Adoptarea AI depășește ritmul implementării mecanismelor de guvernanță. Conștientizarea riscurilor rămâne scăzută în rândul liderilor

Noile date din studiul Responsible AI Pulse realizat de EY arată că, deși majoritatea companiilor integrează inteligența artificială (IA) la scară largă, doar o treime dispun de măsuri de control adecvate pentru modelele utilizate. Mai mult, există un decalaj evident între gradul de încredere al liderilor executivi și nivelul real al guvernanței în domeniu.
Conform raportului, 72% dintre liderii executivi afirmă că organizațiile lor au „integrat și implementat la scară largă inteligența artificială” în majoritatea sau în toate inițiativele strategice, iar 99% sunt cel puțin pe cale de a face acest lucru. Cu toate acestea, doar o treime dintre companii respectă toate aspectele cadrului EY pentru utilizarea adecvată a IA.
Diferență de percepție între liderii de business și consumatori
Studiul, realizat între martie și aprilie 2025 pe un eșantion de 975 de conducători executivi din 21 de țări, relevă un contrast puternic între atitudinea liderilor și cea a consumatorilor.
Aproape două treimi dintre executivi (63%) cred că percepțiile lor sunt aliniate cu cele ale populației generale. În realitate, cercetarea EY AI Sentiment Index Study indică faptul că consumatorii sunt, în medie, de peste două ori mai preocupați decât liderii executivi în privința aspectelor legate de IA.
Consumatorii se arată îngrijorați în special de:
- lipsa asumării responsabilității de către organizații în cazurile de utilizare negativă a IA (58% dintre consumatori vs. 23% dintre executivi);
- nerespectarea politicilor și reglementărilor privind IA (52% vs. 23%).
Există totuși puncte de consens, cum ar fi recunoașterea valorii IA pentru automatizarea sarcinilor repetitive (63% dintre consumatori vs. 57% dintre executivi) sau pentru simplificarea activităților ce necesită pregătire tehnică (67% vs. 59%).
CEO-ii, mai prudenți decât restul echipei executive
O constatare importantă este că directorii generali se apropie cel mai mult de pozițiile consumatorilor. Doar 18% dintre aceștia cred că organizația lor are măsuri robuste pentru asigurarea echității și imparțialității IA (față de media generală de 33%), iar doar 14% consideră că sistemele lor respectă pe deplin reglementările (vs. 29% dintre ceilalți executivi).
Nivelul mediu de preocupare privind principiile utilizării adecvate a IA este de 38% în rândul CEO-ilor, mai mic decât cel al consumatorilor (53%), dar mult mai ridicat decât al celorlalți lideri executivi (23-28%).
Guvernanța rămâne în urmă
Deși încrederea în potențialul IA este ridicată, jumătate dintre liderii executivi recunosc că este dificil să creeze sisteme de guvernanță adaptate tehnologiilor actuale, iar infrastructura existentă nu este pregătită pentru generațiile viitoare de IA. În acest context, 50% dintre organizații fac deja investiții majore în dezvoltarea de cadre de guvernanță menite să gestioneze riscurile asociate tehnologiilor emergente.
Conștientizarea riscurilor
Aproape toate companiile intenționează să folosească tehnologii emergente de IA în următorul an. Totuși, există un decalaj semnificativ între utilizare și nivelul de informare asupra riscurilor.
De exemplu:
- 76% folosesc sau plănuiesc să folosească IA autonomă în următorul an, dar doar 56% sunt conștiente de riscurile implicate;
- 88% utilizează generarea de date sintetice, însă doar 55% cunosc riscurile asociate.
„Îngrijorările consumatorilor legate de responsabilitatea în utilizarea inteligenței artificiale afectează încrederea în brand, ceea ce îi plasează pe directorii generali în prima linie a acestor dezbateri. Conducătorii executivi trebuie să abordeze aceste probleme prin elaborarea unor strategii adecvate menite să atenueze riscurile asociate cu inteligența artificială și prin manifestarea de transparență în ceea ce privește utilizarea și protejarea acestei tehnologii în cadrul organizației lor”, a declarat Raj Sharma, EY Global Managing Partner – Growth and Innovation.
CITEȘTE ȘI: Piața terenurilor intră într-o nouă etapă de dinamism în 2025, cu accent pe retail și rezidențial | RAPORT
Foto: ID 281510301 | Ai Job ©HAKINMHAN | Dreamstime.com