Corectii privind cresterea afacerilor in 2014 – studiu
Dar, pe masura ce ne apropiem de sfarsitul anului, asteptarile sufera corectii si incep sa se accentueze extremele: fie cresteri mai mari, pentru afacerile care au fructificat oportunitatile din piata, fie scaderi, potrivit studiului "O noua viziune a cresterii", publicat, marti, de EY Romania.
Conform studiului, pe zona cu asteptari de scadere a veniturilor s-au situat 12% dintre respondenti, fata de doar 2% la editia precendenta a studiului, realizata la inceputul anului 2014. In acelasi timp, zona de crestere 1-5% a pierdut 19 puncte procentuale, acestea redistribuindu-se mai ales in zona de asteptari negative la aceasta editie a studiului.
Oamenii de afaceri care au raspuns chestionarului EY asteapta, intr-o masura mai mare decat la inceputul anului, ca numarul angajatilor din compania lor sa creasca in 2014.
Odata cu clarificarea directiei pietelor in care activeaza si a tendintei cererii, numarul celor care se asteptau la o stagnare a fortei de munca a scazut cu 15 puncte procentuale, de la 37% la 22%, puncte ce s-au distribuit mai ales in zona de crestere, pe palierele 1-5% si 5-10%. La extrema pozitiva, 2% dintre angajatori se asteapta la o crestere de peste 30% a fortei de munca in propria companie.
Cresterea salariilor a trecut in zone cu crestere mai mare
Sub presiunea liberalizarii pietei muncii din Uniunea Europeana, ca si a altor factori, cresterea salariilor a trecut din zona 1-5% in zone cu crestere mai mare. Astfel, daca la inceputul anului, 60% dintre respondenti considerau ca salariile vor inregistra rate de crestere intre 1-5% in 2014, la aceasta editie cei care au aceasta asteptare a scazut la 51%.
Cele 9 puncte procentuale s-au distribuit dupa cum urmeaza: 4 puncte in zona 5-10% (ajungand la 23% asteptari de crestere cu 5-10% a nivelului salariilor), tot 4 puncte in zona de crestere de 10-20% (6%) si 1 punct in zona cu crestere a salariilor de peste 20% (1%).
Viziunea asupra industriei in care activeaza
Costurile reduse revin in prim plan ca avantaj competitiv in raspunsurile oamenilor de afaceri chestionati: 38% considera ca acestea reprezinta principalul punct forte al celorlalti jucatori.
In contrast cu asteptarile de crestere a salariilor, accentul pe costuri reduse nu poate fi insa sustenabil, in timp ce cercetarea si dezvoltarea sunt indicate doar de 6% dintre respondenti ca avantaj competitiv al pietei.
In acelasi timp, viziunea asupra urmatoarelor 6 luni asupra industriei in care activeaza companiile incepe sa capete si nuante negative, cu 8 puncte procentuale dintre raspunsurile care considerau la inceputul anului ca perspectivele industriei sunt foarte bune, transferandu-se acum in zona de raspunsuri negative.
9% dintre respondenti se asteapta ca si cererea sa scada in urmatoarele 6 luni. Ca raspunsuri la aceasta tendinta, cele mai mai cresteri pot fi observate in cresterea activitatii de marketing si vanzari (crestere cu 9 puncte procentuale, pana la 33%) si scaderea preturilor (14% dintre respondenti intrevad aceasta masura pentru a creste vanzarile).
Studiul "O noua viziune a cresterii", realizat de EY Romania, are ca subiect perceptia mediului romanesc de afaceri in 2014 si are la baza un chestionar care analizeaza perceptiile a 305 executivi de top provenind din organizatii ce opereaza la nivel local, in diverse industrii.
Majoritatea respondentilor (51%) provin din companii cu cifre de afaceri mai mari de 50 de milioane de euro, 54% dintre ei detin functia de CEO/Presedinte de companie si au raspuns chestionarului EY Romania in perioada 28 iulie–8 august 2014.