Fiecare jucărie spune o poveste
De aceea, citind cu mare plăcere Piesă cu piesă, scrisă de David C. Robertson împreună cu Bill Green, mi s-a părut de la sine înţeles ca LEGO să fie plasată în topul celor mai recunoscute branduri din lume. Mi s-a părut firesc să fie şi cea mai populară jucărie a tuturor timpurilor. M-a uimit însă că una dintre cele mai creative companii din lume, care a inspirat la rândul său businessuri de amploare, să ajungă la un pas de colaps la finalul anilor ’90.
Piesă cu piesă spune povestea jucăriei secolului XX, urmărindu-i creşterea, dezvoltarea, pierderea controlului şi transformarea. Ole Kirk Christiansen a fost meşterul tâmplar care a fondat în 1932, în orăşelul Billund, din Danemarca, LEGO. Primele jucării au fost din lemn, iar în 1946 meşterul nostru a cumpărat tehnologia care îl va ajuta să migreze către componentele de plastic de la mijlocul anilor ’50. O investiţie ambiţioasă şi vizionară, prin intermediul căreia LEGO a început să cucerească lumea. Anii ’90 au însemnat o perioadă de stagnare, semn că grupul nu mai reuşea să ţină pasul cu schimbările rapide din viaţa copiilor, care acum urmăreau satisfacţii imediate şi nu mai aveau răbdare să asambleze sute de piese de plastic. Afacerea de familie, condusă de nepotul meşterului nostru tâmplar, trece în 1998 sub conducerea unui manager extern.
Primii paşi de redresare? Cele 7 adevăruri ale inovaţiei, strategii populare până în zilele noastre, validate de multe modele de business:
1. Să ai în subordine oameni diverşi şi creativi: deşi a dispus adesea de astfel de oameni, lipsa de comunicare dintre ei, lipsa lor de legătură cu ADN-ul companiei a dus la rezultate dezastruoase.
2. Să navighezi spre pieţe de tipul „Oceanul Albastru” (Blue Ocean) – accesibile, lipsite de concurenţă.
3. Să fii atent la interesele clientului: când noile produse au fost testate în faza de prototip cu ajutorul copiilor de 5-9 ani, succesul a fost asigurat, fiind însă necesare numeroase modificări de care angajaţii Lego nu erau conştienţi;
4. Să practici inovaţia revoluţionară: astfel poţi obţine un avantaj competitiv, trebuie însă precauţie şi controlul costurilor, şi nu aventurarea într-o nouă afacere înainte de a o înţelege;
5. Să sprijini inovaţia deschisă – grupuri de clienţi-adulţi specialişti în construcţia cu piese LEGO au fost cooptaţi ca parte activă în designul şi crearea noilor produse.
6. Să explorezi întregul spectru al inovaţiei
7. Să construieşti o cultură bazată pe inovaţie
Din păcate, LEGO nu a reuşit să utilizeze aceste 7 adevăruri ale inovaţiei, pentru că a urmat iniţiativele de inovaţie fără să le echilibreze prin disciplină şi putere de concentrare.
În opt ani grei, LEGO a devenit ce şi-a propus: cel mai puternic brand mondial pentru familiile cu copii. Principiile de început ale LEGO, menţionate şi în carte, erau: „Valori care inspiră. Experimentare neîncetată. Conceperea unor sisteme. Disciplină şi concentrare. Atracţia realului. Inspiraţie pentru client, prioritate pentru vânzător”. Dacă nu se abăteau de la ele, istoria LEGO era liniară şi nu mai reprezenta o lecţie de business. Una fascinantă, dar cu care nu te (mai) poţi juca.
Dragoş Anastasiu, General Manager Eurolines Group
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici