Unul dintre cei mai mari constructori auto abordează un nou model de business: „Renaulution”
Luca de Meo, CEO al Groupe Renault, a prezentat, astăzi, 14 ianuarie 2021, într-o conferință de presă internațională virtuală, noul plan strategic, «Renaulution», care urmărește reorientarea strategiei Grupului Renault, trecând de la obiectivul de volume, la crearea de valoare, mai exact crearea a patru unități de business (business units). La eveniment au luat parte reprezentanții țărilor în care este prezent grupul Renault, parteneri ai grupului cât și reprezentanți ai presei.
Planul Renaulution va asigura o rentabilitate durabilă a Grupului, respectând astfel angajamentul său de neutralitate a amprentei de carbon în Europa până în 2050.
“Mai mult decât o redresare, în Planul Renaulution este vorba despre o transformare profundă a modelului nostru de companie. Am stabilit baze solide și sănătoase pentru perfomanțele noastre. Am raționalizat operațiunile, începând cu ingineria, ajustând, pentru că era necesar, orientând resursele noastre către produse și tehnologii cu potențial puternic. Această eficacitate crescută va alimenta viitoarea noastră gamă de produse : tehnologice, electrificate și competitive. Va alimenta totodată, forța mărcilor noastre, fiecare cu propriile ei teritorii clare și diferențiate; responsabile de rentabilitatea lor și de satisfacția clientilor. Până în 2030, vom trece de la o companie auto care utilizează tehnologie la o companie tehnologică, folosind mașini, unde 20% din venituri vor proveni din servicii de date, din comerț și din energie. Vom reuși progresiv, folosindu-ne de atu-urile acestei mari companii, de competențele și angajamentul angajatilor săi. Renaulution este un plan strategic pe care îl vom derula și realiza într-un singur mod: împreună“, a explicat Luca de Meo, CEO Groupe Renault, în cadrul evenimentului virtual.
Marca Dacia este acum inclusă în noua unitate de business Dacia-Lada, planul Renault fiind de a extinde atât prezența Dacia pe piețele externe, cât și gama de modele.
„Dacia va continua să propună clienților modele fiabile, la cel mai bun preț. Odată cu crearea noului business unit Dacia-Lada, vom exploata la maxim potențialul platformei modulare CMF-B, vom deveni mai eficienți și vom crește calitatea, competitivitatea și atractivitatea produselor noastre. Avem așadar toate atuurile pentru a ne dezvolta spre noi orizonturi. Conceptul Bigster este un indiciu pentru calea pe care o vom urma”, a confirmat Denis Le Vot, Director General al mărcilor Dacia și Lada.
Noul model de business
O nouă organizare va sta la baza acestui plan : activitățile, cu ingineria în prim plan, sunt responsabile de competitivitate, de costuri și de termenele de implementare pe piață. Mărcile, din plin responsabile, gestionează rentabilitatea lor.
În coerență cu această organizare, axată pe valoare, compania nu va mai măsura performanțele sale prin prisma cotelor de piață și a vânzărilor, ci în funcție de rentabilitate, de generarea lichidităților și de eficiența investițiilor.
De Meo vrea ca Renault să fie prezentă în segmente mai profitabile, precum clasa medie și SUV-urile, iar presa franceză a scris despre un nou model electric de mici dimensiuni care să fie construit în Franța și să coste sub 20.000 de euro. Cum statul francez a ajutat Renault în mai multe rânduri, inclusiv anul trecut, și este și cel mai important acționar, subiectul job-urilor ce trebuie menținute în Franța fiind unul extrem de sensibil.
Grupul francez își va reduce capacitatea globală de producție de la 4 milioane vehicule/an în 2019, la 3,3 milioane în 2024. Traiectoria este cu totul diferită de cea imaginată de fostul CEO Carlos Ghosn care vorbea de 5 milioane de mașini în 2022.
Pandemia a adus o scădere a vânzărilor de 800.000 de mașini la grupul Renault, până la 2,9 milioane, în timp ce vânzările Dacia au scăzut cu 215.000 unități.
Uzina de la Mioveni a produs cu aproape 100.000 de mașini mai puțin anul trecut, dar ar putea fi anunțat un nou model ce va fi produs acolo. Dacia va înlocui monovolumul Lodgy – model lansat în 2012 și produs în Maroc – cu un SUV de șapte locuri care va fi produs la uzina de la Mioveni și va fi lansat în toamna lui 2021, scria presa franceză în noiembrie. Noul SUV ar putea avea și versiune hibridă, pe tehnologia E-Tech. Lodgy a fost prezentată la început de 2012 și a primit restilizare la final de 2016, dar segmentul monovolumelor nu a mers grozav în ultimii ani.
Pentru marca Dacia, planul strategic „Renaulution” prezentat joi prevede că: „Dacia va evolua pentru a deveni mai atractivă, păstrându-şi însă atributele specifice”. La rândul său, marca Lada va rămâne o marcă sinonimă cu robusteţea şi soliditatea. „Ambele mărci vor continua să propună produse accesibile, utilizând tehnologii verificate şi destinate unor clienţi interesaţi să facă o achiziţie raţională. Atât Dacia cât şi Lada vor include în viitor şi vehicule din segmentul C”, precizează grupul auto francez.
Pentru a creşte eficienţa mărcilor Dacia şi Renault, planul strategic prevede: reducerea numărului de platforme de la 4 la 1; reducerea diversităţii de caroserii de la 18 la 11, având ca rezultat capacitatea de a fabrica, în medie, 1,1 milioane de vehicule pe platformă faţă de 0,3 milioane de unităţi în prezent.
La acestea se adaugă: lansarea a şapte modele până în 2025, dintre care două în segmentul C, relansarea unor modele emblematice şi eficienţă în emisiile de CO2 prin exploatarea activelor tehnologice ale Grupului (GPL în cazul ambelor mărci, E-Tech în cazul Dacia).
Renault are o capitalizare de 13,2 miliarde dolari, dar a avut un an greu: la început de noiembrie scăzuse la 7,2 mld. dolari, iar în a doua parte a lui martie 2020 scăzuse la 4 miliarde dolari. În aprilie 2018, când la conducere era Carlos Ghosn, capitalizarea a atins un record de peste 34 mld. dolari.
Sursa foto: twitter.com/Groupe_Renault