Flavia Lungu, Asociat NNDKP
Flavia asistă clienţii români şi străini în proiectele de dreptul muncii privind aspectele specifice care izvorăsc din relaţiile individuale şi colective de muncă. Este licenţiată a Facultăţii de Drept a Universităţii Bucureşti şi are un master în Drept Privat la aceeaşi facultate. Este membră a Baroului Bucureşti.
Este necesară modificarea contractului de muncă pentru implementarea sistemului hibrid?
Prestarea muncii în regim de telemuncă se consemnează în mod necesar în cuprinsul contractului de muncă sau prin acte adiționale la acesta, respectându-se un conținut minim impus de lege. Prin contract sau prin actul adițional, după caz, se va specifica, printre altele, și perioada desfășurării activității de la birou. Astfel, dacă un salariat a muncit 100% remote și se dorește revenirea graduală/parțială la birou, cel mai probabil va fi necesară o modificare a contractului de muncă în care se vor specifica aceste aspecte. De asemenea, având în vedere că pandemia de COVID-19 este în continuare în desfășurare, mulți dintre angajatori au optat în practică pentru redactarea unei politici de revenire la birou, prin care să aducă la cunoștința salariaților noile reguli de desfășurare a activității, perspectiva pentru perioada următoare, dar și să le reamintească acestora regulile de acces în incintă, precum și măsurile luate pentru protecția sănătății acestora. Modelele de leadership suferă și ele modificări pentru adaptarea la noile realități, astfel că devin necesare soluțiile tehnice adecvate, precum și o mai bună comunicare la nivelul echipelor.
Ce se întâmplă în cazul muncii de la birou?
Există reguli de urmat la redeschiderea birourilor în ceea ce privește evaluarea riscurilor, cu implicarea medicului de medicina muncii, reinstruirea salariaților, triajul epidemiologic la intrarea în incintă, organizarea pauzelor de masă și marcarea zonelor de acces și tranzit, protocoale în cazul identificării cazurilor de infecție etc. Legea stabilește, de asemenea, obligații specifice ale salariaților în contextul muncii de la/întoarcerii la birouri.
Mai specific, se va putea limita accesul în incintă în funcție de statutul de vaccinat/nevaccinat? Mai este obligatoriu portul măștii în spațiile închise?
Numeroase autorități și-au exprimat în spațiul public opinia conform căreia condiționarea accesului la muncă de statutul de vaccinat nu este legal posibilă, vaccinarea nefiind obligatorie. Chiar și alternativa testării pune numeroase probleme în practică, deoarece testarea obligatorie nu este prevăzută legal în relațiile de muncă. În plus, salariații vor purta mască în continuare în spațiile închise, cu excepția unor situații expres reglementate (e.g., maximum 10 persoane în spațiul închis pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare și cu asigurarea unei distanţe de un 1 metru între ele, iar în spațiile respective nu este permis accesul publicului sau al altor lucrători), care pot ține cont și de rezultatele evaluării de risc la nivel de unitate.
Există și dezavantaje?
Studiile efectuate au demonstrat în această perioadă faptul că munca remote ar fi o soluție bună pentru diminuarea anumitor costuri (e.g.,cu spațiile de birouri), protecția sănătății salariaților și menținerea unui nivel de satisfacție ridicat, fără a sacrifica productivitatea. Cu toate acestea, munca remote vine și cu un set de dezavantaje, cum ar fi riscul de burnout (mulți salariați constatând că au muncit mai mult ca timp și ca volum de acasă) sau necesitatea de a investi mult mai mult în securitatea sistemelor IT. Pe lângă acestea, sistemul de lucru hibrid poate veni cu provocări suplimentare în amenajarea spațiilor de lucru, generate de nevoia de a asigura un spațiu suficient (inclusiv din perspectiva cerințelor încă în vigoare de distanțare socială) și adecvat nevoilor noii generații de salariați „hibrizi”.
Va fi necesar astfel ca angajatorii să găsească soluții pentru a face față noilor provocări, inclusiv pentru a asigura coeziunea echipelor în contextul muncii remote, măsurile pentru evitarea izolării salariaților în perioadele remote regăsindu-se de altfel și în cuprinsul contractului de muncă.
Sistemul de lucru hibrid presupune astfel un exercițiu complex de compliance, pentru adaptarea la munca „office&remote”.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen este promotor al avocaturii de afaceri în România de peste 30 de ani și oferă servicii juridice și fiscale integrate companiilor care își desfășoară activitatea pe piaţa locală. Firma are o echipă formată din peste 130 de avocați și consultanți fiscali prezenți în București și birourile regionale ale firmei.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 273 Pentru abonare, click aici
