and Demand) cel mai longeviv program de nutriție din Uniunea Europeană, gândit pentru a pune în legătură angajații aflați în timpul programului de lucru cu acele locuri pentru servit prânzul, restaurante de proximitate, care respectă principiile de bază ale unei alimentații sănătoase.
Să începem cu primul – Ieșim la masă!. De unde a venit această idee? Cât de acut ați simțit nevoia de a vă implica în susținerea partenerilor dvs, de a fi solidari?
La Edenred, credem că solidaritatea este cuvântul cheie, iar industria ospitalității avea mare nevoie de susținere.
Campania Ieșim la masă! și-a propus să sprijine restaurantele, unitățile de catering, cantinele, cafenelele și ceainăriile. Ne dorim ca prin oferirea de vouchere, cu care beneficiarii Edenred Ticket Restaurant pot lua masa în unităţile partenere, să stimulăm cât mai mulţi angajaţi să îşi reia obiceiul de a mânca în oraş în pauza de prânz. Sperăm ca #IesimLaMasa să genereze o creştere a business-ului partenerilor noştri din industria ospitalieră.
Cine și în ce condiții se poate înscrie în concurs?
Campania Ieșim la masă! se adresează beneficiarilor care achită masa cu cardul Edenred Ticket Restaurant® în unitățile de alimentație publică și se înscriu în concurs pe edenred.ro/iesimlamasa. Câștigătorii sunt desemnați prin extrageri săptămânale, premiile constând în vouchere pe care le pot folosi pentru a achita masa în restaurantele partenere în campanie.
Valoarea tuturor premiilor pe care le oferim prin această campanie este echivalentă cu valoarea medie a 20.000 de mese în oraș.
Cel de-al doilea proiect este, de fapt, o continuare a Programului FOOD, lansat în 2018. Cu ce vine nou acest program?
Am lansat în 2019 o serie de workshop-uri dedicate angajaților în care s-a discutat despre ce este sănătos și ce nu în alimentație, cum să ne creăm obiceiuri alimentare și cum să le urmăm, ce este adevăr și ce este mit în ce privește modul de a lua masa. Seria workshop-urilor a fost întreruptă din cauza restricțiilor aduse de pandemie, dar pregătim acțiuni specifice pe care le vom detalia la momentul potrivit.
Am continuat să dezvoltăm rețeaua de restaurante certificate FOOD, care în prezent numără peste 170 de membri, și ne bucurăm să observăm că tot mai multe restaurante și-au propus să ofere meniuri echilibrate preparate în mod sănătos.
Din informațiile pe care le dețineți, care a fost impactul acestei campanii în ceea ce privește conștientizarea adoptării unei alimentații sănătoase, dar și în obiceiurile și alegerile zilnice ale consumatorilor?
După primul an de la implementarea FOOD în România, am realizat și primul studiu, Barometrul FOOD 2019, iar acesta ne arată că peste 64% din angajați își fac timp pentru a lua prânzul în timpul pauzei de masă. Ce aleg pentru prânz este un aspect ce trebuie îmbunătățit: pentru 20% dintre angajați, prânzul înseamnă doar un sandviș, în timp ce 8% preferă mâncare gătită, pe care o cumpără de la magazin. Suntem în continuare preocupați de impactul programului și vom urmări evoluția adoptării de către angajați a obiceiurilor alimentare sănătoase.
Beneficiile prânzului servit de angajați împreună, la restaurant sau cantină, sunt evidente chiar la noi în companie: colegii lucrează mai bine în echipă și au performanțe mai bune. În plus, au tendința de a fi mai altruiști și de a-i ajuta pe ceilalți în ce privește responsabilitățile de la serviciu.
Pe lângă importanța promovării obiceiurilor sănătoase în timpul programului de lucru, această campanie este importantă și prin prisma faptului că este un parteneriat strategic public-privat. Care sunt concret beneficiile pentru mediul de business?
Programul FOOD se desfășoară în parteneriat cu Institutul Național de Sănătate Publică. Starea de bine și sănătatea angajaților sunt importante pentru societate și sunt influențate de obiceiul de a mânca sănătos în pauza de prânz. Acest obicei trebuie să fie încurajat de angajatori și ne bucură faptul că tot mai multe companii îl susțin. Mai ales că masa sănătoasă în pauza de prânz le conferă angajaților o stare de spirit optimistă, care îi ajută să rămână productivi şi creativi.
Ce alte proiecte mai derulați, pe zona de responsabilitate socială?
În fiecare an, toţi cei 10.000 de angajaţi Edenred din 46 de ţări celebrează prin voluntariat o zi specială, Ideal Day. Dedicat acţiunilor de solidaritate în cadrul comunităţilor locale, evenimentul este expresia celor trei direcţii de responsabilitate socială asumate: Ideal People, ce vizează îmbunătățirea calității vieții, Ideal Planet, dedicată conservării mediului și Ideal Progress, ce își propune să creeze valoare într-o manieră etică integrată în sistemul nostru de valori.
Voluntarii Edenred România au participat, cu entuziasm, în toate acțiunile: au plantat copaci, au sprijinit proiecte sociale destinate comunităţilor afectate de calamităţi naturale, familiilor defavorizate sau copiilor care suferă de maladii incurabile, împărtăşind în acelaşi timp experiențe și momente unice. Sunt cauze în care credem, care ne unesc în prezent şi ne dau speranţă într-un viitor mai bun.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 267
Pentru abonare, click aici