Topul celor mai valoroase branduri din lume: Surpriza de pe locul 5
Brandurile care folosesc tehnologia într-un mod inovativ şi, în acelaşi timp, pentru a face viaţa oamenilor mai uşoară sunt victorioase în 2018, potrivit raportului întocmit de WPP şi Kantar Millward Brown (BrandZ Top 100).
Giganţii din sfera IT ocupă 92% din poziţiile acestui clasament.
Liderii acestei ediţii sunt Google şi Apple, la fel ca anul trecut, ambele depăşind pragul de 300 de miliarde de dolari, după un avans de 23%, respectiv 28%.
Amazon vine tare din urmă. În 2018, cu o valoare de 208 miliarde de dolari, acest brand se clasează pe poziţia a treia, depăşind Microsoft (aprox. 201 miliarde de dolari), care se află pe patru.
Surpriza vine de la compania care ocupă locul al cincilea: e vorba de Tencent – cu o creștere de 65%, valoarea brandului chinezesc ajunge la 179 miliarde de dolari. Compania a urcat trei poziții față de 2017 și surclasează Facebook (poziția 6).
David Roth, reprezentant WPP, declară: “Am asistat anul acesta la cel mai mare avans al valorii brandurilor de până acum, generat de creșteri în toate categoriile. Atât jucătorii noi, cât și cei existenți, au văzut rezultatele curajului și ale adoptării unei viziuni pe termen lung asupra construirii mărcilor pe care le dețin. (…) Companiile care investesc în marketing bazat pe cercetare și sisteme inteligente și își susțin mărcile cu puterea creativității și a ideilor, vor fi câștigătoare în lumea de astăzi, dominată de inovație și schimbare.”
Cele mai valoroase 10 branduri la nivel mondial conform clasamentului BrandZTM 2018
Locul ocupat in 2018 |
Brand |
Categorie |
Valoarea brandului in 2018 ($M) |
Evolutia valorii brandului |
Locul ocupat in 2017 |
1 |
|
Tehnologie |
302,063 |
+23% |
1 |
2 |
Apple |
Tehnologie |
300,595 |
+28% |
2 |
3 |
Amazon |
Retail |
207,594 |
+49% |
4 |
4 |
Microsoft |
Tehnologie |
200,987 |
+40% |
3 |
5 |
Tencent |
Tehnologie |
178,990 |
+65% |
8 |
6 |
|
Tehnologie |
162,106 |
+25% |
5 |
7 |
Visa |
Plati |
145,611 |
+31% |
7 |
8 |
McDonald’s |
Fast Food |
126,044 |
+29% |
10 |
9 |
Alibaba |
Retail |
113,401 |
+92% |
14 |
10 |
AT&T |
Telecomunicatii |
106,698 |
-7% |
6 |
De remarcat este faptul că brandurile din afara SUA au crescut mai mult decât cele americane. Nu mai puţin de 14 branduri din China sunt prezente în topul din 2018, în timp ce în clasamentul din 2006 se află unul singur (China Mobile).
Valoarea cumulată a primelor 10 mărci din China a avut o creștere anuală de +47%, un ritm mult decât dublu față de cel al mărcilor din SUA (+23%). Și alte părți ale lumii, cum ar fi India și Indonezia, au avut, de asemenea, o creștere regională puternică prin mărcile lor.
Topul 100 BrandZ include șapte mărci asiatice (în afară celor din China), care au avut o creștere de 14%, ajungând la o valoare cumulată de 146 miliarde de dolari. Banca regională BCA (de pe poziția 99) a devenit primul brand indonezian care a intrat în top. Avem un nou-venit și între primele 10 mărci din categoria auto: Maruti Suzuki.
Mărcile pioniere din China sunt predominante printre brandurile cu cele mai mari creșteri, cu JD.com în frunte (poziția 59), care înregistrează o uluitoare creștere valorică de 94%, susținută de intrarea să în categorii noi, cum ar fi zona financiară. Alibaba (poziția 9) îl urmează, intrând în Top 10 pentru prima dată în acest an, cu un avans de 92%, un rezultat al expansiunii sale globale și al succesului obținut cu ocazia Singles Day. Pe locul trei din punct de vedere al evoluției se află Moutai (poziția 34), cu o creștere de 89%.
Printre tendințele-cheie care se evidentiaza în clasamentul BrandZ al celor mai valoroase 100 brand-uri din acest an se numara:
- Marketingul bazat pe sisteme inteligente, cum sunt inteligența artificială sau realitatea augmentată, permite brandurilor să “renască și să prospere”, mențînându-și relevanța pentru consumatori.
- JD.com și HP au reintrat în top anul acesta, ambele branduri fiind prezente în clasamentul din 2016. Gigantul american de telecomunicații Spectrum conduce ierarhia noilor-intrăți în clasament de pe poziția 27, în timp ce Uber intra pe poziția 81, iar Instagram pe locul 91.
- Brandul cu cea mai mare creștere în 2017 – Adidas – a ajuns pe locul 100 anul acesta. De asemenea, a fost pentru prima dată când un brand din Indonezia a intrat în top, cu banca regională BCA pe poziția 99.
- Parteneriatele s-au dovedit un punct pivot pentru maximizarea eficienței brandurilor. Brandurile de top au continuat să crească nivelul așteptărilor cu privire la experiență consumatorilor – atât cea online, cât și cea offline – de la testarea produselor la ridicarea sau livrarea acestora, prin implementarea de partenerate strategice pe termen lung.
- Retailul a înregistrat o evoluție puternică, fiind categoria cu cea mai mare creștere valorică (+35%) în ultimele 12 luni.
- Mărcile strâns legate de tehnologie continuă să domine în “bătălia brandurilor”, fiind responsabile pentru mai mult de jumătate (+56%) din valoarea totală a brandurilor din Top 100 BrandZ.
Doreen Wang, Global Head BrandZ, Kantar Millward Brown, comentează: “Brandurile câștigătoare în era marketingului bazat pe sisteme inteligente sunt afaceri că Amazon și Tencent, care pun consumatorul în centrul tuturor acțiunilor lor. Aceste branduri folosesc tehnologia pentru a înțelege nevoile clienților proprii și aplică informațiile pentru a crea un ecosistem de servicii care satisfac nevoi multiple, permițând o experiență fluidă a consumatorului pe diverse platforme.”
Topul complet poate fi consultat AICI.