Sparge barierele inovației
Inovația ar trebui să fie la ordinea zilei, în Era Inovației. Cu toate acestea, există o decuplare între potențialul de inovare al unei organizații și inovația efectivă. Creativitatea colectivă este soluția. Adeseori organizațiile înțeleg eronat rolul esențial al creativității și al acțiunii colective în procesul de inovare. Cartea Collective Genius (Geniul Colectiv) explică „paradoxul inevitabil al inovației, care presupune eliberarea talentelor oamenilor numai pentru ca, la final, acestea să fie din nou supuse, de data aceasta nevoilor organizației, sub forma de inovație colectivă”. Pentru a propaga inovația și creativitatea în întreaga organizație, liderii trebuie să construiască intenționat capacitatea și dorința oamenilor de a inova cu succes. După ce am examinat care sunt cele mai întâlnite obstacole din calea inovației, prezentăm acum câteva soluții pentru a sparge barierele, a accelera creativitatea colectivă și a ajunge să inovăm cu adevărat.
Inovația ca spectacol vs. Inovația de fiecare zi
„Spectacolul inovației” este termenul ales de Steve Blank pentru a descrie situația în care companiile investesc resurse semnificative în inovație, dară fără a avea și o strategie aferentă. E ușor să suni din surle și trâmbițe, să faci promovare, să folosești „cuvinte la modă” și să faci sesiuni foto, dar când e vorba să treci la treabă și să inovezi, nu mai e așa ușor. Chiar și atunci când organizația este entuziasmată de ideea de inovație și este pregătită pentru asta, primii pași pot fi dificili și descurajatori.
Soluția este inovația de fiecare zi. Aceasta se petrece atunci când fiecare om se simte mereu însuflețit de ideea de a inova și se simte stimulat să contribuie. În acest sens, Soren Kaplan recomandă alocarea de timp și structură pentru experimentare și creativitate. Începeți simplu, alocând inovației 20 de minute din ședințele săptămânale. Dar să țineți cont de faptul că refacerea circutitelor culturii organizaționale este o operațiune care cere timp, perseverență și răbdare.
Uniformizare vs. Stimulare creativă
Adeseori oamenii sunt obligați să inoveze după principii ierarhice, „de sus în jos”, ceea ce face ca participarea lor să fie șovăitoare, neinspirată, de valoare îndoielnică. Instrumentele de gestionare a inovației pot și să împiedice creativitatea, dacă sunt fie prea simpliste, fie prea concentrate pe proces. În lipsa motivației și a unor instrumente adecvate, aportul oamenilor va fi plat, uniform.
Pentru a avea rezultate cu adevărat inovatoare, organizațiile trebuie, în egală măsură, să stimuleze creativitatea și să gestioneze inovația. Creativitatea ar trebui să fie o abilitate cheie pe care să o cauți la potențialii tăi angajați. Creează un mediu de lucru și generează experiențe care să susțină mentalitatea creativă a oamenilor.
Mitul geniului singuratic vs. Geniul colectiv
Geniul singuratic și temerar este de obicei văzut ca sursă a inovației și sărbătorit ca atare. Dar „nimeni nu are toate piesele puzzle-ului”, după cum spune Greg Satell, consultant în inovație. Din fericire, pentru că trăim într-o lume atât de conectată și de bogată în informație, putem descătușa geniul colectiv ca niciodată până acum.
Cu cât este mai amplu și mai diversificat ecosistemul tău de inovație, cu atât mai ușor va fi să inovezi. Indifirent cât ar fi de sclipitoare inteligența echipei tale, nu opri inovația la ușa ta. Utilizând resurse externe, Procter & Gamble a crescut productivitatea, a scăzut costurile și a dublat succesul procesului de inovație. Unele companii utilizează inovația de mare viteză pentru a reuni organizații asemănătoare în vederea stimulării procesului de inovație.
Inovația privilegiată vs. Inovația la nivel de comunitate
În locurile de muncă tradiționale, inovația rămâne privilegiul câtorva „aleși”, care dețin funcții importante sau care fac parte dintr-un anumit departament. Însă restricționarea ”la vârf” a inovației îi limitează succesul. Adeseori, cele mai valoroase idei vin din cele mai îndepărtate colțuri ale organizației.
Pentru a încuraja schimbarea și implicarea, construiește o comunitate de inovare inclusivă, cu principii și responsabilități comune. Numește lideri seniori la conducerea procesului de gestionare a eforturilor de inovare la nivelul organizației. Asigură-te că stimularea, recunoașterea și răsplătirea oamenilor care au contribuții inovatoare fac parte din ADN-ul organizației tale.
Consecințe vs. Siguranță
Merită compătimite organizațiile în care oamenii se tem de consecințele pe care le-ar avea propunerea de a schimba ceva. Teama ucide inovația. Dacă încerci să inovezi într-o cultură dominată de frică, vei constata că triumfă ideea celui care vorbește cel mai tare sau a celui care este cel mai bine plătit, în timp ce celelalte idei rămân nevalorificate.
O cultură a inovației trebuie să asigure un spațiu de siguranță pentru ca noile idei să iasă la suprafață fără teama de consecințe. Fiecare om care dorește să contribuie trebuie să simtă că poate face sugestii și poate experimenta în condiții de siguranță. Într-un astfel de spațiu de siguranță, toți colegii (nu numai șefii și supraveghetorii) vor putea participa pentru a face ca ideea să devină mai valoroasă și mai implementabilă. Mediile sigure creează condțiile necesare pentru ca fiecare om să poată propune idei valoroase.
Gradualism vs. Fluiditatea inovației
Gradualismul se referă la incapacitatea organizației de a se reinventa continuu și în mod remarcabil prin inovație. Acest tip de organizații manifestă aversiune și rezistență la schimbare, se bazează pe mecanisme de feedback neadecvate și pe procese greoaie de luare a deciziilor. Gradualismul este consecința credinței eronate că trebuie să alegem între eficiență și inovație, ca și cum acestea s-ar exclude reciproc.
Pe de altă parte, fluiditatea face ca oamenii să poată contribui agil și prompt, ceea ce face ca organizația să performeze. Pentru a fluidiza activitatea organizației, utilizează atât activități digitale, cât și activități desfășurate de oameni pentru a ridica nivelul de creativitate și pentru a genera experiențe și implicare la un nivel care să conducă la rezultate inovatoare de vârf.
„Ideile noastre/ideile lor” vs. Angajament colectiv
Mentalitatea de tipul „ideile noastre/ideile lor” este restrictivă, înrădăcinată fiind în orgoliile personale și în loialitate de grup. Este tipul de mentalitate care îi face pe oameni să se agațe de ideea unui anumit om, ca și cum aceea ar fi singura soluție. Este mentalitatea care face ca o idee să fie respinsă numai pentru că vine dintr-un alt departament sau este propusă de o altă echipă. Organizațiile care limitează în acest fel libera circulație a ideilor își condamnă la eșec procesul de inovare.
Angajamentul colectiv este abordarea portivită. Astfel, valoarea unei idei se bazează strict pe meritele sale, indiferent de sursă. În plus, în această mentalitate nu ideea este scopul final. Oamenii lucrează împreună pentru a rafina și a consolida o idee și pentru a asigura implementarea cu succes a acesteia. Angajamentul colectiv valorizează contribuțiile tuturor, consolidând simțul scopului și reușitei comune.
Instrumente neadecvate vs. Motor de inovare concentrat pe oameni
Potențialul creativ al organizației tale depinde de utilizarea instrumentelor adecvate. Poate că cele pe care le folosești acum sunt familiare, te-ai obișnuit cu ele și sunt reconfortante, dar vor împiedica inovația dacă nu sunt concepute și pentru a stimula creativitatea. Chestioanrele și cutiile de sugestii împiedică fluxul ideilor, schimbul de idei, participarea comună la procesul de inovare. Iar post-it-urile sunt greu de integrat în eforturile care generază inovație reală.
Creativitatea colectivă trebuie să asigure o stimulare continuă, să capteze atenția și interesul, să genereze implicare și participare. Pentru asta este nevoie de instrumente eficientizate prin tehnologie, potrivite cu lumea digitală în care trăim. Pune la dispoziția oamenilor tăi software-uri care să stimuleze tendința naturală a omului de a crea și de a inventa. Prioritizează alegerile care pot valorifica la maxim potențialul individual și colectiv de inovație al oamenilor, pentru ca ei să creeze și să inoveze la nivelul timpurilor noastre.
Sursa: HBR The Most Commonly Cited Barriers to Innovation in Large Companies? Internal Politics