100 de sfaturi pentru a comunica mai bine în scris
Nu toate cele 100 de reguli sunt relevante, dar câteva mi-au rămas în minte:
Regula 1: Când scrii ceva, imaginează-ți un singur cititor stând în fața ta
Nu scriem către audiențe, către piețe, nu scriem către vizitatorii site-ului. Scriem către un om adevărat, cu care vrem să stabilim o relație de vânzare. În texte, încearcă să inserezi câte trei de „tu” la fiecare „noi”/„eu”. Astfel, va fi mai mult despre cititor și mai puțin despre tine.
Regula 7: Scrie la fel cum vorbești
Scrisul este un substitut la o conversație pe care ai putea să o ai cu fiecare din clienții tăi, de aceea ar trebui să respecte stilul unei discuții adevărate. Un exemplu (negativ) este cel al unui cinematograf, care în loc să prevină clienții să nu își pună gențile pe jos pentru că ar putea fi furate, alege să spună: „Managementul regretă necesitatea informării spectatorilor că siguranța obiectelor de valoare personale nu poate fi garantată și ele nu ar trebui puse într-un loc în care nu pot fi văzute.”
Regula 9: Niciodată, dar niciodată nu folosi pe un site sau într-un e-mail expresia „unii dintre voi”
Cu siguranță mai mulți oameni vor vizita site-ul tău sau vor citi mailul trimis cu CC, dar nu e nevoie să subliniezi asta în text. Tuturor ne place să ne simțim unici.
Regula 15: Ai grijă ce adjective folosești
Un scriitor leneș va folosi cuvinte ca: super, grozav, excepțional, fascinant, impresionant, însă adjectivele ar trebui să aducă informații noi despre subiect, nu să sublinieze importanța lui.
E foarte posibil ca produsul/evenimentul să fie impresionant, însă el va rămâne impresionant doar pentru tine, cel ce știe toate amănuntele. Pentru ceilalți, rămâne un cuvânt gol. În plus, doar cititorul tău poate să considere că produsul este fabulos, important, incitant sau fantastic, nu poți tu să-i dictezi să simtă asta.
Regula 31: Evită cuvântul „echipă”.
Când erai mic și primeai un cadou de ziua ta de la părinți, de obicei venea însoțit și de o felicitare. Cum era semnată? Cumva „La mulți ani! Cu dragoste, echipa Părinților”? Când semnezi un text – fie că e o felicitare sau un promo pentru un produs, nu scrie: „Cu drag, Echipa X”. Echipele sunt impersonale, nu pot forma relații semnificative și nu le pasă de oameni. Pentru că, dacă le-ar păsa, ar realiza că oamenilor le place să primească mesaje de la alți oameni, nu de la entități. Dacă vrei ca mesajul tău business să transmită aceeași emoție pe care o simți când primești o felicitare de la un prieten sau o scrisoare de dragoste, evită exprimări la persoana a doua plural – „unii din voi”, persoana a treia plural – „clienții noștri”, persoana întâi plural – „noi”.
Regula 36: Cuvintele lungi nu te fac să pari mai inteligent
Iar, o regulă foarte des întâlnită în cărțile de scris. Multe silabe îți sufocă mesajul de vânzare, iar dacă scrii ca și cum ai fi inteligent, nu înseamnă că ești și înțeles. Dacă vrei ca oamenii să cumpere de la tine, trebuie să te înțeleagă foarte bine.
În plus, oamenii cu adevărat inteligenți nu simt nevoia să se afirme printr-un limbaj elevat. Dacă există un singur cuvânt foarte lung ce poate fi folosit într-un context, atunci scrie-l cu încredere. Dar dacă poți găsi un înlocuitor mai scurt, nu-ți fie teamă că te va face să-ți pierzi autoritatea.
Alexandra Banu este PR Specialist în cadrul companiei Corporate Office Solutions.