Transformarea digitală nu mai este opţională: Nu ne place schimbarea, dar chiar nu avem încotro
Aceste întrebări au fost deja puse sau li se vor pune cândva, cât mai curând, așa că părinții trebuie să aibă răspunsurile pregătite:
- Copiii se nasc la spital, mai precis la maternitate, nu se “download-ează” (descărcă) de pe Internet, de pe vreun site…
- “Cloud-ul”, adică în românește “Norul”, este format din picături de apă condensată sau cristale de gheață, NU din servere Linux (în general)…
- Conceptul de “Machine Learning” (dispozitive care învață singure) este într-adevăr despre mașini care învață, dar trebuie specificat foarte clar că “învaţă” doar ce oamenii le permit și le dau să înveţe…
Acestea fiind spuse, în încercarea de a pune lucrurile la locul lor și în ordinea firească,… să continuăm cu ceva mai concret.
Când unu şi zero se combină…
Digitizarea este acțiunea de a converti informațiile analogice în date digitale. Mai simplu spus, digitizarea este procesul care convertește orice în digiți (unu și zero). Orice înseamnă poze și filme, înseamnă text care să descrie un lucru, atributele lui, locația sa, înseamnă informații pe hârtie dar și informație conținută în calculator; orice înseamnă condica de prezență de la locul de muncă, dar și catalogul cu notele copilului tău de la școală, înseamnă coordonatele GPS ale obiectivului vizitat astă-vară, dar și discursul de investitură al lui Donald Trump…
Digitizând, construim resurse digitale, care folosite în cadrul proceselor din organizații, generează alte resurse digitale, ceea ce înseamnă că, în lumina ultimelor realizări în domeniul tehnologiilor IT, este posibil ca, utilizând tehnicile potrivite, să creăm în acest mod altă informație nouă și valoroasă.
Digitalizarea transformă lumea din jurul nostru
Digitalizarea se referă exact la această adopție a folosirii tehnologiilor digitale în cadrul organizațiilor. Cu alte cuvinte, digitalizarea este strategia de folosire a celor mai recente tehnologii IT pentru a face disponibile cât mai multe resurse în companie. În acest mod, digitalizarea a fost modul în care s-au restructurat multe din sectoarele vieții sociale în jurul noilor infrastructuri media și a comunicării digitale, la fel ca și multe arii de business.
În ultimii ani, procesul de digitalizare a atins culmi nebănuite și s-a extins în ritm rapid în toate domeniile, vorbindu-se în prezent de “Transformarea Digitala” sau chiar de “A III-a Revoluție Digitala”. Afacerea digitală se realizează prin convergența oamenilor, afacerii și a lucrurilor (Internet of People, Internet of Things, Internet of Services) și a devenit sinonimă cu sintagma “Transformare digitala”, care aparent este limitată doar de capacitatea noastră de a ne imagina noi aplicații.
Modul în care fiecare organizație trebuie să acționeze trebuie stabilit conștientizând toate elementele care ne pot pune în poziția de a deține controlul; în schimbarea care se întâmplă peste tot în jurul nostru, nu mai este vorba de oameni care trebuie să se adapteze tehnologiei, ci de tehnologia care se adaptează cerințelor și nevoilor noastre.
Astfel, provocarea pentru fiecare organizație constă în redefinirea structurii, a unităților și rolurilor în așa fel încât să apăra și să se mențină inovația. Pentru a deveni cu adevărat digitală, organizația trebuie să-și schimbe “felul de a gandi”, să-și crească flexibilitatea și să abandoneze obsesile pentru realizările pe termen scurt. În acest moment, fără dubii, trăim deja în era digitală și de aceea viziunea și strategia companiei trebuie să cuprindă clar care sunt elementele care fac să se întâmple transformarea digitală a afacerii lor, care sunt elementele tehnologice care fac posibilă digitalizarea business-ului și care sunt provocările ce trebuie rezolvate în timpul procesului de transformare.
Provocarea pentru organizaţii
Managementul companiilor trebuie să dețină abilitatea necesară pentru a-și crea o imagine proprie și exhaustivă a întregului proces. Analiza ecosistemului în care funcționează compania și în care are loc transformarea digitală poate oferi informații asupra dinamicii procesului (televiziunea digitală a avut nevoie de 10 ani să se impună, dar Uber numai de 2).
Analiza mediului de afaceri în care lucrează compania și conștientizarea trend-urilor și direcțiilor în care poate evolua acesta trebuie făcută cât mai repede, cât nu este prea târziu. Însă, agilitatea fără o bază solidă de cunoștințe numai de dragul schimbării poate duce la eșecuri usturătoare; digitalizarea afacerii tale numai de dragul de a avea o strategie care implică transformarea digitală poate avea consecințe nefaste pentru orice organizație.
Orice organizație care se angajază pe acest drum va trebui să înțeleagă cadrul în care vor avea loc schimbările și modul în care se poate analiza procesul, astfel încât să poată elabora o strategie coerentă și un plan de proiect de transformare fluent și realizabil.
Trebuie să ţinem pasul
În acest moment totul s-a “mutat pe fast-forward”, și pasivitatea sau așteptarea nu mai poate fi o opțiune dacă vrem în continuare să fim competitivi. Se pare că totul duce într-o singură direcție și aceasta nu poate fi decât digitalizarea afacerii. Într-un anumit fel, dacă ne gândim la ce trebuie făcut, nu mai contează nici măcar care este apetitul de risc al organizației: transformarea digitală a devenit imperativă pentru orice organizație. Singura oportunitate rămâne răspunsul la întrebarea “Cum o facem?".
Astfel apar o sumedenie de întrebări la care trebuie găsit un răspuns de către cei care conduc compania. Asociem mereu transformarea digitală cu apariția de noi tehnologii. Suntem noi pregătiți pentru a le adopta? Este oare gata organizația să renunțe la cele vechi?
Cum putem câștiga echilibrul? Cum putem balansa între ceea ce era bine în modul în care făceam afaceri în trecut și ceea ce este novator la modul în care se fac afaceri în prezent?
De 20 de ani suntem foarte buni să prezicem dacă o nouă tehnologie majoră va suplini pe alta, mai veche. În schimb suntem groaznici când încercăm să prezicem când se va întâmpla asta. Care este momentul cel mai prielnic să începem procesul de transformare?
Cum începem Transformarea digitală? Când se termină transformarea digitală a business-ului nostru?
După cum se știe, cea mai de valoare resursă este cea umană. Cum se va schimba structura forței de muncă în industria ta, în țara ta? Ce modificări ale leadershipului vor avea loc în cursul acestei transformări?
În plus, sunt multe decizii manageriale care pot confirma sau nu apetitul de risc al companiei: cosmetizam sistemul actual sau construim unul cu totul nou? Apropierea de client rămâne esențială și în era digitală. Cum se schimbă modul de abordare al clientului prin digitalizare? Cum se schimbă modul în care măsurăm performanță? Ce KPI vom folosi?
Transparenţa e esenţială
În realitate, promovăm schimbarea, toți managerii spun în discursurile lor că vor modifica “aici și acolo”, că vor transforma digital procesul “acesta și celălalt”, că vor promova noul pe toate “verticalele”, dar nouă, oamenilor, nu ne place schimbarea. Nativ: nu ne place schimbarea! Cu o singură condiție: să fim informați, să fim dinainte pregătiți, să fim conștienți de toate alternativele, să fim anunțați asupra a ce se întâmplă,… procesul să se desfășoare transparent.
După ce au înțeles cu claritate că în actuala eră digitală, interfața cu clientul este peste tot și se face în moduri de neimaginat acum 5 ani, după ce au înțeles că digitalizarea a dus la scăderea interacţiunii directe cu consumatorii, după ce au înțeles că transformarea digitală nu este opțională, executivii trebuie să-și pună întrebările de mai sus și altele, apoi, răspunzând la ele, vor obține o imagine holistica a întregului proces care va transforma afacerea lor într-una de succes în viitor.