Romanii nu mai iubesc cashul. 40% dintre ei vor sa renunte la lichiditati
De unde in mai toata istoria lor recenta romanii dormeau cu banii sub perna, iata ca acum, incet-incet, trendul se inverseaza. Astfel, conform studiului „Financial Pulse Survey” realizat recent de filiala locala a firmei de consultanta financiara McKinsey & Company, peste 40% dintre romani intentioneaza sa reduca sau sa inceteze definitiv sa utilizeze bani cash in urmatoarele luni si sa se axeze pe plata cu cardul.
Numerarul, principala modalitate de economisire la romani
Chestionarul arata ca peste 30% dintre consumatorii romani au facut mai multe plati contactless in detrimentul numerarului si este probabil ca aceasta tendinta sa continue.
Mai mult, atunci cand interactioneaza cu bancile lor, consumatorii romani migreaza rapid catre canalele digitale: aproximativ 20% dintre acestia se asteapta sa foloseasca mai mult dispozitivele mobile sau computerele pentru a accesa servicii bancare atunci cand criza se va incheia, fata de aproximativ 10% in tarile europene.
Prin urmare, avand in vedere incertitudinile actuale, romanii sunt predispusi sa adopte comportamente mai prudente. Chiar daca numerarul (inclusiv conturile bancare curente) reprezinta in proportie de peste 50% principala modalitate de economisire pentru romani, in acest moment depozitele bancare si alte produse financiare (fonduri de investitii, asigurari de viata etc.) se asteapta sa urce cu 4 puncte procentuale, respectiv cu 5 puncte procentuale.
Migratia catre solutii cashless, strans legata de varsta
„Numerarul si investitiile in imobiliare, cele mai populare modalitati de economisire si investitii in randul romanilor, sunt asteptate sa scada cu 12 puncte procentuale, respectiv 3 pp, in perioada urmatoare, conform datelor din studiul nostru. In schimb, devine vizibila preferinta populatiei pentru produse de economisire mai complexe, cu randamente mai crescute, pastrand, in acelasi timp, un nivel al lichiditatilor bun; nu este evident insa modul in care bancile pot aborda aceste nevoi, avand in vedere rata scazuta a dobanzilor prognozata”, a declarat Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din Bucuresti si lider al Digital & Analytics Practice in Europa Centrala al McKinsey & Company. Citește mai departe pe RisCo.ro