81% incredere vs. 18% pesimism
Recrutarea in 2010
Asteptarile directorilor executivi in ceea ce priveste activitatile de recrutare sunt optimiste in acest an. Compania Continental Automotive Products (AP), de exemplu, continua programul de recrutare. Pentru 2010, organizatia are in plan ocuparea mai multor pozitii, de la operator de productie, pana la diferite niveluri de management. Pe langa salarii, organizatia ofera pachete de consultatii medicale acordate in parteneriat cu o clinica, precum si reduceri la achizitionarea anvelopelor Continental. In plus, salariatii beneficiaza de programe de instruire profesionala, derulate atat la Timisoara, cat si in alte unitati ale grupului. Politica de resurse umane a companiei se bazeaza, de asemenea, pe sustinerea initiativelor personale ale angajatilor. Acestia isi pot pune in aplicare ideile de imbunatatire a activitatii, in conditiile in care ele sunt in concordanta cu planurile de dezvoltare ale organizatiei si cu strategia acesteia. Pe termen mediu, Continental AP intentioneaza sa creasca numarul de salariati cu aproximativ 200, prin extinderea activitatii fabricii din Timisoara.
Supravietuirea in criza
Criza si-a facut simtita prezenta inca de la jumatatea anului 2008. De atunci, companiile au aplicat masuri de reducere a costurilor si si-au imbunatatit strategiile pentru a putea supravietui pe o piata nesigura. In ultimii doi ani, grupul Coca-Cola Hellenic a optimizat operatiunile in Romania, si-a consolidat capacitatea de productie, a rationalizat depozitele si a reorganizat reteaua de distributie pentru a face fata provocarilor impuse de o piata complexa, intr-o continua schimbare. De asemenea, organizatia cauta frecvent modalitati de imbunatatire a infrastructurii in toate cele 28 de tari care fac parte din grup.
Dintre cele cinci segmente (cladiri, rezidential, energie si infrastructura, centre de date si industrie) pe care Schneider Electric activeaza, cel de cladiri si cel rezidential sunt cele mai afectate, in special din cauza scaderii investitiilor si creditelor. Drept urmare, planul de gestiune a crizei a inclus si o reducere a resurselor in unele dintre aceste segmente. Pe de alta parte, la nivel de piata, s-au facut mai multe investitii decat inainte in infrastructura, centre de date si servicii. Pe perioada crizei, pentru companie, a iesit la lumina o oportunitate: eficienta energetica este un domeniu care ajuta oamenii sa economiseasca bani, asadar se potriveste cu cererea de pe piata. In consecinta, segmentul eficientei energetice a crescut pe timp de criza, compensand scaderea celorlalte sectoare. Mai mult, in 2009, compania a investit 1,6 milioane de euro intr-un nou sistem de IT si intr-un centru regional de logistica care a imbunatatit calitatea serviciilor.
Criza si efectele ei nu au fost o surpriza nici pentru compania de consultanta Darian care, in 2009, a reusit sa-si conserve veniturile si chiar sa le mareasca cu cateva procente. S-au luat insa si masuri de reducere a costurilor. Au fost taiate aproape un sfert dintre costurile operationale. Pentru 2010, compania isi propune sa pastreze la nivelul actual veniturile membrilor echipei si sa acorde o atentie marita costurilor de functionare.
Gestiunea crizei
Managerii companiilor sunt optimisti cand vine vorba despre directia in care se indreapta economia. In prezent, Coca-Cola HBC ia masuri de eficientizare si crestere a productivitatii operatiunilor cu scopul de a securiza sanatatea organizatiei intr-un mediu de afaceri competitiv si complex, accentuat de criza financiara, spune Simona Popovici, Country HR Manager, Coca-Cola HBC Romania&Moldova.
Tot un mod de gestionare a actualei situatii economice este si implementarea programelor pentru salariati la nivelul Continental AP. De asemenea, strategia de dezvoltare a companiei se deruleaza si in 2010, ducand la crearea de noi locuri de munca, la organizarea trainingurilor de specialitate si la posibilitati de promovare pentru angajati.
Schneider Electric a pus in practica actiuni de management menite sa reduca impactul crizei asupra profitabilitatii companiei. Pentru o piata dificila, rezultatele financiare au fost satisfacatoare, spune David Nicholl, Country President in cadrul Schneider Electric Romania.
Drept urmare, organizatia a continuat sa investeasca in comunicare, in website si in brand pentru a mari gradul de recunoastere pe piata.
Pentru ca oamenii reprezinta esenta oricarei organizatii, iar cunostintele, atitudinile si competentele lor pot fi un avantaj competitiv pe termen lung, Schneider Electric va demara un program de management al talentului. „Peste 85% dintre angajatii nostri au studii superioare si vom continua sa investim in ei prin intermediul programelor oferite de Schneider Electric University, cum ar fi cel de dezvoltare, «Solution Professional and Master»”, spune David Nicholl, Country President in cadrul Schneider Electric Romania.
Modul de gestiune al crizei de catre managerii de companii depinde foarte mult de modul in care autoritatile administreaza actuala situatie economica. „Masurile de redresare si preventie a economiei romanesti au fost luate ori cu intarziere, ori in mod neechitabil, preferandu-se protejarea veniturilor din sectorul bugetar in defavoarea clara a celui privat, povara fiind pusa pe acest sector si pe salariatii sai”, spune Adrian Crivii, general manager in cadrul Darian. In opinia sa, masurile guvernamentale au vizat rezolvarea pe termen scurt a problemelor, fara viziune pe termen lung.
Efectele deciziilor
Din cauza masurilor anticriza nepopulare, reputatia catorva industrii a avut de suferit la capitolul imagine. Mai mult de unul din patru directori executivi sunt de parere ca reputatia industriei lor a fost afectata in timpul recesiunii. Maximumul s-a inregistrat in sfera bancara si a pietelor de capital, despre care 61% dintre respondenti au semnalat o scadere a increderii publice, arata studiul Annual Global CEO realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC). Aproape jumatate dintre directorii executivi sunt preocupati de faptul ca recesiunea a provocat o schimbare permanenta in comportamentul consumatorilor. Cei mai multi spun ca acestia vor da o importanta mai mare reputatiei sociale a unei companii (64%), vor consuma mai putin si vor economisi mai mult (63%) sau se vor implica mai mult in dezvoltarea produselor (60%).
Simona Popovici, Country HR Manager, Coca-Cola HBC Romania&Moldova, mentioneaza ca reputatia industriei bauturilor racoritoare din Romania nu a avut de suferit din cauza perioadei economice dificile pe care o traversam.
Intr-o astfel de perioada, increderea consumatorilor trebuie sa creasca, iar fondurile UE trebuie sa fie absorbite mult mai repede, e de parere David Nicholl. Pentru a ajuta clientii in aceste timpuri economice dificile si pentru a atinge standardele energetice conform protocolului de la Kyoto, Schneider Electric se concentreaza in prezent pe reducerea consumului de energie si a costurilor clientilor cu pana la 30%. Compania considera ca acest domeniu este foarte important datorita potentialului sau de profitabilitate pe timp de criza. „Tendinta de concentrare pe economisirea banilor este acum mai pronuntata decat oricand. Asadar, credem ca promovarea solutiilor eficiente energetic este cea mai buna optiune, atat pentru noi, cat si pentru clienti”.
Adrian Crivii considera ca imaginea industriei de consultanta pe care o reprezinta nu a avut deloc de suferit. Dimpotriva, imaginea consultantului evaluator este chiar mai pregnanta si mai bine inteleasa datorita acestei perioade. A crescut insa si volumul de munca necesar pentru a executa o lucrare de calitate.
In conditiile actuale de instabilitate a pietei, expertii evaluatori petrec mai mult timp cautand date de piata si fundamentandu-si concluziile privind valoarea.
Recesiunea globala prelungita ramane cea mai mare preocupare a directorilor executivi din intreaga lume (aproape 65%), urmata indeaproape de teama de supra-reglementare (60%), arata studiul PwC. Mai multi directori executivi sunt „extrem de preocupati” de supra-reglementare (27%) in raport cu orice alta amenintare pentru cresterea afacerilor. Alte pericole potentiale includ instabilitatea pietelor de capital si volatilitatea cursului de schimb. La celalalt capat al spectrului, preocuparile privitoare la terorism si la calitatea infrastructurii au fost citate de mai putin de o treime dintre directorii executivi ca amenintari pentru crestere.
Raportul PwC arata ca 81% dintre directorii executivi din intreaga lume sunt increzatori in perspectivele companiilor lor in urmatoarele 12 luni. Numai 18% raman pesimisti. Spre comparatie, in urma cu un an, 64% dintre acestia se declarau optimisti, iar 35% erau pesimisti. 31% dintre directorii executivi au declarat ca sunt „foarte increzatori” in privinta perspectivelor pe termen scurt, cu 10% mai mult decat anul trecut, atunci cand s-a inregistrat cel mai scazut nivel al increderii de cand se realizeaza studiul.
„Editia de anul acesta a raportului PwC Global CEOEO, care este cel mai important instrument de masurare a starii de spirit a comunitatii de afaceri din intreaga lume, este prima la care au participat si directori executivi din Romania. Prezenta romaneasca in acest raport global va deveni si mai numeroasa, iar rezultatele raportului vor reflecta si mai fidel «pulsul» managerilor din Romania”. – Vasile Iuga, Country Managing Partner, PricewaterhouseCoopers Romania