Creditul bancar ramane cea mai importanta sursa de finantare pentru antreprenori
Procentul firmelor romanesti carora le-a fost refuzata cererea de finantare este in scadere cu 6 puncte procentuale fata de anul trecut, iar peste jumatate din firmele romanesti finantate au declarat ca au primit cea mai recenta runda de finantare in ultimul an.
Totodata, ponderea celor care au obtinut ultima finantare cu mai mult de patru ani in urma a scazut cu 3 puncte procentuale. Asadar, pe masura ce mediul de finantare si investitii se imbunatateste, firmele incep sa isi finanteze in mod accelerat nevoile de business.
Finantarile pentru investitii, in crestere spectaculoasa
Cele mai multe dintre finantarile obtinute de antreprenori au avut ca destinatie investitiile, depasind 60% din total si inregistrand o crestere spectaculoasa fata de anul trecut, de aproape 20 puncte procentuale.
Antreprenorii romani nu sunt foarte optimisti in privinta perspectivelor de acces la finantare in perioada urmatoare. Peste jumatate dintre antreprenorii care au raspuns chestionarului considera ca evolutia economiei din 2014 nu va avea un efect pozitiv asupra accesului la finantare.
Creditul bancar, in tendinta descrescatoare
Creditul bancar ramane pe mai departe cea mai importanta sursa de finantare pentru antreprenori, dar tendinta este descrescatoare (-10 puncte procentuale), scazand sub 50% din preferinte.
Cea de-a doua sursa importanta de finantare luata in calcul de antreprenori e reprezentata de fondurile europene, a caror pondere aproape s-a dublat in preferinte fata de anul trecut, ajungand la 26%.
Ajutoarele de stat reprezinta intr-o masura foarte mica (1%) o optiune pentru finantarea proiectelor antreprenoriale, in ciuda eforturilor statului roman de implementare a diverselor scheme de ajutor.
Relatia antreprenor – finantator
Cele mai multe companii nu si-au schimbat finantatorul in ultimii doi ani, ceea ce denota fie lipsa de optiuni, fie faptul ca sunt multumite cu termenii finantarii obtinute. Antreprenorul care si-a schimbat de cele mai multe ori finantatorul dintre respondentii la chestionar a declarat ca a facut aceasta schimbare de nu mai putin de 8 ori in ultimii doi ani.
In medie, antreprenorul roman discuta cu finantatorul o data la 10 zile, dar exista si antreprenori care se consulta in fiecare zi cu acesta, fie ca este vorba de banca, fond de investitii, angel investor sau alt tip de investitor.
In 20% dintre companiile antreprenoriale incluse in studiu, sarcina de monitorizare in mod curent a gradului de indatorare este preluata de o alta persoana din companie, in 9% nu se monitorizeaza gradul de indatorare, in timp ce doar 1% declara ca nu stiu cum ar putea monitoriza acest indicator.
In privinta usurintei de a atrage finantare, antreprenorii considera ca sectorul IT ocupa, pe mai departe, primul loc, inregistrand insa o scadere abrupta comparativ cu raspunsurile de anul trecut, de la 39% in 2013, la doar 25% in 2014. Alte sectoare luate in calcul – agricultura, energia verde si productia, sunt toate percepute in crestere in privinta atractivitatii pentru finantatori.
Calitatea planului de afaceri, cel mai important factor in obtinerea finantarii
Pentru cei mai multi dintre antreprenori, calitatea business plan-ului ramane, ca si la editia trecuta a studiului, cel mai important factor in obtinerea finantarii.
Ideea de business ramane pe ultimul loc in ordinea importantei, dar inregistreaza cea mai accelerata crestere, cu 5 puncte procentuale, atingand 14%. Intre cele doua extreme se situeaza calitatea echipei si experienta anterioara de business, istoricul financiar si calitatea garantiilor.
Factorul decisiv pentru antreprenori in alegerea ofertei de finantare il reprezinta, ca si anul trecut, pastrarea independentei in deciziile de business (36% dintre respondenti), urmat de costurile cele mai mici (23%) si de calitatea garantiilor (17%).
A doua editie a studiului Accesul antreprenorilor romani la finantare analizeaza perceptiile a 125 antreprenori asupra mediului de finantare din Romania, 56% dintre ei detinand companii cu o cifra de afaceri mai mica de 1 milion EUR, 23% cu o cifra de afaceri intre 1-15 milioane EUR si 21% de peste 15 milioane EUR. Majoritatea celor 125 de respondenti sunt antreprenori tineri, sub varsta de 40 de ani.