Inovatorii sunt nervoși și enervanți
Inovatorii sunt nervoși și enervanți. Sunt nervoși din cauza rigidității status quo-ului și a opoziției celor care se agață de el. Sunt enervanți pentru că sunt nervoși și pentru că vor schimbare și evoluție.
Creativii și inovatorii sunt originali și inventivi. Sunt deschiși către experiențe noi, așadar explorează și descoperă. Nu se agață de status quo și de trecut, așadar sunt mai puțin conștiincioși și contestă autoritatea. Sunt flexibili și nu le este teamă de necunoscut, așadar se adaptează rapid. Sunt entuziaști, iar asta îi face motivați, implicați, impulsivi, ambițioși. Se cunosc și se acceptă pe sine. Au încredere în ei și în forța lor creatoare. Sunt ostili cu cei care le îngrădesc forța creatoare și care se opun schimbării și evoluției.
Creativii și inovatorii sunt conștienți de sine și de lumea în care trăiesc. Sunt receptivi la mediul înconjurător, sunt sensibili la problemele care apar, sesizează nevoile oamenilor și ale societății și se ocupă de ele. Își dau seama când ceva nu (mai) funcționează și caută soluții inovatoare. Pun întrebări și nu se opresc la răspunsuri.
Pasiunea inovatorilor
Prezența de spirit, perspicacitatea, sensibilitatea la viață și la lume, forța creatoare, dorința de a face diferența – toate acestea hrănesc pasiunea inovatorului. Acesta gândește profund și are vise mari. Pasiunea sa îl energizează, îi propulsează viziunea, îi crește potențialul. Această efervescență și intensitate de trăire îi dau bucuria de a trăi.
Cum se întreține pasiunea inovatorilor
Iată câteva sugestii:
Sarcinile și proiectele inovatorilor trebuie să fie potrivite cu abilitățile lor și să fie pe măsura pasiunii lor – astfel, resursele lor vor fi investite, nu risipite. Este important ca munca inovatorului să-l reprezinte, să-l exprime, să fie în acord cu identitatea lui, să aibă un scop înalt pentru el. Motivația intrinsecă este foarte importantă pentru inovator – dacă aceasta există, performanța sa crește semnificativ; dacă aceasta lipsește, performanța scade la fel de semnificativ.
Inovatorilor le-ar prinde bine o echipă care să îi susțină în implementarea proiectelor. Fiind o sursă nepotolită de idei, inovatorii sunt mereu ocupați cu ce urmează, își actualizează mereu viziunea și strategia. Abilitățile lor nu sunt la fel de bine croite pentru procesul de execuție și implementare și sunt investite corect prin creație, viziune și inovație.
Diversitatea echipei asigură complementaritate și construiește o perspectivă amplă, multifațetată. Importantă este și întreținerea unei tensiuni creatoare adecvate în cadrul echipei. Este nevoie de provocări interesante, de stimulare intelectuală, de bogăție de emoții, de interacțiuni interesante, de încredere.
Cinismul inovatorilor
Din cauza nemulțumirii față de status quo și a opoziției de care au parte din partea celor care se opun schimbării, inovatorii vor fi greu de mulțumit, sceptici și chiar cinici. Ei sunt cei care văd și semnalează ce nu funcționează – de la idei, procese și execuție până la management și leadership. Iar dacă lucrurile stagnează, dacă nu au loc îmbunătățiri, dacă munca lor este lipsită de un scop înalt și semnificativ pentru ei, atunci inovatorii își pierd motivația și implicarea. Ei nu sunt făcuți pentru resemnare, supunere, plafonare.
Cauzele cinismului inovatorilor
Barierele din calea inovației sunt multe și diverse: politicile interne și cultura organizațională care se opun inovației, aversiunea față de risc, lipsa viziunii din partea leadershipului, un mediu nepropice generării de idei noi, lipsa oportunităților de învățare, concentrarea pe rezultatele financiare imediate sau nerealiste, concentrare pe execuția pe termen scurt, lipsa timpului pentru a analiza viitorul, sisteme incomplete sau disfuncționale pentru realizarea cap-coadă a proiectelor, comunicarea deficitară, lipsa de colaborare din cadrul echipei, insuficienta diversitate a echipei, rezistența la schimbare. Un obstacol important în calea inovației este specializarea excesivă – specialistul se oprește la ce nu se poate, dar inovatorul merge mai departe.
Conform teoriei difuzării inovației, propusă de Everett Rogers, inovatorii care sunt motorul schimbării sunt doar 2,5% din populație. Calculele finale arată faptul inovația este susținută de 16% dintre oameni (generatorii de idei, cei care experimentează, promotorii etc.), în timp ce opozanții sunt în proporție de 84% (teoreticieni, organizatori, tehnocrați, clasificatori).
Charles Kettering punctează că oamenii detestă schimbarea, dar schimbarea este singurul motor al progresului.
Oamenilor nu le place schimbarea, dar le place progresul. Nu mai avem timp să nu ne placă schimbarea.