Uber este într-adevăr o inovaţie sau doar un alt exemplu de companie care îşi plăteşte prost angajaţii?
El consideră că, de fapt, Uber se află într-un cerc vicios, pe care lumea l-a experimentat de multe ori în decursul istoriei.
- Uber foloseşte tehnologia pentru a reduce costurile muncii prin înlocuirea unei clase de angajaţi care se supune legii şi e protejat[ de ea (în cazul de faţă, taximetriştii), cu o clasă de angajaţi care nu are niciun fel de protecţie (în cazul de faţă, orice persoană care are carnet de şofer şi o maşină decentă).
- Uber, al cărui model de business depinde de mâna de lucru ieftină, caută să scadă costurile şi mai mult, folosind noutăţile tehnologice (compania investeşte în maşini care se conduc singure, deci ţelul final este să renunţe de tot la şoferi).
- Şoferii Uber, care înlocuiesc taximestristii pe piaţa muncii, sunt supăraţi de faptul că vor deveni dispensabili în viitorul nu foarte îndepărtat.
- Consumatorii laudă ride-sharing-ul şi îl consideră a fi o inovaţie, în timp ce muncitorii din partea de jos a pieţei devind din ce în ce mai frustraţi.
Dustin McKissen susţine că acest ciclu nu e cu mult diferit faţă de cel înregistrat în industria din SUA.
- Pentru a scădea costurile, o companie înlocuieşte o clasă de muncitori care se supune legii şi e protejată de ea (membrii unui sindicat) cu o clasă de muncitori vulnerabilă (persoane din alte ţări, unde compania a relocat producţia).
- Pentru a scădea şi mai mult costurile, compania respectivă înlocuieşte mâna de lucru ieftină cu ceva şi mai ieftin: roboţii.
- Angajaţii care i-au înlocuit pe cei protejaţi de lege sunt acum supăraţi că au devenit dispensabili pentru compania la care au lucrat atâta timp.
- Consumatorii sunt încântaţi că găsesc produse de bună calitate la un preţ mai mic şi consideră că acest lucru reprezintă o inovaţie, în timp ce frustrarea muncitorilor din partea de jos a pieţei e în creştere.
Deci dacă continuăm să ne gândim că Uber e o companie inovatoare, nu e de mirare că economia SUA stagnează, atrage atenţia Dustin McKissen. Tot ce a făcut a fost să ieftinească călătoriile, prin a plăti mai prost angajaţii, iar dacă vrem ca o economie să funcţioneze cum trebuie, atunci trebuie să fim conştienţi că la un moment dat trebuie să plătim mai mult pentru bunurile şi serviciile pe care le consumăm, crede acesta.
Dacă un producător de maşini ar muta producţia într-o ţară unde costurile sunt mult mai mici, iar angajaţii sunt plătiţi extrem de prost, n-am considera acest lucru ca fiind inovator, ci am striga „exploatare, exploatare!”.
Astfel, Dustin McKissen se întreabă de ce să stea altfel treaba şi cu Uber, care a ieftinit mâna de lucru şi care se află la limita legalităţii, în unele ţări, doar pentru că e o companie IT şi nu din alt domeniu?
În încheiere, Dustin McKissen susţine că dacă vrem să avem parte de inovaţii în adevăratul sens al cuvântului, atunci ar trebui să încurajăm crearea unor lucruri care aduc efectiv valoare adăugată, nu a unor tehnologii care ieftinesc bunurile şi serviciile prin munca prost plătită.