Criza dicteaza
COMPORTAMENT NORMAL
Cercetarea scoate la iveala faptul ca doar 6% dintre romani intentioneaza sa cumpere o masina in urmatoarele sase luni, comparativ cu anul 2008, cand 9 procente declarau acelasi lucru.
Valeriu Zaharia, Director de vanzari si marketing in cadrul Mercedes-Benz Cars, analizeaza aceasta informatie si afirma ca procentul mic reprezinta o consecinta fireasca a acestei perioade. "Deprecierea monedei nationale si inasprirea conditiilor de creditare au determinat aceasta scadere, iar majoritatea celor care doreau sa-si achizitioneze o masina noua sunt tineri care nu isi mai permit acum un credit. Cei care detin acum o masina si ar putea sa cumpere una noua, amana achizitia", mai spune acesta.
De aceeasi parere este si Adrian Pascu, Brand Manager la Porsche Romania. Este normal ca intr-o perioada de criza economica atat de accentuata, "comportamentul de cumparare sa se schimbe. Decizia de cumparare pentru produse cu valoare mare se ia mult mai greu".
Cu toate acestea, in cazul adultilor de pana in 30 de ani, educati, provenind din gospodarii mari, probabilitatea de a achizitiona un automobil creste semnificativ.
MASINI PERSONALE
Studiul amintit arata ca doar 37% dintre romani detin o masina proprietate personala, in special cei care locuiesc in Bucuresti si in zonele urbane. Aceasta cifra reflecta faptul ca piata romaneasca de autoturisme are inca un potential ridicat de dezvoltare, comparativ cu pietele mature din alte state europene, e de parere Valeriu Zaharia. Acest potential este momentan afectat de conditiile socio-economice si financiare, insa specialistul de la Mercedes-Benz Cars apreciaza o stabilizare a situatiei.
Procentul pare unul normal pentru Romania, crede Adrian Pascu, Brand Manager in cadrul Porsche Romania. Si el considera ca gradul de motorizare (n.r. numarul de autoturisme la mia de lucitori) este foarte mic in tara noastra fata de celelalte tari europene. Pe timp mediu si lung, specialistul estimeaza ca aceasta rata va urma un trend ascendent.
Preferintele de marca se indreapta indeosebi catre Volkswagen, Logan si Opel, cu aproape 60 de procente, urmate de branduri aspirationale, cum sunt Audi si BMW. In privinta automobilelor detinute propriu-zis, peste jumatate dintre romani declara ca sunt posesori ai brandului autohton Dacia (13% Logan si 40% alte modele), urmat de Volkswagen si Opel.
MASINI SECOND HAND
Cercetarea arata ca 55% dintre romani si-ar cumpara o masina second hand, in special cei din Ardeal si din Banat, Crisana, Maramures – cei mai apropiati de granita cu tarile din Vest.
Cat despre metodele de plata a unui automobil, studiul apreciaza ca romanii prefera sa plateasca cu bani-gheata, mai ales cei din mediul rural. Ponderea acestora este, de altfel, in crestere cu 6% fata de anul trecut. In schimb, creditele auto sunt in prezent cele mai putin populare metode de plata si asta pentru ca inasprirea conditiilor de creditare i-a fortat pe clienti sa aleaga varianta cash la achizitionarea unei masini. In plus, costul creditelor este ridicat in aceasta perioada comparativ cu alte tari din Uniunea Europeana, acesta fiind un alt motiv pentru care acest sistem de plata este mai putin utilizat, crede Valeriu Zaharia, Director de vanzari si marketing la Mercedes-Benz Cars. Intr-o astfel de perioada economica, pare normal. Multi romani prefera sa nu investeasca prea mult intr-o masina, mai ales acum. Motivele? Infrastructura este defectuoasa, iar orasele sunt aglomerate, asa ca majoritatea vad o masina rulata ca fiind solutia accesibila. "Din pacate, spune Valeriu Zaharia, putini iau in considerare problema defectiunilor pe care le pot avea aceste autoturisme, in special pentru ca nu fac o verificare tehnica inainte de achizitie".
Majoritatea romanilor prefera sa-si achizitioneze o masina second-hand pentru ca in prezent doresc sa isi minimizeze investitiile si costurile imediate. "Decizia se ia in acest moment pe o baza puternic rationala si mai putin emotionala. In concluzie vor fi preferate masinile mai ieftine", considera Adrian Pascu, Brand Manager in cadrul Porsche Romania.
CRITERII DE ALEGERE
Printre cele mai importante criterii luate in calcul in alegerea unui automobil sunt pretul avantajos (36%), consumul redus de carburant (24%) si marca (18%), in timp ce tipul de carburant folosit, modelul si service-ul avantajos sunt cele care conteaza cel mai putin.
Daca analizam situatia pe regiuni ale tarii, muntenii sunt foarte interesati de pret, ardelenii de consumul redus, in timp ce locuitorii din Banat, Crisana, Maramures si Muntenia sunt preocupati de marca automobilului. In comparatie cu barbatii, femeile sunt mai interesate de aspecte precum culoarea sau elementele de siguranta ale masinii pe care o conduc.
CRIZA
Sectorul auto impreuna cu cel de Real Estate sunt cele mai afectate domenii de cand actuala situatie economica s-a instalat in Romania. In prezent, scaderea vanzarilor de masini noi, conform APIA, este de 56 %. Pe partea de after sales s-a inregistrat, de asemenea, o scadere a activitatii. Avand in vedere multitudinea factorilor ce influenteaza piata auto, este foarte greu de facut o prognoza pentru anul urmator. "Probabil ca piata auto va avea un volum foarte apropiat celui din anul 2009", spune Adrian Pascu, Brand Manager, Porsche Romania.
De aceeasi parere este Valeriu Zaharia, Director vanzari si marketing in cadrul Mercedes-Benz Cars, care estimeaza ca in 2010 se anunta un an de consolidare a pietei auto, fiind asteptate volume de vanzari similare anului 2009.
MotoBus este un studiu care monitorizeaza lunar evolutia parcului auto din Romania si ia in calcul variabile precum: probabilitatea de a cumpara un automobil, criteriile in alegerea masinii, marcile detinute si cele dorite, modalitatile de plata preferate sau profilul demografic al posesorilor de automobile. Esantionul, reprezentativ la nivel national, este de aproape 2.000 de subiecti intervievati in fiecare luna, iar perioada de derulare a fost iulie 2008 – iulie 2009.