Citim mai multe etichete decât cărți
„Barometrul de Consum Cultural 2014. Cultura, între global și local” oferă informații despre dinamica valorilor și practicilor din societatea românească din prezent, despre modul în care populația se raportează la sectorul cultural, devenind un instrument esențial în dezvoltarea strategiilor locale și regionale.
Rezultatele reflectă vitalitatea culturală la nivel național, precum și tendințele de consum ale populației. Volumul se adresează atât publicului larg, cât și specialiștilor și reprezentanților autorităților publice centrale și locale.
Expresie a culturii înalte, consumul de muzică specifică activității filarmonicilor cunoaște valori foarte mici pentru populația generală a României, 80,6% dintre respondenți declarând că nu merg la astfel de evenimente, iar 15,2% afirmând că „merg mai rar”. Procentul non-consumatorilor este mai mare în rândul femeilor, 0,5%, față de 0,9% bărbați care merg săptămânal la filarmonică.
În cazul operei și operetei, bărbații sunt cei care se arată mai interesați să meargă o dată la 2-3 luni (0,8%) în raport cu femeile care aleg opera lunar (0,5%).
În ceea ce privește teatrul, numărul „non-consumatorilor” a scăzut în ultimii 10 ani cu aproximativ 14%, fiind vorba de cea mai mare scădere înregistrată în rândul unei forme de consum cultural public pentru care s-au cules date. Merg într-o mai mare măsură la teatru femeile, persoanele tinere cu vârsta de până la 34 de ani și cele cu un nivel mai ridicat de educație. La fel ca în cazul majorității tipurilor de consum cultural public, persoanele din mediul rural sunt dezavantajate în ceea ce privește participarea la viața culturală. Indiferent de mediul de rezidență, bărbații aleg să meargă la teatru o dată la 4-6 luni (8,8%), în timp ce 5,8% dintre femei merg lunar, 5,2% – o dată la 2-3 luni, iar 5,3% – o dată la 4-6 luni.
Pe de altă parte, consumul cultural public practicat cu ocazia evenimentelor de tip festival cunoaște valori bune pe segmentele "o dată la 2-3 luni" și "o dată la 4-6 luni". Astfel, 8,1% dintre respondenți merg de aproximativ patru ori pe an la acest tip de evenimente, iar 11,4%, de aproximativ două ori pe an. Este important de menționat că variabila nu diferențiază în ceea ce privește tipul de festival (muzică, film, teatru) și nici modalitatea de acces (cu plată sau gratuit). În cazul festivalurilor, și bărbații și femeile participă mai degrabă o dată la 4-6 luni, cifrele fiind de 12,4%, respectiv 10,5%.
Nici în cazul bibliotecilor situația nu este îmbucurătoare. Astfel, la nivelul populației generale, în 2014, 79,2% dintre respondenți nu au mers în sălile de lectură pentru a citi. Din rândul celor care accesează ofertele bibliotecilor se evidențiază persoanele mai degrabă tinere, până în 34 de ani, și cu un nivel mai ridicat de educație, cel puțin liceu. În cazul consumului de cărți de la biblioteci, cei mai mulți bărbați preferă să meargă săptămânal (0,7%) sau mai rar (13,5%), față de cele mai multe femei care merg o dată la 4-6 luni (5,6%) sau mai rar (10,6%).
Activitatea de vizitare a muzeelor și expozițiilor cunoaște o scădere a procentului celor care sunt total absenți, cu o valoare mai mică decât în cazul cinematografului, operei și teatrului, respectiv 6%.
Chiar dacă a înregistrat o scădere mai mică a numărului de "non-consumatori", segmentul acestora este inferior celorlalte cazuri menționate. Astfel, vizitarea spațiilor expoziționale este reprezentată mai bine în cazul categoriilor „o dată la 2-3 luni” (5,2%) și „o dată la 4-6 luni” (10,6%).
De asemenea, 8,4% dintre respondenți merg în excursii cel puțin o dată pe lună, plimbările prin parcuri și zone verzi sunt preferate cu o frecvență săptămânală de 18,5% dintre cei chestionați și doar 5% dintre cei intervievați practică sport de întreținere o dată pe săptămână.
Pe de altă parte, mersul la cumpărături în centrele comerciale de tip „mall” se păstrează printre preferințele populației generale în materie de petrecere a timpului liber, 13,7% făcând lucrul acesta cel puțin o dată pe lună.
Pentru toate categoriile de vârstă, frecvența participării la spectacole de filarmonică și a lecturării cărților de la biblioteci înregistrează cele mai scăzute procente în raport cu alte activități de consum cultural. Lunar, respondenții de toate vârstele, din mediul rural și urban, indiferent de nivelul de studii, au declarat că merg cel mai des în parcuri (16,4%), malluri (13,7%) și la spectacole de operă și operetă (9%).